Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows XP SP2 SWE

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: If it aint broken, dont fix it ?

tormig skrev:
Är man nöjd med hur XP funkar på ens dator så verkar det inte finnas någon större brådska att installera SP2, http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=35932.
.
Artikeln i NyTeknik är förvånansvärt osaklig och tendentiös. I svepande ord sägs saker som
"Säkerhetshålet beskrivs vara stort som en krater - Microsoft anses ha visat hackarna var dörren är, hur låset fungerar och att nycklarna ligger under dörrmattan."
Skojig formulering, men jag skulle vilja veta vad dom menar.
Inga referenser över huvudtaget anges i artikeln (patetiskt).

Det enda som framkommer i sak i artikeln är:
- att man måste konfigurera brandväggen att släppa igenom inkommande anslutningar, precis som med alla brandväggar där defaultläget är att stoppa program som ännu inte angetts som säkra av användaren. Personligen använder jag ZoneAlarm, och har stängt av MS-brandväggen. Funkar hur bra som helst. ZoneAlarm finns nu i uppdaterad version så att SecurityCenter kan komunicera med den. Det är inte SP2 som hindrar program från att fungera, det är brandväggens inställningar.

- säkerhetshålet i Internet Explorer (drag-and-drop) är inte nytt för sp2. Exakt samma fel finns i sp1. Det är bara det att felet upptäckts efter att sp2 släpptes, vilket är en *viss* skillnad.
Felet innebär att en hemsida kan konstrueras så att t ex ett klick räcker på skroll-listen eller att man drar och släpper en bild från en hemsida för att ett främmande program laddas ner som t ex sedan körs nästa gång datorn startas.
Se t ex
här.


Självklart ska man vara kritisk, men man ska även vara kristik till kritiker. ;)
 
Ja man blir aldrig förvånad över vad som skrivs av en del tidningar.

Som alltid är det upp till användaren att konfigurera sin brandvägg. Gör man det korrekt finns inga som helst problem, med den delen är bäst att tillägga.
 
Nej tack, jag vill fortfarande åtnjuta nästintill obegränsade möjligheter att plocka ihop min egen dator efter mina förutsättningar.
 
Sp2

Några tankar/åsikter:
Man bör försöka hålla sig uppdaterade när det gäller SP speciellt om man är uppkopplad med nåt slags bredband. De flesta program som kommer efter existerande SP kräver att man har det installerad. Men om man sitter på modem och allt funkar så kan man väl låta bli.
Internet Explorer, den som använder sig av det, får nog skylla sig själv. Vilka säkerhets problem än dem hittar och ev fixar på IE så finns det en massa nya. Använd nåt vettigare som Opera, nån av Mozilla klonerna etc.
Brandväggen i XP (även SP2) är bättre än inget men värdelöst i det stora hela. Den duger på mycket grundläggande nivå, men det är allt. Det finns flera som är gratis och skyddar datorn betydligt bättre. Även med brandväggen i SP2 aktiverad, så är din dator vidöppen för en hel del!
Jag tror att man tjänar på att installera SP2, installera senaste antivirus tex från Norton (2004 just nu, men 2005 kommer om 1-2 veckor) och installera nån seriösare brandvägg som Outpost eller Kerio osv... och framför allt slutar att använda IE och outlook.
 
För att tråden skall fortsätta att vara intressant och tillföra något vore det bra om vi kan hålla oss till inlägg som tillför något.
 
router och sp2 och brandvägg

Funderar lite och är inte sådär tekniskt begåvad till skillnad från tonårig son ;-)
Vi har ett hemmanätverk med ett ADSL-modem och en router med inbyggd brandvägg och har inte några mjukvarubrandväggar alls - inte ens XPs.
Kan det bli annorlunda med sp2?
Kör ni både hårdvaru- och mjukvarubrandväggar?
 
Jag använder brandväggen i routern och sedan använder jag en mjukvarubrandvägg, dock inte Microsofts inbyggda. Det fungerar finfint så det borde inte vara några problem för dig heller!

\Marcus
 
router och sp2 och brandvägg

Märker du någon skillnad i hur säkert det är utan eller med mjukvarubrandväggen? Vilken brandvägg använder du? Verkar svårt att bestämma vad som ska få tillstånd och inte (åtminstone när vi körde ZoneAlarm ett tag)
 
Jag använder Sygate Personall Firewall. Den är helt gratis och fungerar mycket bra!

Gå in på www.sygate.com
sög efter sygate personall firewall och ladda ner den. Sedan är den mycket enkel att använda!

Marcus
 
Re: Olika mjukväggar

Diiva skrev:
Här finns en samling av brandväggar listad och jämförda med varann:

http://www.agnitum.com/php_scripts/compare2.php

Vissa tar för mycket resurser från datorn (enligt mig) tex: sygate, NIS/NPF när man har många "nedtagninar=downloads" igång.

Jag har inte märkt någon hastighetssänkning. Har provat både med och utan båda brandväggarna och jag erhåller samma hastighet. Borde jag inte det?

Hur bra är då SP2 brandvägg? Kräver den mycket resurser?

Marcus
 
router och sp2 och brandvägg

Tack för svar
Testar ni era system med hjälp av "siter" som försöker komma in till er. (Shields up och liknande)?
 
Jag har provat och det var med gott resultat! Den lyckades inte läsa av mer än det som är oviktigt. Förutom Sygate använder jag Norton Antivirus, de två fungerar bra ihop.

Till alla som är oroliga för att installera SP2:
Jag har haft det nu i några timmar och det har inte krashat än!!!
 
Re: Re: Olika mjukväggar

Marcus Lindh skrev:
Jag har inte märkt någon hastighetssänkning. Har provat både med och utan båda brandväggarna och jag erhåller samma hastighet. Borde jag inte det?

Hur bra är då SP2 brandvägg? Kräver den mycket resurser?

Marcus

Har du inte märkt det så är det bara bra. Jag meande inte att hastigheterna på "downloads" som skjunker, utan att själva datorn blev mycket långsam varje gång 4-5 "downloads" var igång. Jag har sett det på 3 datorer.
XP's egen brandvägg är bättre än ingen alls, men man har inte tillräckligt kontroll och skydd som de andra mjukvaro brandväggar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.