ANNONS
Annons

WTF FA 50/1,4 nu 5800 SEK på Cyber

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Senast jag kollade låg den väl runt 3000, men jag kanske har haft en black-out. Jag hade för mig att den klarade prishöjningarna relativt väl i vintras...

FA 35/2 fortfarande listad för 3200, men det kan ju vara sista exemplaret av den till det gamla priset.
 
Jag lade också märke till det, tycker det känns galet högt! har för mig att den låg lägre i början av året. Dessutom så listar Scandinavian Photo det för 2795:-

Sen såg jag att den svarta 43/1.9 ltd. kostar 9325:-, medan den i silver kostar 6190:- Verkar skumt, men det kanske är skrivfel? Man kan ju hoppas..
 
Jojo

FA50 höjdes oxå i Januari, men sänktes
tillbaka till gamla priset i våras.

Nu kan man lägga på nån hundring
och köpa DA35 makro limited eller DFA50 makro.

Fasta 50mm för småbild finns oxå som alternativ till "5849:-",

Zeiss Planar T* 50/1,4 för 6 165:-,
några hundringar mer.
Eller Sigma EX 50/1,4 DG för 4 595:-,
vassare men tyngre för 1250:- mindre.

Hoyas eller Focus Tradings prispolitik?
Höja priset ibland på vissa gluggar och
tjäna mycket på att några inte har koll
och köper ändå.
 
FA50/1,4 står också till 5795:- på Dustin home. Vad har hänt?
Är kronan verkligen så svag?
 
Det kan kanske vara så att Pentax slutat tillverka alla FA objektiven och höjer priset för att inte lagren skall ta slut så de måste tillverka nya ???

Eller så är det en strategi att man höjer lite priser här och där för att skrämma folk att köpa objektiv innan priserna går upp. Funkade på mig i vintras....
 
Ser helt klart ut som om Hoya har justerat till prisera på lågvolymprodukter så att man får betala vad det kostar. Att en konverter kostar 20000 förvånar mig inte det minsta, för det lär inte säljas många per år... Vore däremot kul om Pentax kunde komma ut med nya DA-konverters snart.... Då är Pentax nästan komplett. Jag saknar bara ett T/S samt en orginal mattskiva av gammal modell som det går att fokusera F1.4 med.
 
Priset kanske indikerar att nya konvertern
är på väg.
Med pris på 16-21.000 kommer inte många att säljas,
och det kanske är det som Pentax vill...
(att vänta på nya konvertern)
Anledningen att inte Pentax 1,4 kom i våras
är troligen att något ska ändras.
Gissar att den kommer i höst.
 
Måste vara fel. Hittade för 4400 i Tyskland med omg. leverans.

lm

Samma princip som vi sett vid tidigare prishöjningar. Nästa exemplar leveranörerna köper kommer kosta mer. Har de en i lager eller eventuellt om den lokala Pentaxdistributören har i lager gäller fortfarande det gamla priset.
 
Humm här är en till rejäl prishöjning....Cyber

Fa35 2.0 al

Sista de hadde i lager 3195kr

Nu 8466kr!!!!!
 
vilket gör att man undrar vad fan det är som händer???

det är tyvärr inte så att majoriteten av gluggarna fått toppbetyg heller.
vilket gör priset än mer orimligt. vem fan betalar 8 lök för ett bra objektiv???
och då menar jag endast "bra", inte "BRA". Inget objektiv med mindre än 4 av 5 är ju värt det i mina ögon.
finns väl ingen som kan förklara detta som logiskt eller motiverat för mig?
 
Humm här är en till rejäl prishöjning....Cyber

Fa35 2.0 al

Sista de hadde i lager 3195kr

Nu 8466kr!!!!!

Kul, det är ju ungefär vad FA31 Ltd kostade för ca ett år sedan.

Och ja, nästan 6 papp för FA50 känns också lite lätt överdrivet. Visst, en bra glugg, men skälet att många rekommenderade den var att den var en billig, ljusstark 50. Men jag antar att FA43 Ltd silver kommer att börja sälja mycket bättre nu... Om folk köper något alls.
 
Kanske ska köpa några från amazon och sälja i sverige. 250$ (2000kr plus moms och tull, 3000kr.) halva priset!! Kanske borde tidigarelägga min new york resa. :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.