Eftersom jag börjat som amatör för att sedan bliyrkesverksam, gått den långa vägen alltså, så kan jag inte låta bli att skriva ett inlägg.
Det är nämligen en himmelsvid skillnad på att vara amatör och yrkesverksam.
Som amatör så tar jag bilder för mitt höga nöjes skull. När det är lämpligt väder så tar jag kameran och går ut och lyckas jag få en fin bild så visar jag glatt upp den och blir det inga bilder så är det ingen skada skedd. Det finns inga förväntningar.
En yrkesfotograf, han har däremot en beställning att utföra. Han måste klara av att ta bilder om solen skiner eller om det regnar småspik, för han har en kund som skall ha bilder.
Det klagas ibland på att yrkesfotografer tar dåliga bilder och det kan väl hända, men vad man oftst glömmer bort är att en yrkesfotograf för det mesta har en kund som ofta lägger sej i hur bilden skall utformas och är ibland inte öppen för förslag från fotografens sida, utan fotografen är tvungen att ta bilden precis som kunden vill och då måste man ju göra det även om man tycker att det inte känns helt rätt, men det är ju kunden som betalar.....
Sedan finns det kunder som i grova drag talar om hur han eller hon har tänkt det och sedan ger fria händer åt fotografen att ta bilder, ibland kanske fotografera flera alternativ och då får ju fotografen visa sin skicklighet. Rena drömkunden alltså.
Sedan apropå inlägget om Lapporten. Hur många bilder finns det ute av just detta motiv???