Annons

Yashica

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Har den sista tiden sneglat lite på olika äldre kameror mer av typ Rangefinder-kameror etc. och jag har bland annat införskaffat en Zeiss Ikon från mitten femtiotalet och en Yashica från början 1960-talet.

Som liten kuriosa kan nämnas att jag på E-bay köpt en Yashica Minister 700 för 150 kronor som fungerar utmärkt. När jag köpte den kom den med orginalförpackning, manualer och kvittot. Noteras kan därför att den 1967 köptes för 333 kronor!! Vilken prisutveckling - 333 kronor för 40 år sedan måste väl vara mer i stil med 10000 kronor nu så detta var en dyr kamera på den tiden. Fungerar utmärkt än idag. Undrar om min D80 gör det?

Någon här på Fotosidan som kör en Yashica av lite äldre slag !?

Jon

Jag har en Yashica GX och en GSN. Trevliga och med bra objektiv men får väl ungefär en rulle per år.
Felet med dessa mätsökare från 70-talet är att de är ganska stora. För min del innebär det att om något så stort och tungt ska följa med ut så tar jag hellre en liten SLR.

JonR skrev:
. Noteras kan därför att den 1967 köptes för 333 kronor!! Vilken prisutveckling - 333 kronor för 40 år sedan måste väl vara mer i stil med 10000 kronor nu så detta var en dyr kamera på den tiden.
Jon

Nja, om man följer KPI (Konsumentprisindex) så motsvarar det ca 2560 kr. Se SCB:s hemsida för mer info.

/PB

Tycker personligen mycket om Zeiss 50-talare, vilken modell är det du har? Har själv ett par stycken.

Yashica är inte lika charmiga, men inte dåliga. Har för mig att en del av deras mätsökare, bl a den sk "nattkameran" har ett mycket udda batteri. Stora är många av dessa mätsökarkameror också, som sagt. Det finns även en modell, Nicca har jag för mig att den heter, med ubytbar optik, intressant eftersom den har 39 mm Leicagänga.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar