Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.fotokemika.net = falsk sida!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite OT.

Men jag har full förståelse för att om man gör en privat sida och optimerar den för IE6+ så kan man skita i resten, då täcker man ändå in 85% av alla användare i Sverige, även om nästa läsare jag skulle spana in var just Firefox så att man kan ta ytterligare 13% av användarna. (Siffrorna är inte hämtad från luften utan speglar användningen på en av Sveriges landstingssiter nu, där jag råkar jobba)
(Ska man sen sälja saker så kanske man bör ta hänsyn till målgrupp, dvs grafiker använder ofta Mac med Safari eller opera mm)

Sidan ser bra ut i IE i vilket fall, förrutom en banner som bryter på den svenska versionen.

Men däremot så är utförandet så att man förutsätter att det är Fotokemikas egen site då inget annat anges. Ofta brukar inofficiella hemsidor ha en text nära rubriken med något i stil med "unofficial homepage for X" eller "X - Fan site". Speciellt viktigt om nu fotokemika faktiskt inte har någon egen sida.

Helt ok med en sida som fan för företaget, men moraliteten att inte ange detta prominent på sidan är klart bristande.

Boris!

Har du möjligen telefonnumret eller adressen till Fotokemika?

Bästa,
Fredrik (som ännu sörjer Emaks K883).

Re: Lite OT.

casting skrev:
Men jag har full förståelse för att om man gör en privat sida och optimerar den för IE6+ så kan man skita i resten, då täcker man ändå in 85% av alla användare i Sverige

Jo, visst är det så, men frågan är vilka användare man på detta sätt sållar bort.
Själv upplever jag att ju mer kunskap om datorer (inte bara om användandet av dem) och "nätet" en användare har desto större är chansen att denne använder Opera, Firefox eller någon annan browser.
Själv använder jag IE till två saker (har jag för mig) min bank (som inte stödjer opera men jag tycker är så bra att jag orkar med detta skit med att byta browser) och min tidrapportering på jobbet. Där har jag inget val eftersom någon i sin ofantliga visdom köpt ett system som är IE-specifikt.
Har flera kompisar och en drös kollegor som fungerar på samma sätt.

Dock är vi ju tacksamma över att så många kör med IE och outlook. Så länge majoriteten gör så är "vi andra" mindre utsatta för viruserier och liknande :)

Jag lägger ner min diskussion i detta forumet eftersom jag är så OT. :) Fortsätter gärna diskussionen i ett annat forum om så önskas.
Yo word! ;-)

Skott skrev:
Boris!

Har du möjligen telefonnumret eller adressen till Fotokemika?

Bästa,
Fredrik (som ännu sörjer Emaks K883).

Hej Fredrik!

00385 (1) 336-2961 vet inte om det är den, då fotokemika har sålt sin produktshop tror jag.

Tackar! Jag hittade även en e-postadress, som jag tror går till fabriken, och provar först med den. Med mycket tur går Emaks K883 att beställa direkt från Fotokemika...
/ F.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar