Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Yashica FX-3 Super 2000 vilken baj. ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hej.

Jag funderar på att köpa en Yashica FX-3 Super 2000, känner någon till vad jag ska kolla efter när jag köper glugg senare ?

kan jag köpa nya gluggar, eller bör jag även där köpa beg.?

Stort tack på förhand
Magnus Nygren

Du kan antingen ha Yashicas egna objektiv eller (som jag) Contaxobjektiv! Lite trevligare och skarpare då det är Carl Zeiss-optik!

Det finns inte så många som säljer Contaxobjektiv men har du tur så hittar du här hemma.
Annars är det ebay som gäller. Jag har själv köpt ett par från Tyskland utan problem

Lycka till!

/Stergios

Du har tillgång till hela Contax-programmets förstklasiga Zeiss-optik och även Yashica-optiken med samma bajonett Ya/Co. Visserligen begagnat, men det finns ju en hel del läckerbitar relativt billigt. Zeiss-optiken är svårslagen och har gedigen mekanisk konstruktion som håller. Finns några tester HÄR och titta gärna på tabeller, diagram, korrektion av linsfel och vad man skriver om t.ex Carl Zeiss Sonnar T* 85mm/2,8. "Granted, this is not the fastest 85mm lens on the market, but when you don't require extremely large maximum aperture, this is one lens that is hard to beat." Begagnade 85/2,8 brukar inte vara så fasligt dyra.

Ytterligare ett citat: "Conclusion? Great performance, outstanding build quality, compact size, affordable price - what else one needs in a lens? Sonnar T* 85mm f/2.8 is a clearly a star in the medium telephoto arena."

Magnus_C_N skrev:
...vad jag ska kolla efter när jag köper glugg senare ?...

Gluggar med Contax/Yashicafattning tillverkas inte längre, men det är lätt att hitta begagnade.

Zeiss-optiken är utsökt och har förstås ett suveränt statusvärde samt (förstås) ett begagnatpris därefter. Om du håller dig till begagnad Yashica-optik så får du väldigt mycket mer optik för pengarna.

Själv har jag både Contax- och Yashica-objektiv som jag numera använder med adaptrar till mitt digitala Olympus-hus. Yashicas 2,8/135 mm är lika bra som Zeiss-optiken i praktiskt bruk. Yashicas 1,7/50 mm behöver inte heller skämmas för sig i Zeiss-sällskap.

Du kan förvisso handla på eBay. Glöm inte tyska eBay, www.eBay.de eller brittiska www.eBay.co.uk, så slipper du tull- och moms-påslag och får låga frakt- eller portokostnader.

Kolla också i de större fotobutikerna i Sverige. Där kan man faktiskt göra fynd.

/Per

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar