Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wireless blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaj Åkesson

Ny medlem
Jag har en Canon 5D Mark II och en Canon Speedlite 580EXII. Jag vill kunna köra blixten trådlöst men jag kan inte få sakerna att lira ihop. Antingen är det någon inställning som är fel eller så saknar jag någon del i kedjan.
Så fråga nr 1 är om jag behöver något ytterligare för att få det att fungera? Behöver jag t ex en blixt till som ska sitta på kameran och fungera som master?

Om det här ska fungera med den utrustning jag har, vilka inställningar ska jag göra?

//Kaj

Jag har ingen 5D Mark II men jag är övertygad om att den inte stödjer Canons trådlösa blixtsystem (som t.ex. 7D gör). Du behöver en Canon ST-E2 eller ytterligare en blixt som master. Det finns även många tredjepartsvarianter med sändare och mottagare för allt från 100.- upp till flera tusen. Det finns massor i forumet om detta. T.ex. här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=135953

Jag har ingen 5D Mark II men jag är övertygad om att den inte stödjer Canons trådlösa blixtsystem (som t.ex. 7D gör). Du behöver en Canon ST-E2 eller ytterligare en blixt som master. Det finns även många tredjepartsvarianter med sändare och mottagare för allt från 100.- upp till flera tusen. Det finns massor i forumet om detta. T.ex. här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=135953

Ok, tack för hjälpen!

//Kaj

Exempelvis 7D kan styra en fjärrblixt genom att skicka ut styrkoder med sin inbyggda blixt. Men på en 5D Mark II finns det ingen inbyggd blixt - därav behovet av någon form av styrenhet på kameran.
Canons lösningar idag heter då ST-E2 eller 600 EX/600 EX-RT (580 EX II har utgått). Från andra håll finns femtioelva andra alternativ.

Canons nya lösning heter ST-E3-RT kombinerat med 600 EX-RT, som då erbjuder radiostyrning. Bättre, men fungerar inte tillsammans med 580 EX II.

En begagnad 580 EX II från någon som börjat köpa på sig 600 EX-RT istället är kanske det allra enklaste?

Beroende på vad du har för krav och budget finns många olika alternativ. Om pengar inte är nåt bekymmer så skulle såklart några 600 EX-RT vara trevligt, men om man (som t.ex. jag) måste ransonera hobbyslantarna så kan det vara värt att fundera på om man verkligen måste ha ETTL-automatik i kombination med fjärrstyrning. Om man kan nöja sig med att trigga en manuellt inställd blixt radiostyrt så kostar ett enkelt transciever-par enstaka hundralappar. Det finns ett gäng såna varianter, jag använder (och är nöjd med) Youngnuo RF-603.

Beroende på vad du har för krav och budget finns många olika alternativ. Om pengar inte är nåt bekymmer så skulle såklart några 600 EX-RT vara trevligt, men om man (som t.ex. jag) måste ransonera hobbyslantarna så kan det vara värt att fundera på om man verkligen måste ha ETTL-automatik i kombination med fjärrstyrning. Om man kan nöja sig med att trigga en manuellt inställd blixt radiostyrt så kostar ett enkelt transciever-par enstaka hundralappar. Det finns ett gäng såna varianter, jag använder (och är nöjd med) Youngnuo RF-603.

Jag kör också med Yongnuos sändare, gör sitt jobb och kostar en bråkdel av originalgrejor, tror min gick på 120kr. Dock helt manuella inställningar som föregående talare sa.

Alldeles riktigt. Som jag skrev finns det många alternativ från andra tillverkare än Canon. Notera dock att om man kör med Canons styrning, så kan man också ställa in slavblixtarna manuellt, men då kan man göra det från kameran (med vissa begränsningar). Billighetsalternativen innebär att man måste traska runt till sina slavblixtar för attt göra justeringen.
Om det sen spelar någon roll eller ej är naturligtvis helt beroende på hur och vad man fotograferar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar