Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yashica J utan avtryckare

Produkter
(logga in för att koppla)

borovnica

Aktiv medlem
Jag har en gammal Yashica J efter min morfar, har ingen aning om den fungerar, om den är nåt att ha eller hur gammal den är, men det vore kul att få fart på den.

Dock saknar den avtryckar-knapp. Det ser ut som att det kan gå att skruva i en ny, men var hittar jag en sådan? Någon som vet?

Bilagor

• Kopia av DSCF1970.jpg
    Kopia av DSCF1970.jpg
    15.4 KB · Visningar: 175
Senast ändrad:
Hoppsan, jag råkade bifoga fel bild. Här är bilden på min kamera, det förra var en bild på en kamera MED knapp. På min finns det alltså inget att trycka ned.
Tur att du uppmärksammade det!

Tror nog att avtryckaren är kvar, men att den fastnat i nertryckt läge.
Antingen pga kärvande mekanik eller något som är trasigt.

Är kameran laddad med film? Den kanske ploppar upp när slutaren spänns annars..

För visst sitter knappen där. Som Mikael skrev är hålet till för att skruva dit en trådutlösare.

Aha, då måste den ha fastnat nedtryckt, och har suttit fast i många år. Jag provade att ladda med film, men det förändrade inget. Jag vill så gärna få kameran att fungera eftersom det var min morfars, men frågan är om det går att få den lagad och i så fall var någonstans. Här i Örebro kryllar det väl inte av reparatörer, kan jag tänka mig.

Tack för att ni tog er tid att svara.

Återigen tusen tack.

Till slut lyckades jag fixa det hela. Det krävdes ett knep i MacGyver-klass, innehållandes ett gem, en spik och lite smältlim.

Nu funkar kameran, det ska bli så spännande att se hur bilderna blir.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar