Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.fotokemika.net = falsk sida!

Produkter
(logga in för att koppla)
När han kontaktade er för bildanvändning, utgav han sig för att representera företaget Fotokemika då? Eller frågade han om användning till sidan utan att påstå att han representerade företaget?

I första fallet skule du kunna anmäla för bedrägeri. I andra fallet är det nog svårare att ens påstå att han begått något brott.

lottawe skrev:
När han kontaktade er för bildanvändning, utgav han sig för att representera företaget Fotokemika då? Eller frågade han om användning till sidan utan att påstå att han representerade företaget?

I första fallet skule du kunna anmäla för bedrägeri. I andra fallet är det nog svårare att ens påstå att han begått något brott.

Han kontaktade mig inte utan jag skickade själv in en bild till sidans galleri vilket man kan göra. Tyckte det var ett bra sätt att sedan kanske få med andra bilder (givetvis mot betalning) i Fotokemikas övriga marknadsföring.

Det här är ju riktigt obehagligt. Ur moralisk eller etisk synpunkt är det givetvis bedrägligt syfte med denna sajt. Men juridik och sunt förnuft går ju inte alltid hand i hand.

Fotokemika kan ju med hjälp av andra t.ex Photax konstruera en egen sida med en annan domän *.com eller så.

Har vi belägg för att den är gjord i bedrägligt syfte? Kan det inte vara så att han noterat att fotokemika inte har någon site och själv gillar han deras produkter och med syfte att gynna dem har han startat en sida med info om några av deras produkter?

Det där med försäljning av domänen kan väl vara ett rykte bara?

Grejen är ju att han faktiskt inte utger sig för att vara fotokemika eller använder deras märken. Sidan skulle kunna ses som en "intressesida," byggd av en "vanlig" fotokemikanörd. Den är sjabbligt knackad och layoutad. Skulle riktiga företaget vilja ha en webbsida kan de köpa massor av länderas egna domäner (fotokemika.se går redan till Photax förresten) och köpa en bra funktionell layout för betydligt mindre än halva millen.

Fast personen bakom denna sajten borde skriva ut bättre information om sajtens syfte tycker jag. Så inte missuppfattningar uppstår. (dock ser jag inte problemet ur etisk eller moralisk synpunkt som det verkar nu, men tydliga syften är alltid att föredra.)

Jag har nu mejlat sajten att jag inte längre tillåter att min bild visas där. Jag skrev att jag lagt in den under förespegling att det var Fotokemikas officiella sajt och att det var under de förutsättningarna jag skickat bilden och låtit den visas där. Kan han då fortfarande ha rätt att visa den där?

Trevligt med lite diskussion och gissningar.
Att förklara det hela så är det jag som äger domän fotokemika.net.
1. Att fotokemika.net blev till är att jag själv kommer från Kroatien och Fotokemika är vad jag vet det ända företag från Kroatien som är "världskänd. Så rent av stolthet och att det inte fanns någon info sida om produkter så gjorde jag det. Plus att jag tycker att vissa produkter är bra.
2.Photax är inte generalagent för Fotokemika, det finns bara en agent fotokemika har och det är Fotoimpex i Berlin som är agent för hela Europa inkl. Sverige.
3.50 000US låter bra, men tyvärr så är det inte sant, men visa Svenska företag(säger inte vilka) har frågat om domän var till försäljning.
4.Försäljning av reklamplats gäller bara engelsk sida och på kroatisk och svensk sida är det fritt.
5.Jag har aldrig sagt att sidan är officiellt utan har alltid besvarat de mail jag fått ang. ägande av domän, att det är en privat sida.
6.De som har skickat bilder och de inte finns på sidan beror på att jag kan inte få tillgång till server där bilderna ligger.
7.Att det finns banners till fotosidan och skandinavianphoto beror på att av min egen bedömning är de bra sidor som gynnar fotointresserade och därför så vill jag hjälpa till i rankning och marknadsföring.
8.Att sidan har sina brister ber jag om ursäkt man jag gjorde så gott jag kunde.

Graal skrev:
Jo jag skickade bilden för att den skulle läggas upp i galleriet. Men då trodde jag i min enfald att det var Fotokemikas riktiga hemsida! Nu ska jag mejla och be att den tas bort. Undrar vad man har för rättigheter om han vägrar? Jag har ju blivit lurad?

Hej Nils!
Synd att du tycekr så. Men om du har blivit lurad så undrar jag av vem? Kanske av dig själv och dina förhoppningar att sälja sedan bilder till fotokemika. Alla mail finns sparade där de som ville skickade sina bilder till galleriet gjorde det själva och ville få de på fotokemika.net
Jag har aldrig sagt annat till dig.
Sedan om du också vill veta så har jag företag som inehåller fotokemika i sitt namn som är registrerat och skulle ha all rätt att påstå att det är en offiseiell sida, fast så klart då med en annan inehåll. Hoppas att du är nöjd med svaret.

Boris skrev:
Hej Nils!
Synd att du tycekr så. Men om du har blivit lurad så undrar jag av vem? Kanske av dig själv och dina förhoppningar att sälja sedan bilder till fotokemika. Alla mail finns sparade där de som ville skickade sina bilder till galleriet gjorde det själva och ville få de på fotokemika.net
Jag har aldrig sagt annat till dig.
Sedan om du också vill veta så har jag företag som inehåller fotokemika i sitt namn som är registrerat och skulle ha all rätt att påstå att det är en offiseiell sida, fast så klart då med en annan inehåll. Hoppas att du är nöjd med svaret.

Du har inte sagt någonting till mig. Bara tagit emot bilden och lagt in den på sidan. Jag skrev också i mejlet att jag kunde stå till tjänst med andra bilder för marknadsföring om så önskades men det har jag inte fått något svar på. Du kunde ju i så fall ha svarat att detta inte är film-och papperstillverkarens Fotokemikas sajt men jag har inte fått något mejl från dig över huvud taget. Hade du meddelat mig det vore det ju ett helt annat läge eller hur? Visserligen bytte jag nyligen i november e-postadress och om du efter detta skickat något till gamla adressen angående detta vet jag inte? Jag har ända till i fredags varit fullt övertygad om att detta är Fotokemikas egen sida och ditt namn har jag bara sett under några bilder på sidan och över huvud taget inte förknippat med domänens ägande förrän nu. Jag vet inte vem du är och, har vad jag vet, aldrig träffat dig. Du kan ju knappast påstå att du meddelat mig de riktiga förhållandena för då far du med osanning.

Graal skrev:
Du har inte sagt någonting till mig. Bara tagit emot bilden och lagt in den på sidan. Jag skrev också i mejlet att jag kunde stå till tjänst med andra bilder för marknadsföring om så önskades men det har jag inte fått något svar på. Du kunde ju i så fall ha svarat att detta inte är film-och papperstillverkarens Fotokemikas sajt men jag har inte fått något mejl från dig över huvud taget. Hade du meddelat mig det vore det ju ett helt annat läge eller hur? Visserligen bytte jag nyligen i november e-postadress och om du efter detta skickat något till gamla adressen angående detta vet jag inte? Jag har ända till i fredags varit fullt övertygad om att detta är Fotokemikas egen sida och ditt namn har jag bara sett under några bilder på sidan och över huvud taget inte förknippat med domänens ägande förrän nu. Jag vet inte vem du är och, har vad jag vet, aldrig träffat dig. Du kan ju knappast påstå att du meddelat mig de riktiga förhållandena för då far du med osanning.

Har jag sagt att jag har meddelat dig något?
Är tacksam om du kan hålla dig till fakta.
Alla som har frågat mig om fotokemika.net har fått ärlig svar, att det är privat sida.
Att du hade förhoppningar att sälja bilder till Fotokemika, kan inte jag hjälpa, eftersom jag kan inte veta vad du har för åsikt eller tankar när du skickade bilder. Jag har alltid förseäkt att besvara de mail jag har fått.Men tycker inte att det är snällt och korekt av dig att sprida uppgifter som inte är korekta eller som du inte är säkert på. I så fal är bättre att skriva "jag tror" och inte så som du sa att du tror inte att det med 50.000US är rykte då du har hört det från Photax. Vem säger att de har berättat sanning till dig? Och ännu en gång till, fotokemika har ingen agent i Sverige (på tal om sanning)
Det erbjudande fotokemika har fått av mig är att de fick fri tillgång till sidan, att lägga upp den information som de själva vill och att om de ville så kunde jag hjälpa de med det utan ersättning.
Så där har du hela sanningen.
Men jag tackar att du tog upp det och jag är glad om jag har förklart det hela för dig så att du vet hur det ligger till.
På heder och samvete

clindh skrev:
Jag har raderat den ur länkregistret.
Vad gäller Fotosidan-logo har vi inget med den placeringen att göra.

Vad folk har för sig i livet utanför Fotosidan kan vi inte ta på oss att "straffa" folk för, bara sådant man gör på sajten som bryter mot våra regler.

Bra att ni är sååå snabba, vad jag vet så har länken till fotokemika.net varit under fotosajter och inte under fotofäretag.
Så värför radera den?

Saken gäller inte mina eventuella förhoppningar om att kunna sälja bilder till Fotokemika. Utan huruvida denna sida som du lagt ut kan lura människor som kommer in på den eller ej att tro det är produkttillverkarens egen? Det är inte juridik det gäller utan snarare moral. Du svarade ju inte på mitt mejl trots att du av det borde förstått att jag lurats att tro det var Fotokemikas, film- och papperstillverkarens egen?

Om jag spridit felaktiga uppgifter så ber jag dig så hemskt mycket om ursäkt! Men att fotosidan tog bort länken var nog helt i sin ordning då den låg under PRODUKTTILLVERKARE och inte något annat. Och att jag tog upp den här frågan beror på att det var jag som tipsade fotosidan om länken och att jag därmed bidragit till att lura även andra att tro det var just produkttillverkaren Fotokemikas hemsida.

För att unvika missförstånd även i fortsättningen kanske det vore bra att på ett mera tydligt sätt på sidan ange att detta inte är produkttillverkarens egen? Att du lagt upp sidan i välvilja för att gynna företaget har jag inga synpunkter på utan kan bara hålla med att det är synd att de inte har någon egen. Din sajt har säkert inte missgynnat företaget.

Vad bra att vi har förklarat det här för varandra. Vad vi tyckte och gjorde så att det inte bli flera missförstånd. Jag hoppas att min sida har varit till hjälp för alla som ville hitta mer info om produkter och framkallnings tider. Vad det gäller länk så har vi tydligen gjort det då båda två. Jag skickade länk till fotosajter och inte något annat.
Så jag kan ta ansvar bara för det.
Men i vilken fal som helst så hoppas jag att du själv har haft hjälp av fotokemika.net och verkligen hoppas att du och alla andra kommer att ha det.
Jag tackar för dina och alla andras kommentarer.
Jag godtar din ursäkt och tycker att det är roligt att du använder fotokemikas produkter, det blir ju bra.

Senast ändrad:
Har det inte...

...gjorts en höna av en fjäder här?
Och förresten håller jag inte alls med dom som menar på att den skulle se tafflig ut, i Internet Explorer är den i mitt tycke en smakfull sida.

Re: Har det inte...

casting skrev:
...gjorts en höna av en fjäder här?
Och förresten håller jag inte alls med dom som menar på att den skulle se tafflig ut, i Internet Explorer är den i mitt tycke en smakfull sida.

Tackar att du uppskatar mina "webbdesign" kunskaper Håkan.

Även i Firefox på XP syns det bara massa html-kod.

Jag håller nog för övrigt med om att Boris bör göra om sidan för sin egen skull. Att slänga upp en sån där sida med ett företags varumärke och produkter är ju ett solklart intrång i varumärket.

Boris skrev:
.........Jag tackar för dina och alla andras kommentarer.
Jag godtar din ursäkt och tycker att det är roligt att du använder fotokemikas produkter, det blir ju bra.

Det var ju bra att vi inte ska behöva orda om det här mera nu, att du trädde fram och förklarade det hela och godtog min ursäkt för jag vill att man alltid ska köra med öppna kort och att inga oriktigheter ska spridas. Och visst fortsätter jag att använda Fotokemikas produkter. Jag har använt dem sedan de började säljas i ett garage i Nybro för över 25 år sedan. Mina bilder bl.a här på fotosidan och i min portfolio har säkert gjort att även andra fått upp ögonen för både filmerna och papperet. Jag får ofta mejl från både svenska och utländska personer/fotografer som sett mina bilder och frågar om filmen, papperet och ger beröm. Har t.ex svarat på två mejl bara senaste dygnet med produktförfrågningar om Efke-film. Hoppas att Fotokemikas material ska kunna fortsätta produceras för lång tid framöver.
Hälsn, Nils,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar