ANNONS
Annons

WWII-bilder och Robert Capa

Produkter
(logga in för att koppla)

Helion

Medlem
Jag fick själv upp intresset för fotografering på allvar efter att ha besökt www.krigsforum.se och i forumet sett några av Robert Capas bilder. Jag visste inte tidigare vem han var men tydligen är han ganska känd inom historiekretsar. Han dödades av en mina tror jag i Vietnam under ett fotograferingsuppdrag.

Jag tycker att många bilder från andra världskriget överhuvudtaget är väldigt fascinerande. Det kanske är tiden, händelsen och framför allt det svartvita som fått mig att fastna. Det är vackert och mystiskt. Känns som en helt annan värld.

Vad har ni för åsikter om Capa? Känner ni till honom?

Vad anser ni om krigsfotografier och skulle ni själva tänka er att fotografidokumentera i krig?

Tack för länken David!

Hur blir man egentligen krigsfotograf? Jag antar att det är en roll som tilldelas en inom armén? Visserligen kan man bli frilansjournalist osv, men Capa var medlem av armén och fick ju också därför chansen att fota under den hemliga "operation Overlord".

Någon som har Capas foto som han tog just efter att en amerikansk soldat träffats av en kula i halsen på en balkon under andra världskriget?

Nja.. dom flesta är nog anställda av nyhetsbyråer, tidningar etc. i alla fall de mer kända. Du får väl helt enkelt köpa dig en hjälm och en skyddsväst och sätta dig på första bästa plan till Faludja.. ;)

Om du går igenom fotograferna på Magnum hittar du flera fotografer som fotat under olika konflikter bl.a. Alex Majoli, Paolo Pellegrin, Thomas Dworzak, W. Eugene Smith oxh Larry Towell för att nämna några.

Se även http://www.jamesnachtwey.com/

dJb skrev:
Nja.. dom flesta är nog anställda av nyhetsbyråer, tidningar etc. i alla fall de mer kända. Du får väl helt enkelt köpa dig en hjälm och en skyddsväst och sätta dig på första bästa plan till Faludja.. ;)

Jo så är det väl nu för tiden, men under andra världskriget var det annorlunda misstänker jag. Om inte Capa var en del av armén, hur skulle han kunna dokumentera de hemliga landstigningarna i Normandie.

Undra om man kan tjäna bra med pengar på att söka upp krigshärjade områden och sälja bilder till AP/TT. Undra om det lönar sig och är värt riskerna? Hur går man tillväga, köper man sig bara en hyfsat bra digitalkamera och ger sig ut? Kan man bli sponsrad av någon tidning eller liknande?

Om du går igenom fotograferna på Magnum hittar du flera fotografer som fotat under olika konflikter bl.a. Alex Majoli, Paolo Pellegrin, Thomas Dworzak, W. Eugene Smith oxh Larry Towell för att nämna några.

Ska ta mig en ordentlig titt på den sidan. Capa har blivit en av mina största fotoidoler.

Helion skrev:
Ska ta mig en ordentlig titt på den sidan. Capa har blivit en av mina största fotoidoler.

Capa var onekligen en fascinerande person, lite av arketypen för den romantiserande bilden av krigsfotografen som festade med Hemingway och hade en affär med Ingrid Bergman när han inte gav sig ut och skildrade krig.

Förra året sände SVT´s K-special en serie i tre delar om några stora fotografer där första delen handlade om Robert Capa.

Ang. dagen D så arbetade han under kriget för Collier´s weekly och Life magazine och jag tror inte han ingick i själva krigsorganisationen utan hängde med "på sidan om" men det var ju vanligt även då att journalister följde med och dokumenterade olika operationer. Eftersom inte tv fanns så hade man ju t.ex. nästan alltid journalfilmare med.

Jo.. Capa tog förresten 106 bilder vid Omaha beach den 6.e juni men filmerna skadades vid framkallningen och endast 11 bilder räddades. Ett av de mer förargliga misstagen under fotohistorien..

dJb skrev:
Jo.. Capa tog förresten 106 bilder vid Omaha beach den 6.e juni men filmerna skadades vid framkallningen och endast 11 bilder räddades. Ett av de mer förargliga misstagen under fotohistorien..

Oj, detta visste jag inte! Tack för den informationen David. Vet du om man behöll rullen för att eventuellt kunna rädda bilder därifrån i framtiden? Var 11 bilder alltså vad Capa allt som allt lyckades få med sig från Omaha beach?

Full Metal Jacket

Man kan titta på filmen Full Metal Jacket av Stanley Kubrick
(efter en roman av Gustav Hasford (självbiografi?)).

Man får följa en marinkårssoldat under utbildning
och som militär journalist under Vietnamn kriget

Han är kanske inte fotograf men dom hade nog egna
sådana också.

ulf

Phaidon har gett ut en fet bok om Capa. "Robert Capa - the Definitive Collection" som jag varmat kan rekomendera. Den innehåller hela 937 av Capas ca 70.000 exponeringar.

Vill inte på någotvis jämföra mig med Capa, men visst har jag honom som idol.

Kika in på mina album här på FS.

"Images of war" och "Soldiers of Fortune"

Jag hade som 15åring drömmen (visst låter det sjukt?) om att bli krigskorre.

Nu fotograferar jag reenactment och lajv i stället. Inte lika farligt...

Richard Whelan har skrivit en intressant Capa-biografi man gärna kan ha hemma. Jag vet inte om den finns översatt till svenska och jag vet inte heller vad den heter i originalversion på engelska. I tysk översättning heter den "Die Wahrheit ist das beste Bild". Rekommenderas varmt.

Capa var en väldigt intressant figur. han heter egentligen inte Capa utan Andrei Friedmann. Capa var en fotograf han hittade på och senare tog över rollen som för att komma in på marknaden. mest berömd är nog hans "fallande soldaten" från spanska inbördeskriget i slutet på 30-talet. han var god vän med hemmingway och var även ihop men ingrid bergman ett tag. men som sagt trampade på en mina 1954 på vad som skulle vara hans sista berömda reportageresa. han efterlämnade ca 70 000 negativ. (jag gjorde en uppsats en gång i tiden om honom) /P

Robert Capa och John Steinbeck reste tillsammans till Sovjet under slutet av 40-talet, Steinbeck skrev boken A Russian Journal om resan (http://www.amazon.com/gp/product/01...5?v=glance&n=283155&n=507846&s=books&v=glance). Den är illustrerad med Capas foton (rätt dåligt reproducerade i pocketutgåvan så klart, men det gör inte så mycket).

Underhållande och intressant läsning, det berättas inte bara om situationen i Ryssland på den tiden utan också en del mera personligt om Capa och Steinbeck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar