Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Xtol kristaller

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Blandade till lite xtol och bör jag tog fram det var det som en tjock vit kaka i botten av dunken har det stått för kallt runt 15+ eller blandade jag det för dåligt?

Vi kollade i dunken härom dagen, kristallerna har löst sig. Ska testa att framkalla en film från 1985 med xtolen imorgon bara för att liksom :)

Om det löst sig är det säkert ingen fara.
Annars är det viktigt när man blandar xtol att först hälla upp 4 liter vatten (20° eller lite mer) och tillsätta påse A och ser till att lösa upp detta i vattnet helt och hållet innan man häller i påse B som man sedan blandar tills allt är löst ordentligt och fyller på med vatten till 5 liter. Man kan sedan blanda ett par gånger till med någon timmas mellanrum för att lösa det som eventuellt inte lösts redan.

Om det löst sig är det säkert ingen fara.
Annars är det viktigt när man blandar xtol att först hälla upp 4 liter vatten (20° eller lite mer) och tillsätta påse A och ser till att lösa upp detta i vattnet helt och hållet innan man häller i påse B som man sedan blandar tills allt är löst ordentligt och fyller på med vatten till 5 liter. Man kan sedan blanda ett par gånger till med någon timmas mellanrum för att lösa det som eventuellt inte lösts redan.

Jag tror vi slarvade med det...dock så var vi noga med temperaturen. Skakade kanske för lite.
Ska bli intressant och se ifall det funkar nu när det löst sig helt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar