Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

windows vs linux

Produkter
(logga in för att koppla)
För att besvara orginalfrågan...

Har faktiskt tänkt emigrera till Linux inom en snar framtid (vid köp av ny burk), då praktiskt taget alla program jag använder finns i linux-versioner:

Lightzone
Hugin
Gimp
OpenOffice
Firefox

Det är de program som jag använder 95% av tiden...

Med den uptimen kan du inte ha lagt in särskilt många uppdateringar från windows update...?

Mina Vista/Win7-maskiner har sällan hållit sig upp mer än vecka eller två innan någon uppdatering tvingat till omstart eller maskinen börjat bete sig så skumt att omstart är den enda rimliga lösningen.

Det stämmer bra, jag har varit "lite" slarvig med det! Det är nog hög tid för lite uppdateringar och en omstart! :)

Här kör både jag och min sambo Linux (Ubuntu 9,04 samt 8.10) och det är minimalt mekande med datorerna, de bara går och går.
Visst finns det applikationer som inte finns för Linux och inte går under Wine, VirtualBox löser det dilemmat perfekt för mig, jag kör alltså skarp windows virtuellt och delar data med Linux.

Sen är det lite intressant att t ex NY-börsen m fl gått över till Linux på sina servrar, det torde säga en del om stabilitet och kostnadseffektivitet.

Glöm det där med att man måste vara civilingenjör etc för att få igång t ex Ubuntu, det finns bra hjälp på forum etc så det viktigaste är att man har en dator uppkopplad och en som man installerar på. Det torde gälla för windows med så knappast en belastning för Linux.

Knepiga kommandorader?
Vilket är enklast? att beskriva för någon att dra musen dit, klicka på det menyvalet, bläddra till fjärde fliken och välj sjunde alternativet osv eller att kopiera textrader och klistra in i terminalen såsom man gör i Linux?

/Kent

Vitsen för mig är att ha en stabil datamiljö och jag anser att Linux ger mig det i betydligt högre grad än vad Windows gör. Antalet omstarter för att burken hänger sig är milt sagt få.

Sen finns det en applikation som jag inte lyckas köra under wine och det är SketchUp (3d cad) och eftersom den är viktig så måste jag se till att ha windows körande med tills Sketchup antingen rullar under wine eller tills Goggle släpper en version för Linux. Det sistnämnda lär väl ske eftersom deras Android har en linuxkärna.

Var det svar nog på din fråga?

/Kent

Sen är det lite intressant att t ex NY-börsen m fl gått över till Linux på sina servrar, det torde säga en del om stabilitet och kostnadseffektivitet.

I sammanhanget "hemmadatorer" så ser jag inte det som speciellt intressant. Det är ju just för servrar som *nix styrka har legat historiskt sett.

Jag skulle tro att *nix är dominerande, eller nära dominerande, på serversidan. Dock en gissning baserad på känsla snarare än fakta, så ta det för vad det är :)

I sammanhanget "hemmadatorer" så ser jag inte det som speciellt intressant. Det är ju just för servrar som *nix styrka har legat historiskt sett.

Jag skulle tro att *nix är dominerande, eller nära dominerande, på serversidan. Dock en gissning baserad på känsla snarare än fakta, så ta det för vad det är :)

Om man efterfrågar stabilitet så är det rätt intressant.
Rena serverlösningar har dock inte något speciellt trevligt användargränssnitt men det börjar ju rättas till med t ex Ubuntu. Till skillnad från windows så är prensentationen/fönstermiljön helt separerad från resten så valet står fritt om man vill köra Gnome, Kubuntu eller annat.

Gissningen stämmer nog rätt bra och om jag inte minns helt fel så var det nån undersökning som visade att cirka 70% av servrar på nätet körde just *nix.

/Kent

Nähä? Vänligen förklara då vilka kriterier som torde vara med då de aktörerna väljer miljö?

/Kent

Jag upplever det som att trådskaparen vill diskutera runt ikring en fotografs ögon eftersom vi håller till på fotosidan. Då är det i min mening mera användarvänlighet istället för serverdriftstabilitet som han vill resonera kring.
Bara min uppfattning, men vi kan ju annars fråga trådskaparen...

Jag som tidigare jobbat med Windows sedan 3.0-tiden men sedan mitten av XP-tiden gick över helt till Linux tycker att Linux är trevligare på många sätt. Ska man dock börja jämföra operativsystemen genom att granska specifika program som är skrivna för just det systemet så blir det lite knepigt. Visst är Windows bättre när det gäller spel eller att t.ex Photoshop finns till Windows, men det har inget med Windows att göra utan snarare Adobe, EA Games eller liknande. Lite som att jämföra bilmärken mellan varandra och påstå att ett märke är bäst för att ett visst tillbehör går att köpa till.

Jag tycker att Linux fungerar bättre när det gäller hanteringen av uppdateringar och felrättningar, ekonomin, nyttjandet av datorns hårdvara och anpassning av systemet.
Windows däremot vinner på spel, enkelhet i vissa lägen och i vissa proprietära applikationer.

Nähä? Vänligen förklara då vilka kriterier som torde vara med då de aktörerna väljer miljö?

/Kent

Det kan vara en faktor som avtal gällande support och underhåll. Eller att det helt enkelt finns en för verksamheten bättre mjukvara i linuxmiljö.
Min poäng var att man inte automatiskt kan dra din slutsats om skillnad i stabilitet och kostnadseffektivitet med enbart bytet i sig som bakgrund.
Detta utesluter naturligtvis inte att det kan vara just därför dom bytt miljö, det är till och med ganska troligt att så är fallet.

Jag är linux-nörd och använder windows

Jag har läst tråden med stort intresse. Jag använder windows för jag tycker att det är det som funkar bäst med det arbetsflödet jag vill ha. Då tänker jag främst på lightroom, jag har aldrig kunnat hitta något motsvarande till linux.

Men jag tycker också att linux är ett bättre operativsystem, för att:

- Bättre hårdvarustöd! Vet inte hur det är, men jag har alltid haft lättare att installera linux än windows (XP), men kanske har jag haft otur med hårdvaran.

- Mindre resurskrävande, tror jag inte behöver diskuteras

- Valfrihet och frihet, kärnan i Open Source-filosofin.

Men faktum kvarstår, jag använder Windows för att det är det som funkar bäst för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar