Annons

en "vilket arkivprogram tråd" till mac

Produkter
(logga in för att koppla)
REINE V1NDEBR0 skrev: ...
fråga:
kan aperture/LR göra så att om jag skriver in
"näbbmus" som tag så kommer den bilden upp även när jag söker på
-möss
-däggdjur
-djur
-natur
Nja - det kräver en taxonomi-ordlista, antingen inbyggd eller länkad. Jag vill minnas att David Elmfeldt försökte sig på en diskussion om en standardiserad sådan på här fs.se, men jag hittar inte hans inlägg.

RE1NE V1NDEBR0 skrev:
i dng-filer så skrivs all datat till filen (eller en xmp-fil inbäddad i rawfilen)

fråga:
kan aperture/LR göra så att om jag skriver in
"näbbmus" som tag så kommer den bilden upp även när jag söker på
-möss
-däggdjur
-djur
-natur
Det har du rätt i. Glömde helt dng. :) Tänkte mest på kameratillverkarnas egna raw filer. Visst kan all info skrivas in i dng. I LR i alla fall.

Din fråga förstår jag inte riktigt. Hur kan programmet veta vad näbbmus är? Förutsätter det att programmet har inbyggd encyklopedi? Om du taggar en bild med "Björn" kommer den upp för "människor" eller "djur"? Nää, jag tror inte något program kan göra det.

fredriklindstrom skrev:
Du vill att LR/Aperture ska forsta att en nabbmus ar ett daggdjur??

Det tror jag inte att det gor, men lagger du till daggdjur till bilden, sa kommer det att komma upp nar du soker efter daggdjur.
hehe... var visst lite oklar...
vad jag menade är hierkaliska keywords (heter det så) där jag redan DEFINIERAT att näbbmus är en undergrupp till däggdjur osv...

Reine
Ja, LR hanterar hierarkiska keywords. Så ahr du en struktur med Natur - Djur - Däggdjur - Möss - Näbbmus, så kan du märka bilden med näbbmus och söka på de andra orden i hierarkin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar