Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

x100f kompatibel CS6

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Hej,

Är sugen på en x100f, och sitter med CS6.

Jag har laddat ner tre RAF-filer från nätet - Bridge kan bara läsa en av dessa?
- PS6 kan inte läsa någon av dessa.

Någon som vet hur man får CS6 att läsa filerna från x100f?

Jag har installerat senaste Camera Raw 9.1.1.461...för CS6.

x100s och x100t funkar finfint!

Tacksam för svar.

Någon som vet hur man får CS6 att läsa filerna från x100f?
Du får först konvertera raf-filerna till dng med hjälp av Adobe DNG-converter. Den kan du ladda ner gratis.

https://helpx.adobe.com/photoshop/using/adobe-dng-converter.html

En bättre konvertering för Fujifilms raf-filer är Iridient X-Transformer. Kan vara värt $30 om du ändå ska konvertera till dng. Finns demo så du kan jämföra.

http://www.iridientdigital.com/products/xtransformer_download.html

...Vad menar du med en "bättre konvertering"?

Adobe Camera Raw är den råkonverterare som har störst problem med Fujifilms X-transfiler. Det har blivit betydligt bättre med senare versioner, men den ACR-version du har i CS6 tillhör inte de senare versionerna och där syns demosaikproblemen rätt tydligt om du lägger på lite skärpa och pixelpeepar i 100-200%. Det syns framför allt i bladverk, gräs och liknande. En sorts utsmetande effekt. Det har skrivits spaltmeter om detta, googla så hittar du. Om det är ett problem för dig beror på hur petig du är och hur mycket detaljförstoringar du studerar. Ett sätt att minimera de synliga problemen är att du inte skärper bilden i ACR, utan gör all skärpning i PS istället på den pixelkonverterade bilden.

Iridient är också bättre på att ta fram fler microdetaljer i X-transbilderna än vad Adobe är. Det gäller även i jämförelse med senaste versionerna av ACR. Iridient är inte så mycket bättre att jag skulle göra mig besväret att använda det programmet istället, men när du ända måste konvertera till DNG för att kunna använda CS6 kanske det kan vara en idé. Som sagt, det finns en demo, så det är bara att testa själv om du tycker det blir bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar