Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

YFO i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)
Stämmer uppgifterna i artikeln verkar bolaget ligga väldigt illa till.
Det är nog dags att få in en duktig entreprenör som kan vända den negativa trenden.

Hoppas de lyckas.
/L
 
Riktigt tråkigt, men som redan skrivet. Rekonstruktionen har pågått över ett halvår nu.
Hoppas YFO kan finnas kvar i någon konstellation. Yrkesbutikerna blir liksom färre och färre år för år nu.
 
Är tveksam om YFO kan rekonstrueras och enbart vara en yrkesfotobutik. De blir nog tvungna att även rikta sig till de som har foto som hobby för att få ett bredare kundunderlag om de skall överleva i framtiden, om nu en rekonstruktion är genomförbar.
Får hoppas att Hasselblad/Profoto kan sälja sina kameror och blixtar via andra kanaler.
 
Är tveksam om YFO kan rekonstrueras och enbart vara en yrkesfotobutik. De blir nog tvungna att även rikta sig till de som har foto som hobby för att få ett bredare kundunderlag om de skall överleva i framtiden, om nu en rekonstruktion är genomförbar.
Får hoppas att Hasselblad/Profoto kan sälja sina kameror och blixtar via andra kanaler.

Hur menar du nu?
Alla är ju / var ju välkomna hos YFO.
 
En yrkesfoto butik borde ha säljare som har baskunskap vilket inte YFO hade, varför betala överpris i en butik där personalen ändå inte kan mer än en Siba säljare?

Jag besökte YFO Göteborg för att köpa ett rejält Gitzo stativ och hade några basala frågor, säljaren kunde absolut ingenting, han fick titta i gitzo katalogen och kunde ändå inte klura ut svar på mina frågor, jag gick därifrån och sökte svaret på nätet och beställde sedan på cyberphoto. Kort därefter försvann de från city lokalen i gbg och webhallen flyttade in.

Tror inte någon saknar en gammal relik, det kanske funkade på 80-90 talet att sälja dyrt och leka yrkesbutik men det funkar inte 2010 när kunskap är så lätt att hämta in.
 
En yrkesfoto butik borde ha säljare som har baskunskap vilket inte YFO hade, varför betala överpris i en butik där personalen ändå inte kan mer än en Siba säljare?

Jag besökte YFO Göteborg för att köpa ett rejält Gitzo stativ och hade några basala frågor, säljaren kunde absolut ingenting, han fick titta i gitzo katalogen och kunde ändå inte klura ut svar på mina frågor, jag gick därifrån och sökte svaret på nätet och beställde sedan på cyberphoto. Kort därefter försvann de från city lokalen i gbg och webhallen flyttade in.

Tror inte någon saknar en gammal relik, det kanske funkade på 80-90 talet att sälja dyrt och leka yrkesbutik men det funkar inte 2010 när kunskap är så lätt att hämta in.

Att du alltså träffat på en försäljare vid ett tillfälle som du inte tyckte höll måttet betyder alltså att du anser dig ha tillräcklig kunskap om företaget för att döma ut det och alla som jobbar där?
Ytterst märkligt.
Jag har anlitat YFO till och från sedan slutet av 70-talet och alltid fått ett professionellt bemötande. Att kundunderlaget sviker är knappast något som bara drabbat YFO, det är ganska få seriösa välsorterade detaljister kvar över huvud taget. Anledningen till detta är i huvudsak att ganska få idag är beredda att betala för de kostnader som ges av lager, service, centrala lokaler och kunnig personal. Jag har snackat med flera handlare om detta, och de ger samfällt bilden av att det är ett problem att hålla lager bara för att företrädesvis yngre män som aldrig handlar skall ha något att klämma på.
 
Att du alltså träffat på en försäljare vid ett tillfälle som du inte tyckte höll måttet betyder alltså att du anser dig ha tillräcklig kunskap om företaget för att döma ut det och alla som jobbar där?
Ytterst märkligt.
Jag har anlitat YFO till och från sedan slutet av 70-talet och alltid fått ett professionellt bemötande. Att kundunderlaget sviker är knappast något som bara drabbat YFO, det är ganska få seriösa välsorterade detaljister kvar över huvud taget. Anledningen till detta är i huvudsak att ganska få idag är beredda att betala för de kostnader som ges av lager, service, centrala lokaler och kunnig personal. Jag har snackat med flera handlare om detta, och de ger samfällt bilden av att det är ett problem att hålla lager bara för att företrädesvis yngre män som aldrig handlar skall ha något att klämma på.

Tydligen inte bara jag då de har gått i konkurs, det är det ultimata beviset på att man inte håller måttet, sen kan man skylla sina misslyckande på allt mellan himmel och jord.
 
Senast ändrad:
Tydligen inte bara jag då de har gått i konkurs, det är det ultimata beviset på att man inte hållet måttet, sen kan man skylla sina misslyckande på allt mellan himmel och jord.

Nu tror jag ju knappast att dina stativproblem var det som förorsakade konkursen.

Det finns en helt annan mentalitet hos konsumenter nu för tiden som säkert bidrar mycket mer till utarmningen av detaljister än något annat. Förr var man mer benägen att stödja den lokala handlaren då man såg ett värde i att faktiskt ha prylar, expertis, service och inte minst arbetstillfällen lokalt. Det gör man inte på samma sätt längre, nu handlar det mesta om att jaga lågpris på nätet. Om du höjer blicken kommer du att upptäcka att detta fenomen inte bara rör foto, utan det finns i stort sett över allt och i alla branscher.

Det går som regel inte ens att bedriva en lanthandel längre då konsumenten hellre åker flera mil till någon köplada där man kan få mjölken 25 öre billigare. Att sedan samma konsument blir förbannad och inte ser sambandet när den lokala butiken får lägga ned kan man ju fundera över.

Hur som helst blir det färre välsorterade detaljister, sedan kan man tycka vad man vill om det, jag bara konstaterar att det är så.

För övrigt har kameradoktorn, sergelfoto, LPfoto m.fl. redan gått samma öde till mötes. Kvar är bara en handfull detaljister här i stan, och färre lär det bli.

Sedan om man tycker att denna utveckling är bra så får man göra det. Men om man inte gör det måste man nog inse att lokala butiker får svårt att priskonkurrera med lagerlador på landsbygden. Om man vill ha tillgång till närservice måste man nog betala för det.
 
Nu tror jag ju knappast att dina stativproblem var det som förorsakade konkursen.

Det finns en helt annan mentalitet hos konsumenter nu för tiden som säkert bidrar mycket mer till utarmningen av detaljister än något annat.

Nänä...det tror jag inte ett smack på. På den 'gamla goda tiden' fanns inte internet. Möjligheten till prisjämförelse, tester och inte minst enkelheten att beställa på nätet har ställt hela marknaden på ända. Få har lust att betala tusenlappar extra i 'stöd' för den lokala handlaren.
Vad gäller lokalproducerad mjölk exempelvis är det en helt annan historia.

Lojalitet till lokala butiksägare är nog exakt lika stor eller liten som förr. Fenomenet var knappt ens aktuellt på 1900-talet. Man var i händerna på den lokala handlaren helt enkelt.
Jag skulle tänka mig att tillverkarna snart öppnar 'showrooms' där man kan känna på produkterna innan man beställer. Sonys butiker är exempel på det.
Vad gäller servicen har den alltid (åtminstone för mig) praktiserats långt hemifrån, dvs. kameran har nästan skickats till månen och tillbaks innan jag fått den reparerad.
 
...Jag besökte YFO Göteborg för att köpa ett rejält Gitzo stativ och hade några basala frågor, säljaren kunde absolut ingenting, han fick titta i gitzo katalogen och kunde ändå inte klura ut svar på mina frågor, jag gick därifrån...

Besökte YFO i Malmö i våras för första gången, i typ samma ärende (rejält stativ) och fick intrycket av att de endast "kunde" större kameror typ Hasselblad, för de förstod inte vad jag menade med kulled som kunde knäppa vertikalt till en Nikon DSLR. Passade även på att kolla väskor men de hade inga väskor för DSLR och att man kunde ha två kamerahus i en och samma väska, eller att det fanns batterigrepp som gjorde att en DSLR blev större, verkade också obekant.

Är nog beredd att hålla med "wildnature" att kunskapen om dagens DSLR är bristfällig hos i alla fall två fall av personal på olika orter, men det kan ju också vara så att man endast kan betraktas som proffs om man använder mellanformatare (Hasselblad) ;)
 
Lojalitet till lokala butiksägare är nog exakt lika stor eller liten som förr. Fenomenet var knappt ens aktuellt på 1900-talet. Man var i händerna på den lokala handlaren helt enkelt.
Jag skulle tänka mig att tillverkarna snart öppnar 'showrooms' där man kan känna på produkterna innan man beställer. Sonys butiker är exempel på det.

Vad gäller servicen har den alltid (åtminstone för mig) praktiserats långt hemifrån, dvs. kameran har nästan skickats till månen och tillbaks innan jag fått den reparerad.

Har du helt missat att lokala butiker lagts ner i jämn takt de senaste 10-15 åren?! :)

Snacket om showrooms hördes redan i mitten av 1990-talet. De var framtiden. Alla skulle handla på nätet men eftersom konsumenterna "vill känna på produkterna innan de köper dem" skulle showrooms bli den stora grejen. Så blev det inte, som bekant. Det kommer det inte att bli nu heller. Vissa undantag kan säkert komma och gå, men ytterst få företag har råd att ha både personal och lokaler i bra lägen för att låta folk komma in och titta, men inte köpa.
 
Hur menar du nu?
Alla är ju / var ju välkomna hos YFO.

På YFO i stockholm tog man bort det mesta av sortimentet för konsumentledet och ändrade på öppettiderna så att det blev svårare att handla där om man har ett jobb med arbetstiderna 8 till 5 eller 7 till 4. Det verkade ha väldigt lite på lager den senaste tiden, dess utom började man kräva fullt betalt innan de ens beställde hem varan om den inte fanns på lager. Inget bra sätt att få nya kunder på. Man flyttade till nya lokaler som lägesmässigt (i mina ögon) är sämre än vid zinkensdamm.
Tilläggas skall att jag inte har foto som yrke, har dock handlat på YFO sedan slutet på 1990 - talet p.g.a. att de var välsorterade och hade en mycket hög servicenivå. Sorteringen och servicenivån har sjunkit rätt ordentligt den senaste tiden.
 
På YFO i stockholm tog man bort det mesta av sortimentet för konsumentledet och ändrade på öppettiderna så att det blev svårare att handla där om man har ett jobb med arbetstiderna 8 till 5 eller 7 till 4. Det verkade ha väldigt lite på lager den senaste tiden, dess utom började man kräva fullt betalt innan de ens beställde hem varan om den inte fanns på lager. Inget bra sätt att få nya kunder på. Man flyttade till nya lokaler som lägesmässigt (i mina ögon) är sämre än vid zinkensdamm.
Tilläggas skall att jag inte har foto som yrke, har dock handlat på YFO sedan slutet på 1990 - talet p.g.a. att de var välsorterade och hade en mycket hög servicenivå. Sorteringen och servicenivån har sjunkit rätt ordentligt den senaste tiden.

Ett led i de krympande marginalerna som gjort att lagret minskat. Givet med tanke på omständigheterna nu med rekonstruktion / konkurs och ny rekonstruktion eller vad det nu är som händer. Lagerhållning kostar.

Jag märkte själv av det krympande lagret under de senaste åren. Det var liksom en fröjd att komma in i affären och se de fyllda hyllorna med rullfilm och bladfilm i alla valörer. Det blev tvunget att slå en pling innan och kolla att det fanns x antal av ditt och y antal av datt innan jag skulle ge mig iväg. Sådant är tråkigt när det händer. Men det är en annan story. Film har haft en liten downperiod ett tag nu.

Det jag handlat på YFO har varit lagervaror så det där med betalning innan varan kommit är inget jag ställts inför. Däremot är det ju inte ovanligt att handlare kräver betalt för beställningsvaror och att sådana beställningar är bindande så där är YFO säkert inget undantag.

Flytten till de nya lokalerna gjorde det svårare för många att ta sig dit. Läget vid zinken var guld tycker jag. Så oerhört nära tunnelbanan. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte besökt YFO sedan de flyttade.

Men den service och det bemötande jag fått på YFO i Stockholm har varit mycket bra.

/Johan
 
Vill bara påpeka att jag inte är någon YFO kramare men....
Jag tycker att det är lite tråkigt att man så lätt är beredd att ge hela företaget och främst deras personal skit så fort man råkar ut för en försäljare som har en dålig dag eller inte håller måttet.

Dessutom gillar jag inte trenden med allt färre butiker, personligen har jag alltid varit beredd att betala lite mer för närservice, men då den stora massan inte funkar likadant är det inte mycket man kan göra.

Sedan är det nog inte heller helt ovanligt att det uppstår en del konstigheter på ägar- och lednings-nivå i samband med rekonstruktioner och konkurser, men detta rävspel är något som man knappast kan belasta personalen för.

Slutligen har jag till och från handlat på YFO sedan de öppnade på Kungsholmen en gång i tiden och jag har inget annat än positivt att säga om den personal jag mött.
 
Ett led i de krympande marginalerna som gjort att lagret minskat. Givet med tanke på omständigheterna nu med rekonstruktion / konkurs och ny rekonstruktion eller vad det nu är som händer. Lagerhållning kostar.

Jag märkte själv av det krympande lagret under de senaste åren. Det var liksom en fröjd att komma in i affären och se de fyllda hyllorna med rullfilm och bladfilm i alla valörer. Det blev tvunget att slå en pling innan och kolla att det fanns x antal av ditt och y antal av datt innan jag skulle ge mig iväg. Sådant är tråkigt när det händer. Men det är en annan story. Film har haft en liten downperiod ett tag nu.

Det jag handlat på YFO har varit lagervaror så det där med betalning innan varan kommit är inget jag ställts inför. Däremot är det ju inte ovanligt att handlare kräver betalt för beställningsvaror och att sådana beställningar är bindande så där är YFO säkert inget undantag.

Flytten till de nya lokalerna gjorde det svårare för många att ta sig dit. Läget vid zinken var guld tycker jag. Så oerhört nära tunnelbanan. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte besökt YFO sedan de flyttade.

Men den service och det bemötande jag fått på YFO i Stockholm har varit mycket bra.

/Johan

Vid köp av beställningsvaror eller om varan tillfälligt är slut har jag aldrig råkat ut för att butiken vill ha hela summan i förskott. 10% i förskott på beställningsvara brukar vara brukligt, eller var i alla fall. Är vara tillfälligt slut så har butiken tagit hem den och man betalar när man har varan i handen.

De killar som stod bakom disken på YFO i Stockholm har jag alltid fått ett bra bemötande av, dem måste dock rätta sig efter ledningens direktiv och dem var kanske inte de bästa för YFO med tanke på rekonstruktion/konkurs.

Jag hör dess utom till den krympande skaran som helst köper mina fotoprylar över disk. Tror tyvärr att det kommer att gå lika illa för välsorterade lokala fotobutiker som med lanthandlarna som nämns tidigare i tråden vi kan nog tacka näthandeln och hemelektronik kedjorna för det.
 
Vid köp av beställningsvaror eller om varan tillfälligt är slut har jag aldrig råkat ut för att butiken vill ha hela summan i förskott. 10% i förskott på beställningsvara brukar vara brukligt, eller var i alla fall. Är vara tillfälligt slut så har butiken tagit hem den och man betalar när man har varan i handen.

Mea culpa! Tankevurpa. Visst är det så det brukar / bör bara.
Min poäng var bara den att beställningsvaror brukar vara ganska bindande.


De killar som stod bakom disken på YFO i Stockholm har jag alltid fått ett bra bemötande av, dem måste dock rätta sig efter ledningens direktiv och dem var kanske inte de bästa för YFO med tanke på rekonstruktion/konkurs.

Men sånt är också livet när det kommer till att driva affärer. Vissa beslut är bra, andra mindre bra. Utan att vara en 'YFO-kramare' som Alf kallade det känner jag ändå att det är tråkigt om ytterligare en bra butik skulle försvinna. Men något har ju varit på gång länge nu med tanke på hur lagersituation med mera kommit att se ut.

Såg förresten att "Beyond Retro" flyttat in i YFO:s gamla lokaler.


Jag hör dess utom till den krympande skaran som helst köper mina fotoprylar över disk. Tror tyvärr att det kommer att gå lika illa för välsorterade lokala fotobutiker som med lanthandlarna som nämns tidigare i tråden vi kan nog tacka näthandeln och hemelektronik kedjorna för det.

Absolut är det så. Det är trevligare att göra affärer öga mot öga och gärna med en handlare som man fått förtroende för. Men med tanke på hur det börjat se ut med teknikhungriga företrädelsevis män, sannolikt 35 år eller yngre och med internetvana som mest kommer in och klämmer på prylarna i fysiska butiker för att sedan köpa billigare / billigast på nätet så blir det svårare för butiker som håller lager att klara sig. En lada i skogen eller ett lagerhotell någonstans i obyggden är liksom billigare.

Eller för den delen när det kommer till prisskillnader mellan Sverige och övriga Europa på vissa prylar.


/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.