Annons

X-synk på SB-800 och SB-28?

Produkter
(logga in för att koppla)

DagsBild

Ny medlem
Hej!

Funderade på om jag kan koppla mina Nikon-blixtar till tex min gamla bälgkamera. Skulle vilja koppla ihop dem via gamla hederliga synk-kablar och ansluta till nämda kamera. SB-blixtarna har en kontakt under gummilocket på sidan. Den ser ut som en standardsynkkontakt men när jag kollade i manualen stod det lite kryptiskt om den aktuella kontakten:

Synkroniseringsterminal.
Anslut SB-800 till synkroniseringsterminalen på fjärranslutna blixtar i andra lägen än för flera TTL-blixtar med hjälp av sladdar.

Och när jag tittade närmare så är den kontakten en hona i stället för en hane (samma kontakt som på kameran alltså) som det borde vara. Antingen är Nikon så snåla att de vill tvinga mig att köpa deras egen synksladd (som då måste ha hankontakter i båda ändarna - antar jag) eller så är det för att kontakten inte är avsedd det ändamålet och att de har omvänd kontakt för att skydda oss konsumenter från att koppla felaktig utrustning till blixten (då är nikon ju riktigt snälla faktiskt).

Någon som vet hur det ligger till?

PC-kontakter brukar vara honor i både kamera och blixt. Min SB-24 har jag för mig att jag körde manuellt med X-sync från min Yashica 6x6 TLR.

OK, då har jag nog köpt ett par knasiga kablar... Fabrikat Hama, PC-kabel modell 6975, de har en hona i ena och en hane i andra änden... Och grenkontakter köpte jag också som har olika kön på in respektive utsidan... Det finns tydligen två standarder - verkar det som.

Jag sätter mig nog helt enkelt och fixar till ett par adaptrar.

Tack för svaret! Nu vågar jag koppla ihop grejorna.

""GLÖDLAMPA""

NU fattar jag! Det jag har köpt är ju naturligtvis förlängningskablar. Jag måste skaffa ett par ordinarie sladdar också!

Mellan kamera och blixt sätter man en hane-hane... Vill man förlänga har man en hane-hona! Likaså om man vill koppla in en grenkontakt.

Återigen tack för svaret. Hjärnan går tydligen på lågvarv så här dags men till slut klack det till i den.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto