Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows XP SP2 SWE

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag alltid använder engelska operativsystem, har jag haft SP2 i några veckor nu. Datorn är helt stabil, ingen tidigare funktionalitet har förändrats, alla program går som dom ska.

SP2 kan dock ställa till problem om man t.ex använder avancerad extra hårdvara (ljudredigeringskort, speciella videoredigeringskort etc), eftersom HAL är ganska ordentligt omgjord. Använder man såna ska man definitivt vänta, som "vanlig" hemmapulare kan man rätt lugnt installera det. Det går ju att ta bort i värsta fall!
 
Re: router och sp2 och brandvägg

GunnarSpang skrev:
Funderar lite och är inte sådär tekniskt begåvad till skillnad från tonårig son ;-)
Vi har ett hemmanätverk med ett ADSL-modem och en router med inbyggd brandvägg och har inte några mjukvarubrandväggar alls - inte ens XPs.
Kan det bli annorlunda med sp2?
Kör ni både hårdvaru- och mjukvarubrandväggar?
Att köra både mjuk och hård är ingen direkt nackdel, brandväggsfunktionen blir additiv.
Dessutom klarar mjukvarubrandväggar att filtrera även beroende på vilken process i maskinen det är som försöker ansluta, inte bara port och protokoll mm.

Microsofts brandvägg (både sp1 och sp2) saknar möjlighet att spärra applikationer från att ansluta till andra maskiner (utgående TCP-anslutning eller utgående UDP-paket). Däremot har t ex ZoneAlarm m.fl filtrering åt båda hållen.

Jag ser absolut ingen anledning att använda Microsofts brandvägg när det finns andra både bättre och gratis alternativ.
 
Är det någon som vet om kan ta bort uninstall-mapparna som skapas i C:\Windows\?

Dessa tar en massa onödigt diskutrymme så jag vill gärna ta bort dem om man kan göra det utan att problem uppstår.

Jag bifogar en bild så att ni vet vilka mappar jag menar.
 

Bilagor

  • uninstall.jpg
    uninstall.jpg
    48.5 KB · Visningar: 197
Senast ändrad:
Jag skulle själv inte ta bort dom. Vi pratar ju trots allt om Windows. Man kan ju eventuellt behöva dom någon gång när man sitter där i skiten..... Även om dom tar upp 1 GB (vilket dom inte gör) så är det ju ingenting numera. Några gig hit eller dit spelar ju ingen roll när hårddiskarna börjar bli gratis.

H
 
Ja, jag bryr mig nog inte om att ta bort dem. Det är inte värt besväret om man skulle råka ut för en ominstallation.

Jag har ju nyligen installerat datorn och det är nog det tråkigaste jag vet...
 
boris.bonasin skrev:
Försämringar:
NEF-förhandsgranskningen fungerar inte längre i utfoskaren. Men det kommer säkert en uppdatering som gör att det fungerar igen.

Det finns ett program som heter dpmagic som löser problemet men det är lite långsamt första gången den läser tumnaglarna men sen går det blixtsnabbt. Den installerar några dll-filer som gör att den kan läsa nef-bilder och en rad andra filer.

Dessutom är det helt gratis såvida man inte vill betala 10$ för lite fler "features". Men dom behövs inte om man bara vill se tumnaglarna.

Varsågoda!

http://www.dpmagic.com
 
Släng mapparna

Du kan slänga just dessa temporära installationsfiler i windows katalogen.

Däremot bör du spara filerna under ServicepackFiles /I386 i Windows mappen, Särskilt om du ska installera något i efterhand, tex office.

Sen nya brandväggen är faktiskt ingen hörjadre trots att den är bättre än den förra. jag skulle hellre rekommendera sygate personal firewall eller tiny.


http://smb.sygate.com/free/default.php

http://www.tinysoftware.com/home/tiny2?la=EN

Dessa är gratis för hemmabruk och du har mycke bättre koll på vad som händer

/Tony
 
Tack för tipset. Jag använder Sygate sedan flera år tillbaka, Den är jättebra tycker jag. Enda problemet är att den inte kommunicerar med Windows säkerhetscenter. I alla fall inte den versionen jag använder. Jag ska nog ge mig ut och kolla om det finns en uppdatering...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.