Annons

Windowsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som det är en funktion som MS tagit bort från Home-versionen (om jag inte misstar mig).

@Ebermark
Poängen var följande:
Home Version DO NOT backup to network locations only LOCAL DRIVES. This feature was removed in Windows 7 as it was available in previous versions

Kommentar överflödig.

Synd att Windows ska vara på detta sätt. Mac OSX finns bara i en version, extra allt, och är billigt också.

Synd att Windows ska vara på detta sätt. Mac OSX finns bara i en version, extra allt, och är billigt också.

Nu är ju Lion den första versionen av OS/X som ens har grundläggande nätverksfunktioner. Innan var man tvungen att köpa Serverversionen (den var inte billig) för att kunna dela ut 2 olika foldrar till 2 olika personer.

Det hela är faktiskt efter att Microsoft lyssnat på sina kunder och kommit fram till att Windowsanvändare inte vill betala för funktioner dom inte använder.

/Karl

Menar du på allvar att konsumenttryck fått microsoft att stympa sitt OS?

Ja, men jag antar att konsumenttrycket var att det skulle finnas billigare varianter av Windows.
90% av alla som kör dom stympade varianterna saknar nog inte dom funktioner som finns i fullversionerna.
Jag saknar i stort sett inget från Ultimateversionen, möjligtvis hade det varit trevligt att kunna byta språk men annars är det inget.

/Karl

Vad som är billigt är nog svårt att enas om. Däremot är det (för mig) anmärkningsvärt att man år 2011 kan sälja ett OS där nätverksfunktion anses vara ett extra tillval (att betala för eftersom man stängt av densamma i basversionen).

Vad som är billigt är nog svårt att enas om. Däremot är det (för mig) anmärkningsvärt att man år 2011 kan sälja ett OS där nätverksfunktion anses vara ett extra tillval (att betala för eftersom man stängt av densamma i basversionen).

Folk använder ju inte funktionen. De flesta kör inte ens backup. Nu ska jag inte svära på det, men jag tror att det var så att man lade till komplett backup till image och lyfte ut nätverksvarianten istället, vilket nog är ett bättre val sett till de flesta hemanvändare. Många klarar inte ens att koppla in en router. ;)

Pladdret om att OS X är billigt är inte relevant eftersom Apple i första hand säljer hårdvara. Mjukvaran är ett medel för att göra detta och inte tvärtom. När man köper en Mac betalar man alltid för OS X och därmed så finns det egentligen inget annat än uppgraderingsversioner. Apple har också andra uppdateringscykler än Microsoft så det är inte riktigt jämförbart. Hur många kör tio år gammalt OS X (jmfr XP) eller ens fem år gammalt (Vista)?

Vad Windows sedan borde kosta kan man förstås diskutera, men de flesta betalar inte i närheten av vad det kostar löst eftersom man kör OEM-versioner som levereras med datorn. Antalet som köper uppgraderingar är förmodligen inte särskilt stort sett till hela massan heller.

Sedan kan man förstås ha synpunkter på prissättningen och antalet versioner. Jag tycker att de är för många, men inte att det nödvändigtvis bara måste finnas en version. Väljer man att ha flera versioner så måste något "saknas" annars faller ju hela poängen. Till största delen är det som saknas sådant som bara företagsanvändare och tämligen avancerade användare nyttjar. Det är samma princip som att Adobe säljer Elements. Många klarar sig utmärkt med det.

ja, jag ser heller inget problem med att det finns enklare versioner av windows. och som redan är påpekat så är det en fis i rymden till antalet användare som ens har behov av större delen av det som skijer home och exempelvis ultimate.
bosse 54 som köpt en laptop på siba har troligtvis inte användning av saker som remote desktop, EFS och nätverksbackup :)

Kör W7U 64bit och inte heller jag använder allt. Långt i från men då jag fick den så.......jo jag har en riktig licens och jag har inte betalt för den då jag har fått den. Helt lagligt så gnäll inte för det nu.

Det är fler saker som skiljer mellan W7 versionerna. Alla har inte MediaCenter, närtverksbackup är redan nämnt. kryptering är en annan som skiljer. En viktig skillnad (för en del) är möjligheten att köra XP 16 bit program virituellt som går i några versioner men inte i alla. För mig var det ett krav då jag "måste" köra mitt första bildhanteringsprogram i det läget för att slippa tagga upp 40000 bilder på nytt.

En stor nackdel som jag ser det är att den inbyggda backupen i W7 inte speglar exakt utan skapar ett eget filsystem. Du måste alltså återställa filerna via W7s återställningsgränssnitt. Hade hellre sett att det fanns en möjlighet till en helt vanlig spegling. Dvs filerna ligger okrypterade och okomprimerade i samma ordning som på min vanliga disk.

Pga detta använder jag inte den inbyggda backupen utan använder istället Microsofts SyncToy . Fungerar hur bra som helst. Klarar närverk och är gratis..... Kan backa upp samtliga datorer (med utvalda mappar) i hela nätverket från en och samma dator. Drar i gång den en gång i veckan som standard men gör en snabbackup av bilddataabasen direkt efter att jag tankat in nya bilder från någon kamera.

...på samma sätt som det är anmärkningsvärt att såväl Linux/BSD/OS X saknar en väl fungerande asynkron/offline-kapabel centraladministration.... Något som ingått utan extra kostnad i Microsoft Windows de senaste arton åren...

Snälla. Lägg ner din ensidiga (och bräckliga) Linuxpropaganda nu ;)

Och vilken är poängen ? Knappast att skydda bosse 54 från nätverksfunktioner han inte behöver

Du ser inte några svårigheter att prisdifferentiera olika versioner på samma marknad om alla har samma funktionalitet?

Vilken del av jämförelsen med Photoshop Elements var svårbegriplig?
Anpassa priset och antalet funktioner efter målgruppen och dess betalningsförmåga/vilja. Det är så kommersiella verksamheter fungerar. Att det sedan finns folk som fotograferar och programmerar gratis är en helt annan sak. Alla kan inte förväntas göra det.

Saab vs Volvo. Aftonbladet vs Expressen. Nikon vs Canon. Apple vs Linus vs MS. Det finns ingen bästa för alla. Lägg ner dessa idiotiska ensidiga kommentarerna.......

Det är samma sak när man köper bil nu för tiden. Köper du den simplaste modellen så finns det oftast en massa oaktiverade funktioner i den, möjligtvis saknas en knapp också.
Till och med Intel har börjat med samma sak där man skall kunna köpa en upgrader som aktiverar vissa saker i processorn.
Som mjukvaruföretag är det jättedyrt att hålla på med olika versioner, därför gör man en version där man kan spärra lösa upp saker. Alla ERP-system fungerar också så.
Tänk om det bara funnits en Linux distrubition där allt hade kontrollerats med paramtrar, då hade Linux varit ljusår längre fram i utvecklingen.

/Karl

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto