Annons

Windowsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Min dator startar, men jag får upp en sida som säger:

Återställningsprogrammet i Windows.

Det senaste försöket att återställa systemet från dess tidigare plats misslyckades.Vill du försöka återställa igen?

Får nu 2 val men datorn är "stendöd". Kan inte välja npgot.

Någon som vet?

Har återställningsskiva och image av c-disken, men vill inte anväda detta om det inte är ABSOLUT nödvändigt.

Återställningspunkt

Varför vill du inte använda en återställningsimage av disken?

Varför vill du inte använda en återställningsimage av disken?

Jag har inte backup på dom sensate dagarnas jobb och mail, dessutom så tar lång det tid.

Men problemet är löst. Datorn startade inte upp mitt USB-tangentbord. Men ett trådlöst tangentbord fungerade av någon anledning. Så nu är datorn igång igen.

Hittade lösningen på nätet. Jag var uppenbarligen inte ensam om problemet.

För egen del så kör jag Mac med TimeMachine som kör en gång i timmen och det finns backuper minst ett halvår tillbaka i tiden, allt jag har gjort och ändrat och slängt. Du som kör Windows har säkert också någon smidig backuplösning, borde finnas.

För egen del så kör jag Mac med TimeMachine som kör en gång i timmen och det finns backuper minst ett halvår tillbaka i tiden, allt jag har gjort och ändrat och slängt. Du som kör Windows har säkert också någon smidig backuplösning, borde finnas.

Jag har efter mycket letande hittat en backup-lösning som passar mig som handen i handsken.

Goodsynk, kostar bara några hundralappar och fungrear bra. Det är bara det att jag ännu inte satt på automatisk backup, bl a på grund av att jag inte vill ha backup disken i datorn jämt.
Stoppar bara i den när jag kör backup och tar sedan ut den igen.

Men får kanske tänka om.

Backupintervall bestämmer man själv beroende på hur pålitlig din dator är och hur mycket du grejar själv. Oftast är det ens eget verk att man behöver ta fram en säkerhetskopia. Eftersom jag har en iMac så kan disken sitta i hela tiden och den går ju ner i vila när den inte jobbar så den stör inget.

I ditt fall skulle jag kalla din burk för opålitlig när du har fått ett totalhaverat operativsystem. Frågan är om det hade någonting att göra med din disk eller annan hårdvara?

Backupintervall bestämmer man själv beroende på hur pålitlig din dator är och hur mycket du grejar själv. Oftast är det ens eget verk att man behöver ta fram en säkerhetskopia. Eftersom jag har en iMac så kan disken sitta i hela tiden och den går ju ner i vila när den inte jobbar så den stör inget.

I ditt fall skulle jag kalla din burk för opålitlig när du har fått ett totalhaverat operativsystem. Frågan är om det hade någonting att göra med din disk eller annan hårdvara?

Att kalla det totalhaveri är väl en smula överdrivet. Vad som hände var att Windows av någon anledning behövde starta om automatiskt. Jag uppmanades då att göra ett val, men det gick inte då tangentbordet var dött. Det usb-uttaget som tangentbordet var anslutet till var strömlöst.
Genom att ansluta ett trådlöst tangentbord till ett annat uttag så kunde jag göra valet och datorn kom igång och fungerade som vanligt.

När det gäller automatisk backup så är tydligen Goodsynk inställt på 2 timmar (kan naturligtvis ändra detta). Kommer nog att testa detta.
Min dator är inställd på att gå ner i strömsparläge efter 10 min och då stannar alla hårddiskar så belastningen är kanske inte så stor.

Jag har efter mycket letande hittat en backup-lösning som passar mig som handen i handsken.

Goodsynk, kostar bara några hundralappar och fungrear bra. Det är bara det att jag ännu inte satt på automatisk backup, bl a på grund av att jag inte vill ha backup disken i datorn jämt.
Stoppar bara i den när jag kör backup och tar sedan ut den igen.

Men får kanske tänka om.

Varför inte Windows 7s inbygda backup?

/Karl

Windows har i tidigare utgåvor fått en del kritik mot den inbyggda backuppen.
Vill hellre ha ett renodlat backup program.
När jag hittade Goodsynk (via fotosidan) så löste sig mina problem.

Backup:en får bara kritik från personer som inte använt den här på fotosidan och som kommer ihåg att windows backup i Windows 3.1 var dålig.
Problemet med sync-programmen är att du inte kan utföra den samtidigt som du jobbar med filerna du vill backup:a., du kommer få felaktigt överförda och överhoppade filer då. Backupen i Windows Vista och högre gör snapshots som backupas och man kan därför med gott samvete jobba som vanligt med datorn samtidigt som den backupas.
Vill du bara göra en sync är det inbygda Robocopy det absolut snabbast och säkraste sättet att syncronisera filer. Om man inte orkar lära sig hur det fungera vid kommandoprompten så finns det ett användargränssnitt att ladda ner.

http://www.chip.de/downloads/Robocopy-GUI-3.1_28220207.html

Ha en bra dag
Karl

Backup:en får bara kritik från personer som inte använt den här på fotosidan och som kommer ihåg att windows backup i Windows 3.1 var dålig.

Karl

Problemet är väl främst att du inte kan göra en backup över nätverket utan endast till lokalt anslutna diskar. Då fallerar programmet i alla mijöer som har en dedikerad server/NAS för backup ...

Varför skulle inte det gå?

För att man antingen snålade eller att man köpt en blingad hem-PC på Elgiganten, d v s man har Home Edition. Det finns säkert fullösningar, men om jag minns rätt (ingen garanti lämnas ;)) är det bara Professional/Ultimate/Enterprise som har direkt stöd för nätverksbackup.

För att man antingen snålade eller att man köpt en blingad hem-PC på Elgiganten, d v s man har Home Edition. Det finns säkert fullösningar, men om jag minns rätt (ingen garanti lämnas ;)) är det bara Professional/Ultimate/Enterprise som har direkt stöd för nätverksbackup.
Det var en retorisk fråga ;)

Problemet är väl främst att du inte kan göra en backup över nätverket utan endast till lokalt anslutna diskar. Då fallerar programmet i alla mijöer som har en dedikerad server/NAS för backup ...

Går hur fint som helst.

/Karl

Bilagor

• WinBackup1.jpg
    WinBackup1.jpg
    17.5 KB · Visningar: 203
  • WinBackup2.jpg
    WinBackup2.jpg
    16 KB · Visningar: 192
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto