j2^
Aktiv medlem
Precis tvärt om.
Återigen, TCO.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis tvärt om.
Finns det någon spindel som fungerar för att få rätt färg på skärmen i linux?
Den PDF'en och många andra finns i mitt bibliotek. Om arvet är filosofiskt eller inte spelar ärligt talat ingen roll. Det är funktionalitet som krävs på den breda marknaden. Om du (till en lägre TCO) skulle kunna få denna funktionalitet även på Linuxsidan så skulle vi se långt flera migrationsprojekt. Dessvärre är det ju så att det faktum att mjukvaran är kostnadsfri betyder inte att du får en lägre TCO.
.
Vad jag säger är att om jag skriver mjukvaran Apanage till TOPS20, vägrar att porta Apanage till andra system, sitter på källkoden och stämmer alla som försöker skriva mjukvara lik eller kompatibel med Apanage så betyder inte det att alla andra operativsystem (utöver TOPS20) är dåliga.
Att t.ex Nikon inte skrivit/portat Caputre NX 2 för/till Linux betyder inte att Windows är bra och Linux dåligt, utan snarare att Nikon är dåliga. Alternativt att closed-source-mjukvara är dåligt, annars hade någon säkert portat det redan.
Så, man måste bestämma sig om man vill diskutera till vilket operativsystem folk skrivit bäst/flest applikationer, eller om man vill diskutera vilket operativsystem som är det bästa operativsystemet. Då är det i så fall stabilitet, säkerhet, öppenhet, skalbarhet, modifierbarhet, minneshantering etc etc som ska diskuteras.
Här tycker jag personligen att Linux är överlägset Windows.
Vill man köra en specifik applikation skriven exklusivt för ett visst operativsystem så är oftast just det operativsystemet bäst.
Jag kan ju ha fel, men... jag tror att trådskaparen ville ha synpunkter sett ur en vanlig användares perspektiv. Då kanske det inte är så viktigt hur man kan fjärradministrera 70.000 datorer via AD och GPO...
Tyvärr har jag själv inte tillräckligt stora erfarenheter av Linux för att kunna bidra med något vettigt.
Snarare smarta. Det är bara att titta på marknadsandelarna för resp OS. Då ser man till att det funkar på Windows först och sedan portar man till OSX för att journalister skall hålla sig på mattan. De blir ju så sura om de inte kan köra på sina älskade maccar.Att t.ex Nikon inte skrivit/portat Caputre NX 2 för/till Linux betyder inte att Windows är bra och Linux dåligt, utan snarare att Nikon är dåliga.
firefox iexplorer
harpan,... harpan,... (mao några småspel)
mspaint gimp
wordpad openoffice
HTTP,? HTTP,Transfer BitTorrent
media player mplayer
-||- -||-
? apt
Som en bisak trodde jag, när jag läste Walles första stycke att han skulle förorda GNU/Linux.
Jag gör en liten lista över den mjukvara som ingick senast jag installerade de två systemen...
Källkod:firefox iexplorer harpan,... harpan,... (mao några småspel) mspaint gimp wordpad openoffice HTTP,? HTTP,Transfer BitTorrent media player mplayer -||- -||- ? apt
Linux fungerar oändligt mycket bättre än någon variant av Windows. Hårdvarustödet är bättre, det är enklare att installera program och hårdvara samt allt fungerar. Nej, de som tror att Windows är lättanvänt, stabilt och generellt har missat mycket - linuxburkarna bara går och går utan problem - och sätter man i ny hårdvara så hoppar den bara igång för det mesta - i windows har man att göra halva kvällen och det fungerar sällan bra ändå. Nej, när windows Vista kom så slutade jag för gott med allt vad windows heter - det är bara för dåligt för att ens kunna gå överväga som alternativ.
Linux fungerar oändligt mycket bättre än någon variant av Windows. Hårdvarustödet är bättre, det är enklare att installera program och hårdvara samt allt fungerar. Nej, de som tror att Windows är lättanvänt, stabilt och generellt har missat mycket - linuxburkarna bara går och går utan problem - och sätter man i ny hårdvara så hoppar den bara igång för det mesta - i windows har man att göra halva kvällen och det fungerar sällan bra ändå. Nej, när windows Vista kom så slutade jag för gott med allt vad windows heter - det är bara för dåligt för att ens kunna gå överväga som alternativ.
Med den uptimen kan du inte ha lagt in särskilt många uppdateringar från windows update...?...
Ta datorn som jag sitter vid nu som exempel. Windows Vista - System Stability Index: 9.99. Uptime 192 dagar (Var tvungen att stänga ner när jag skulle byta en hårddisk). Används dagligen för surf, film, spel, PS, LR, Google SketchUp och liknande, o.s.v. Jag lägger mindre än 10 sekunder i veckan på "datorunderhåll". Jag har mjukvara som gör det åt mig. Mitt uptime-rekord med en Windowsdator (W2K server) är tre år, åtta månader och nio dagar.
...