Annons

Yrkesfotografer och Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Kanske inte riktigt är ett ämne som förtjänar en egen tråd. Men jag satt och funderade över Pentax status som varumärke när det kommer till kamerautrustning och dylikt.

Finns det några yrkesfotografer som använder Pentax? Dom måste vara få, eller? Varför väljer folk Pentax? Vad är Pentax 'nisch'? Har dom någon?

Bara en fundering.

- Wande
 
Det finns nog en hel de yrkesfotografer som fortfarande använder Pentax analoga mellanformatskameror för att försörja sig med.

Däremot är det nog ganska få proffs som använder Pentax digitala systemkameror, åtminstone inte som primär inkomstkälla. Pentax har heller inte haft de som en målgrupp än så länge.
 
Även om Pentax mellanformatare i praktiken är proffskameror ser inte japanerna på Pentax sig som ett proffsmärke. De undrade mycket hur det kunde säljas över 300 st 67:eek:r per år i Sverige under 90-talet...

Att Pentax ser sig som ett amatörmärke innebär inte att de inte kommer med mer avancerade modeller framöver. De kan säkert komma med en D300-konkurent en dag.

Men för att svara på frågan: Det finns naturligtvis proffs som fotograferar med Pentax digitala systemkameror, men de är relativt få.

Pentax är ett starkt varumärke bland lite äldre amatörer som kanske har gammal optik eller som minns när Pentax var störst på marknaden.
 
Jag har ingen koll alls på olika yrkesfotografer men jag har för mig att det var en känd modefotograf som använder K10D.

Tror t.o.m. att det var här på forumet som det nämndes.

(Är inte helt säker på detta men jag har för mig att det var så) :)
 
Varför Pentax

Pentax är väl lite som Citroen. Ett sätt att leva.
Smarta, fina lösningar som bara flummar ur ibland.
Lothar Marunga
Citroen och Pentax sen -77
 
Wande skrev:
Kanske inte riktigt är ett ämne som förtjänar en egen tråd. Men jag satt och funderade över Pentax status som varumärke när det kommer till kamerautrustning och dylikt.

Finns det några yrkesfotografer som använder Pentax? Dom måste vara få, eller? Varför väljer folk Pentax? Vad är Pentax 'nisch'? Har dom någon?

Bara en fundering.

- Wande
Har inget svar egentligen men skulle bara vilja kommentera att det till att börja med beror på vad man menar. Många tänker på pressfotografer när de talar om proffs, och självklart väljer man inte Petax för den uppgiften eftersom det ofta handlar om att ta så många bilder som möjligt på kortast möjliga tid, samt att endast Canon och Nikon brukar ha på plats service vid stora evenmang samt möjlighet att hyra stora teleobjektiv. När det gäler andra yrkesfotografer kan jag mycket väl tänka mig att det finns de som avänder Pentax (de som gillar den filmlika känslan). T.ex. bröllopsfotografer, modefotografer (fast de flesta kanske använder P30 eller H3). För naturfotografering borde det också fungera bra så länge man inte kräver långa telen. Men som sagt jag kan inte ge några svenska exempel, men du kan ju kolla vilka av de som registrerat sig som ägare till K10 som är yrekes eller frilans här på fotosidan.
 
Jag använder min Pentax K100D idag för produktfotografering, tillsammans med Tamron 28-75. Kund är mycket nöjd.

Men nu när jag jobbar delvis som fotograf börjar jag faktiskt titta nytt system. Så jag ska sälja av min utrustning till fördel av en begagnad, icke proffskörd, 5D med en Tamron 28-75 samt blixt, till att börja med, även om allt i praktiken fungerar idag.
 
Re: Varför Pentax

Lothar Marunga skrev:
Pentax är väl lite som Citroen. Ett sätt att leva.
Smarta, fina lösningar som bara flummar ur ibland.
Lothar Marunga
Citroen och Pentax sen -77
;-D Precis! Själv har jag ägt (och njutit av) både en DS och en KX. Just nu finns det dock bara en Optio S kvar (första årsmodellen -- den snygga!), men jag funderar allvarligt på att skaffa en XM.
 
men jag funderar allvarligt på att skaffa en XM.

Än mycket bra fundering, tycker jag. Men de är ganska svåra att få tag i numera. Fast jag vet inte om du menar bil eller kamera. Ska du skaffa dig än XM, så hoppar vi ju över från Pentax till Minolta
 
Jag säger bara... CX Prestige Turbo 2, finns det en vackrare bil ?
Med en jubileums Pentax k10d + grepp och en FA 31/1.8 limited AL liggandes i passagerarsätet gör den ju inte mindre lockande :)

/kent
 
Senast ändrad:
som de flesta redan sagt, när det gäller "långsam"fotograferaing så finns det nog en del som kör pentax, det har väl varit ett ganska starkt märke hos naturfotografer som kör med mellanformat.

det finns även ett fåtal sportfotografer som leker med pentax, men jag förstår helt ärligt inte varför. jag är väldigt nöjd med min k10 och har den till skidfoto och annan actionsport. men om jag skulle arbeta med det skulle jag bli less på den slöa serietagningen. men det beror ju på vilken teknik man använder.
 
Varför Pentax

Man kan alltid hoppas att den nya och vad jag förstår på detta forum - efterlängtade - modellen har bättre seriebildtagning.
Man kan inte bli annat än avundsjuk när man sitter ihop med ett gäng tidningsfotografer och hör smattret från deras kameror samtidigt som den egna kamera känns som om den kört fast i dyn.
Lothar Marunga
 
Snyggare namn

Bokeh skrev:
Jag säger bara... CX Prestige Turbo 2, finns det en vackrare bil ?
Med en jubileums Pentax k10d + grepp och en FA 31/1.8 limited AL liggandes i passagerarsätet gör den ju inte mindre lockande :)
/kent
Varför inte bättre namn i framtiden?
Pentax K prestige D med en DA55/1,2 Boké.
Och DA400/4 Sahara(vädertätad), DA135/2 Sting, DA150/2,8 Makro butterfly, DA18/2 personal.
 
pentax/citroen

I och för sig kul att det är fler än jag som snöat in på Citroen och pentax. Men vi skall inte överdriva. Snart kommer nån messerschmit med pekpinne och talar om att vi tappat tråden.

Men visst, jag håller med. En CX2Turobo är nog det ultimativa. Själv har jag bara en CX Break.
Lothar Marunga
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.