Annons

Workflow för 10D/300D

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
Hej!

Är en 10D-rookie som är i behov av lite tips. Hur kameran fungerar har jag hyfsad koll på. Har dock inte börjat variera "parametrar" ännu.

Första frågan är därför: Har någon ett bra tipsa på inställning av parametrarna så att man får mer "färdiga" kort direkt ur kameran. För riktiga bilder som skall upp på väggen är detta kanske inte så intressant. Däremot skulle det vara bekvämt om man kunde få "klara" semesterbilder liknande de som man får ur exempelvis en G2:a som man direkt kan skicka på framkallning utan pillande i PS.

Det är dock inte den stora funderingen jag har. Det trixiga (tycker jag) är snarare vad man gör när man kommer hem. Därför undrar jag vilket "workflow" ni har som fotat 10D ett tag. Har kikat på nätet och hittat ungefär lika många varianter som författare (där många säger emot varandra) och skulle därför vilja samla ihop ERA tips i en och samma tråd som man sedan kan kika på som referens :) .

Någon som kan ta sig tid och peta ner ett par rader? Tror att det är flera som har samma funderingar...

/Gulan

Hejsan!

300D har lite "glädjeinställningar" direkt från fabrik, så du får ändra parametern för att ta bort dem. Sedan är det så att du i kameran inte kan göra något som efterliknar det du får i en digital kompaktkamera. 10D har helt "rena" inställningar från fabrik, men kan givetvis ställas in på samma läge som "300D".

Jag rekommenderar dig att köra båda kamerorna i neutralt läge och istället efterbehandla. Det är också tanken från tillverkarna.

Min workflow är rätt enkel -

Intankning

Första rensning av "kassa" bilder

Kolla favoriterna extra noga - ligger skärpa rätt, exponeringen bra, färger?

Öppnar bild i Photoshop.

Kontrollerar och justerar nivåerna

Kan i vissa lägen justera kurvor eller mättnad.

Förminska bilden till 900x600.

Lägga på skärpa (inte USM, utan vanlig skärpa)

Spara för web.

Sedan sparar jag givetvis INTE ändringar i originalbilden, eftersom den då sabbas..

----------------

Ska jag färdigställa en bild för utskrift blir det lite finlir av allting, óch jag försöker göra så lite justeringar som möjligt. Helst inga alls.

Magnus77 skrev:

300D har lite "glädjeinställningar" direkt från fabrik, så du får ändra parametern för att ta bort dem. Sedan är det så att du i kameran inte kan göra något som efterliknar det du får i en digital kompaktkamera. 10D har helt "rena" inställningar från fabrik, men kan givetvis ställas in på samma läge som "300D".
Det stämmer inte riktigt. Skillnaden mellan 10D och 300D är att man helt enkelt bestämt sig var 'nollan' ska ligga, och det varierar lite.
Man kan skruva upp färgmättnaden och skärpningen något om man gillar det bättre. Prova och se.

ANNONS