Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.keywording.se - kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Hej alla på fotosidan,

jag har byggt en sajt http://www.keywording.se som ska hjälpa alla med att snabbt sätta nyckelord på sina bilder tex om man vill få inspiration eller helt enkelt snabba upp nyckelordsarbetet som många tycker är tråkigt inför uppladdandet till fotosidan eller vilken bildsajt som helst.

En del är att man kanske lätt kommer på "smiling woman summer beach" men missar "portrait, sand, blonde, looking at camera".

Tar gärna emot kommentarer, förbättringsförslag och kritik. Där eller här.

Glad Påsk!

(jo den kommer snart på svenska också)

Hej alla på fotosidan,

jag har byggt en sajt http://www.keywording.se som ska hjälpa alla med att snabbt sätta nyckelord på sina bilder tex om man vill få inspiration eller helt enkelt snabba upp nyckelordsarbetet som många tycker är tråkigt inför uppladdandet till fotosidan eller vilken bildsajt som helst.

En del är att man kanske lätt kommer på "smiling woman summer beach" men missar "portrait, sand, blonde, looking at camera".

Tar gärna emot kommentarer, förbättringsförslag och kritik. Där eller här.

Glad Påsk!

(jo den kommer snart på svenska också)

Har bara kollat snabbt, ska kika närmre på den sen. Men gillar idén!
Det är inte alltid lätt att sätta keywords på sina bilder. Här blir det en bra idébank med.

Ny version uppe efter feedback.

Många små uppdateringar men viktigast:

- Svenska nyckelord / keywords
- Lättare att välja bort/till keywords

Ett mycket fint initiativ Ola. Jag har alltid försöka jobba med key-words i LR. Fast LR har ingen bra lösning på det hela. Snart slutar nog de flesta precis som jag i ett kaos. LR har heller ingen bra lösning på att rensa upp i kaos.
Fast du får hemskt gärna berätta om hur det är tänkt att fungera?
Din länk ger oss inte så mycket att gå på.

Ett mycket fint initiativ Ola. Jag har alltid försöka jobba med key-words i LR. Fast LR har ingen bra lösning på det hela. Snart slutar nog de flesta precis som jag i ett kaos. LR har heller ingen bra lösning på att rensa upp i kaos.
Fast du får hemskt gärna berätta om hur det är tänkt att fungera?
Din länk ger oss inte så mycket att gå på.

Det finns en hjälpknapp men principen är följande.

Du har en bild t ex på ett tåg som du vill beskriva med nyckelord.

Då söker du på tåg och väljer kanske 5 bilder som liknar din. Varje gång du klickar på en bild hämtas dess nyckelord hem och en lista visas till höger sorterat på hur många gånger nyckelorden förekommer bland de valda bilderna.

Listan innehåller tex ord som är uppenbara och andra som man inte kommit på själv. Tex räls, kvinna, passagerare, fönster, funderar, sitter.

Tanken är att man både ska få hjälp när fantasin tryter och spara tid.

Man kan kombinera flera sökningar om man vill tex "Tåg", välja fyra bilder, och sen göra en till sökning på "kvinna porträtt" och välja tre till och få nyckelorden ihopslagna.

Man avslutar genom att trycka copy, och sen skiftar du till LR eller var du normalt nyckelordar och klistrar in.

Ny version igen.

- Önskemål om att kunna börja med noll keywords har lagts till som ett extra val i dropdownen.

- Även att kortlistan ska vara klickbar, den kan ju visa bilder som man inte annars kan klicka bort.

- miniatyrer i kortlistan

- diverse GUI-förbättringar

- hjälptexter

- kunna välja hur många bilder sökningarna ska innehålla

Hej!
Det fungerar riktigt bra, en rejäl hög med keywords dyker upp vid sökningarna. Gott om alternativ att välja bland om fantasin tryter.

Jag använder "Home" för att nollställa sökningen. Det hade varit elegant med en knapp för att nollställa. Annars verkar det fungera klockrent.

//Thomas

Hej!
Det fungerar riktigt bra, en rejäl hög med keywords dyker upp vid sökningarna. Gott om alternativ att välja bland om fantasin tryter.

Jag använder "Home" för att nollställa sökningen. Det hade varit elegant med en knapp för att nollställa. Annars verkar det fungera klockrent.

//Thomas

Tack för feedback.

Nya versionen (den är inte släppt än) har två sökknappar. En för ny sök som nollställer allt och en för kombosök, jag hoppas det ska vara tydligt nog, annars får jag väl lägga till en nollställningsknapp.

Går det att göra så att det är möjligt att anpassa storleken på miniatyrerna? Att kunna göra de större/mindre är ett förslag, jag har på en del bilder lite svårt att se vad de föreställer.

Att sidan kommer ihåg vilken inställning som användes sist, eller kanske göra svenska som default eller högre upp i menyn?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar