Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
x2 / x1,6 converter till canon eos
- Trådstartare daniel81
- Start datum
Tonyeagle
Aktiv medlem
1,4 x är bäst
Använder 1,4 x och 2x tillsammans med 300/4,0. 1,4:an är lite vassare och jag kan faktiskt inte se någon märkbar skärpeförlust. Autofokusen fungerar också felfritt med 1,4:an. Med 2:an blir det en knappt märkbar skärpeförlust och autofokusen funkar också sämre (Bara på den mittersta sensorn på EOS 3) Med andra hus och 300/4,0 så funkar inte autofokusen tillsammans med 2x converter. Förutsättningen att du ska få toppskärpa är givetvis att objektivet är av bästa kvalitet. 1,6 converter känner jag inte till, men jag vet att det finns på marknaden (skeptisk till andra än originalconverters gjorda för teleobjektiv)
Använder 1,4 x och 2x tillsammans med 300/4,0. 1,4:an är lite vassare och jag kan faktiskt inte se någon märkbar skärpeförlust. Autofokusen fungerar också felfritt med 1,4:an. Med 2:an blir det en knappt märkbar skärpeförlust och autofokusen funkar också sämre (Bara på den mittersta sensorn på EOS 3) Med andra hus och 300/4,0 så funkar inte autofokusen tillsammans med 2x converter. Förutsättningen att du ska få toppskärpa är givetvis att objektivet är av bästa kvalitet. 1,6 converter känner jag inte till, men jag vet att det finns på marknaden (skeptisk till andra än originalconverters gjorda för teleobjektiv)
Fredrik H
Aktiv medlem
Angående 300/4.0 L så fungerar autofokusen bra med 2.0 konverter på både Eos 5 och D30 om det är normalt dagsljus. Har själv ägt ovan nämnda konstellation och har fotograferat mycket med dem.
Men ett 70-200/2.8 L är ju suveränt ihop med konverters, har ett sånt plus Kenkos 1.4x och 2.0x vilket jag är nöjd med.
Men ett 70-200/2.8 L är ju suveränt ihop med konverters, har ett sånt plus Kenkos 1.4x och 2.0x vilket jag är nöjd med.
Tonyeagle
Aktiv medlem
säkert helt okej
Det funkar säkert helt okej. Kör du med originalprylar tror jag inte ens att du märker någon märkbar skärpeförlust. Ska du plåta djur/fågel skulle jag välja 2x-varianten då 400 mm många gånger är ett minimum för att inte djuret ska framtträda som en prick på filmen. Är det inte naturfoto som är motivvalet skulle jag nog hellre välja 1,4x-varianten då denna faktiskt är en liten aning skarpare.
Det funkar säkert helt okej. Kör du med originalprylar tror jag inte ens att du märker någon märkbar skärpeförlust. Ska du plåta djur/fågel skulle jag välja 2x-varianten då 400 mm många gånger är ett minimum för att inte djuret ska framtträda som en prick på filmen. Är det inte naturfoto som är motivvalet skulle jag nog hellre välja 1,4x-varianten då denna faktiskt är en liten aning skarpare.
daniel81
Medlem
Med gamla 80-200/2,8L?
Jag är ju klar sugen att inföskaffa kombinationen converter med 70-200 men för tillfället så är det gamla 80-200/2,8L som gäller.
Jag vet att inte autofocusen fungerar om man kör den med converter men skäpan borde ju inte försämras mer än om man kör converter på "nya" 70-200 eftersom jag har hört många med uppfattning att dessa två är likvärdiga optiskt.
Några tankar om detta....?
MVH
Jag är ju klar sugen att inföskaffa kombinationen converter med 70-200 men för tillfället så är det gamla 80-200/2,8L som gäller.
Jag vet att inte autofocusen fungerar om man kör den med converter men skäpan borde ju inte försämras mer än om man kör converter på "nya" 70-200 eftersom jag har hört många med uppfattning att dessa två är likvärdiga optiskt.
Några tankar om detta....?
MVH
Jag kör själv 70-200/2,8 med både orginal 1,4x och 2x kovertrar och är mycket nöjd. Jag kan inte se någon kvalitetsförlust med 1,4 konverter och mycket liten med 2x. Kolla in denna bild. Den är tagen med 70-200 och 2x. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=50233
Ingo
Aktiv medlem
70-200L och 80-200L är optisk väldigt bra, men jag har för mig (inte säker...) att det inte går att koppla en originalkonverter till ett gammalt 80-200L på grund av fysiska brgränsningar. Konvertern når ju en bit in i objektivet, så kolla innan du köper.
Däremot funkar ett 70-200L och konverters alldeles utmärkt. På en 1,4x märks i princip ingen skillnad, och med 2x är försämringen inte mycket att tala om.
/Ingo
Däremot funkar ett 70-200L och konverters alldeles utmärkt. På en 1,4x märks i princip ingen skillnad, och med 2x är försämringen inte mycket att tala om.
/Ingo
Det stämmer. Den bakre linsen i 80-200:an ligger så långt bak att orginalkonvertrarna (som sticker in i objektivet) inte passar.
Fredrik H
Aktiv medlem
Jag har en eventuell förklaring.
Jag sålde mitt 300/4.0L till en kille med en Eos 3:a.
Jag sa till honom i telefon att det skulle fungera med en 2x konverter, blev lätt snopna när den inte gjorde det på 3:an.
Vi bytte då ut hans äldre Kenko 2x mot min lite nyare Kenko 2x och vips så funkade det.
Min är den som heter MC7, hans verkade bara ha 4 linser mot mina 7( tror jag).
Jag sålde mitt 300/4.0L till en kille med en Eos 3:a.
Jag sa till honom i telefon att det skulle fungera med en 2x konverter, blev lätt snopna när den inte gjorde det på 3:an.
Vi bytte då ut hans äldre Kenko 2x mot min lite nyare Kenko 2x och vips så funkade det.
Min är den som heter MC7, hans verkade bara ha 4 linser mot mina 7( tror jag).
martinl
Aktiv medlem
Många piratkonvertrar modifierar inte bländarvärdena, utan skickar bara vidare linsens inställda bländare direkt till kameran. Kameran tror alltså att en f/4 lins i kombination med en 2x konverter fortfarande har bländare f/4 och stänger inte av autofokusen.
Man lär kunna lura Canons originalkonvertrar till att bete sig på samma sätt genom att tejpa för ett par av kontakterna på konvertern. Det borde gå att hitta vilka kontakter som ska tejpas för genom en google eller groups.google sökning.
Man lär kunna lura Canons originalkonvertrar till att bete sig på samma sätt genom att tejpa för ett par av kontakterna på konvertern. Det borde gå att hitta vilka kontakter som ska tejpas för genom en google eller groups.google sökning.
Fredrik H
Aktiv medlem
Låter som en rimlig förklaring då min(a) kombinationer Eos 5 och D30, 300/4L och Kenko MC7 2x konverter alltid ger bländare 4.0 i displayen även om konvertern är på.
Kan helt enkelt vara som du säger att originalkonvertrarna fungerar sämre i den bemärkelsen att de stänger av autofokusen.
Kan helt enkelt vara som du säger att originalkonvertrarna fungerar sämre i den bemärkelsen att de stänger av autofokusen.
janm
Aktiv medlem
Fredrik H skrev:
Fast det är ju inte sämre egentligen... vid f/8 kan Canon inte garantera att autofokusen funkar med de äldre husen.