Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XA och bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

stelahome

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Olympus XA som har följande problem (?):

När jag trycker på avtryckaren bländar kameran inte ner. Ljusmätningen fungerar fint, visar tider som verkar vettiga, och som ändras när jag ställer om bländarvärdet, men sedan när jag väl trycker av får jag samma öppning oberoende av vald bländare.
Jag har ännu inte provat kameran med film, vill veta om detta är ett nromalt beteende, finns det någon avkänning för om det är film i som låter bli att blända ner i så fall, eller är den trasig?

mvh
Stefan

Genom att öppna bakstycket och hålla för ljusmätaren så den tror det är mörkt och se att det blir samma öppning oavsett vad jag har för bländare inställd.

Min XA funkar så att bländaren ställs om samtidigt som jag gör bländarinställningen. Kolla öppningen när du rör bländarreglaget upp och ner.

Det var så jag egentligen tänkte att det borde fungera, men jag hoppades att det kanske var någon annan mekanism. Det händer ingenting med bländaren när jag drar i reglaget. :(
Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar