Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows XP SP2 SWE

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok. Kan man få en liten utvärdering när du kört ett tag? Om du har lust, alltså?

Jag kommer att göra en utvärdeing så snart jag kan.

Men det går väl att installera på en enda dator? Om man alltså vill tanka ner de där 258 Mb??

Visst kan man installera paketet på en enda dator. Om man inte vill ladda ned hela filen får man vänta tills den är släppt på Windows Update.
 
Okey, nu har jag kollat runt lite på nyheterna i SP2. Detta är dock en snabbutvärdering.

Några förbättringar:
Diverse säkerhetsuppdateringar.

Inbyggd popup-stopper i Internet Explorer. Det verkar som den fungerar bra.

Windows säkerhetscenter. Här aktiverar man den inbyggda brandväggen om man använder den, automatiska uppdateringar och antivirusskydd plus lite annat.

Försämringar:
NEF-förhandsgranskningen fungerar inte längre i utfoskaren. Men det kommer säkert en uppdatering som gör att det fungerar igen.

I övrigt fungerar allt som det ska. Nästan i mål med andra ord.

Några egenheter:
Man kan under installationen inte välja om man vill eller inte vill säkerhetskopiera filerna. Detta kräver onödigt mycket diskutrymme.

Installationen tar mycket lång tid.

Ett tips är att innan installationen göra en omstart av systemet så att inga program ligger kvar i minnet. Skapa också en återställningspunkt innan eventuell uppdatering.
 
boris.bonasin skrev:
Inbyggd popup-stopper i Internet Explorer. Det verkar som den fungerar bra.
Låter bra! Tycker att säkerhetsinställningarna i Explorer är lite bristfälliga.

NEF-förhandsgranskningen fungerar inte längre i utfoskaren. Men det kommer säkert en uppdatering som gör att det fungerar igen.
Får väl hoppas på det, men säker kan man inte vara.
 
Det finns dock fördelar med en uppgradering till Windows Xp Sp2, tex så är brandväggen dubbelriktad. Men om man inte har problem så kan man få ett par. Läs faq på Microsofts hemsida innan ni uppgraderar.
 
Man kan också återuppta nerladdningar från "spara som". Kan vara bra för de med modem!

En fråga: Om man stänger av brandväggen så fungerar väl alla program som innan, dvs brandväggen blockar väl inte även när den inte är på? Jag kan alltså fortsätta använda gamla hederliga sygate pf?

/Marcus
 
Marcus Lindh skrev:
Man kan också återuppta nerladdningar från "spara som". Kan vara bra för de med modem!

En fråga: Om man stänger av brandväggen så fungerar väl alla program som innan, dvs brandväggen blockar väl inte även när den inte är på? Jag kan alltså fortsätta använda gamla hederliga sygate pf?

/Marcus

Du kan avaktivera brandväggen. Jag använder också Sygate och det fungerar bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.