Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.fotokemika.net = falsk sida!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Till er som söker info om Fotokemikas produkter (Efke-film, Emaks och Fineprint papper etc) vill jag meddela att den länk, som jag är ursprunget till www.fotokemika.net, tyvärr visat sig vara en sajt som lagts in av en privatperson i Nybro med ursprung i forna Jugoslavien. Fotokemika i Kroatien har meddelat sin generalagent i Nybro, Photax, att de inte har någon sajt och att den man nu kan se är en inofficiell sajt. Photax vill också att fotosidan tar bort länken och man har också medelat redaktionen detta via mejl. Den person i Nybro som nu har rättigheten till domänen fotokemika.net har erbjudit Fotokemika att köpa den för 50 0000 us dollar, alltså bortåt ½ miljon kronor men då företaget inte är någon stor koncern har man hittills tvekat att göra detta. Fotokemika har alltså ingen egen officiell sajt och jag hoppas att fotosidan kommer att ta bort länken som jag tidigare tipsat dem om.

Trodde själv ända tills idag, när jag var nere hos Photax och handlade Forte-papper, att detta var Fotokemikas officiella hemsida men blev mäkta förvånad när man meddelade mig detta. Vill f.ö berömma Photax som också lovat att specialbeställa den Polywarmtone-emulsion som har varmvit pappersbas (PW 17) enkom till mig. De är verkligen inte omöjliga att ha att göra med. De förtjänar en stor eloge för att de fortsätter att satsa på film och fotopapper för att förse oss kvarvarande analoga fotografer med högkvalitativt material.

Samma sida finns även på domänen .com med flera.
Jag lyckas bara se massa scripkod i olika ramar och ingen riktig sida. Har missat den trots att jag använder fotokemikas papper samt film.

Att göra affär av domännamn är en sak, men hade typen förväntat sig att sälja hela sajten också? Lustigt att bygga upp nåt med marknadsföring för andras produkter ananrs..

Trist med sniket folk som ska försöka slå mynt på att registrera domäner och sedan hoppas kunna sälja dem dyrt.

Men att lägga upp en sida som han gjort, undrar om det kan falla under någonslags varumärkesintrång. Det vore ju ett kanske ett kul juridiskt spel om fotokemika knackade på dörren med en civilrättslig process.

Alltså, kan ni se sidan nu och inte bara få upp scriptkod?

Det vore nog inte värst intressant som process om han olovligt använt fotokemikas loggor och märken. Då borde det vara rätt självklart intrång väl och en rätt kort process kanske?

Johan Okker skrev:
Trist med sniket folk som ska försöka slå mynt på att registrera domäner och sedan hoppas kunna sälja dem dyrt.

Men att lägga upp en sida som han gjort, undrar om det kan falla under någonslags varumärkesintrång. Det vore ju ett kanske ett kul juridiskt spel om fotokemika knackade på dörren med en civilrättslig process.

Tror inte de har så mycket att vinna på en stämning? På nätet gäller först till kvarn. Fast att utge sig för att vara den officiella sajten kanske är straffbart?

lottawe skrev:
Alltså, kan ni se sidan nu och inte bara få upp scriptkod?

Det vore nog inte värst intressant som process om han olovligt använt fotokemikas loggor och märken. Då borde det vara rätt självklart intrång väl och en rätt kort process kanske?

Jag får upp sidan både med com och net efter.

Fick upp den i Safari nu (sitter med mac+FF annars). Sjabblig värre layout och kodmässigt. Det han nog klarar sig på är ju att logotypes, färger mm inte finns med. Bara namnen på produkterna, men inte märkena eller bilder på dem. Han utger sig inte heller för att vara företaget eller sidan som företagts officiella väl?

Han erbjuder ju också reklamplats på sidan för 19.95 EUR per månad och bl.a Scandinavian Photo och fotosidan har ju sina loggor där! Undrar om det är lagligt att tjäna pengar på andras firmanamn på detta sätt?

För några år sedan var det 'först till kvarn' som gällde domänadresser, men det håller på att ändras. Jag påstår inte att Fotokemika skulle få sig tilldömd en domän som någon annan registrerat, men jag utesluter det inte. Det som Fotokemika skulle kunna göra är stämma domänägaren för varumärkesintrång eller något liknande, och erbjuda sig att ta domänerna som skadestånd. Förutsättningen är dock att deras loggotype eller liknande förekommer på sidan.

När det gäller hemsidan verkar servern vara inställd fel: den påstår att filerna den skickar ut är textfiler. Detta gör att en del browsers (tex Firefox och Konqueror) hanterar filerna som textfiler, och visar allt innehåll i dem, istället för att bearbeta innehållet (som de skulle gjort om filerna påstods vara HTML-filer).

Graal skrev:
Han erbjuder ju också reklamplats på sidan för 19.95 EUR per månad och bl.a Scandinavian Photo och fotosidan har ju sina loggor där! Undrar om det är lagligt att tjäna pengar på andras firmanamn på detta sätt?
Det såg jag inte ens. Sidan är B:ig. Högerramen är asbred och måste skrollas nertill för att annonserna ska synas (trots hög skärmupplösning.)

Har svårt att tro att något seriöst företag skulle köpa eller har köpt plats där. Både fotosidan och Scandinavian borde ha och har nog bättre omdöme än så.

Antar att du godkännde att de lade upp din bild Nils, under förutsättningen att det verkligen var fotokemika som låg bakom?

Det måste väl vara någon med ett fotointresse som lagt upp den iallafall?

Lite lustigt (sammanträffande?) att han bakom var just från Nybro.

/Richard (som också skickade in en bild men den verkar inte ha kommit med i galleriet)

Jo jag skickade bilden för att den skulle läggas upp i galleriet. Men då trodde jag i min enfald att det var Fotokemikas riktiga hemsida! Nu ska jag mejla och be att den tas bort. Undrar vad man har för rättigheter om han vägrar? Jag har ju blivit lurad?

Nils, om din historia stämmer är jag övertygad om att killen bakom siten är guldmedlem här på fotosidan.(från Nybro, Jugoslaviskt klingande namn och med bilder på sidan vi diskuterar)

Jag börjar också misstänka att en av fotograferna bakom bilderna också är sajtens ägare.

Jag undrar vilka möjligheter fotosidan har att spärra en sådan medlem (om det nu visar sig vara denne vilket fotosidan lätt borde kunna kontrollera)? Fast det kanske inte går med det regelverk vi har? Jag skulle inte ha något emot det i alla fall. Jag känner mig verkligen kränkt av detta. Jag har både själv blivit lurad och dessutom lurat både fotosidan och dess alla medlemmar med min länk.

Jag har raderat den ur länkregistret.
Vad gäller Fotosidan-logo har vi inget med den placeringen att göra.

Vad folk har för sig i livet utanför Fotosidan kan vi inte ta på oss att "straffa" folk för, bara sådant man gör på sajten som bryter mot våra regler.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar