Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows Vista och färgkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

fredriklindstrom

Aktiv medlem
I senaste shutterbug (tidningen) så testade de Windows Vista ur en fotografs perspektiv.

De kom fram till en del intressanta saker, men det mest intressanta var att färgkalibrering av skärmen i praktiken inte fungerar.

Anledning till detta är att varje gång Windows Vista frågar dig om du ska tillåta något eller inte, sa mörkas skärmen och standard färgprofiler laddas, det enda sättet att få tillbaka din kalibrerade profil är att starta om Vista. På grund av detta så klassade Shutterbug Vista som oanvändbart för professionella fotografter, medan det är godtagbart för amatören.
 
Jag har inte provat att kalibrera min skärm i Vista, men det du beskriver låter väldigt troligt. Deras UAC (User Access Control) ställer till det på många olika sätt.

UAC går att stänga av i Vista så att man slipper den där pop-up frågan och då borde det inte vara några problem med kalibrering av skärmen. Jag ska kolla upp det när jag kommer hem och kan testa.
 
Jag kalibrerade i Vista i går utan några som helst problem. Jag kalibrerade både laptopens egna skärm och min externa Eizo och beroende på vilken jag valt laddar Vista rätt profil. Jag fick inga konstiga Vistafrågor, och ingen svart skärm.

mvh

Bent
 
Bent C. skrev:
Jag kalibrerade i Vista i går utan några som helst problem. Jag kalibrerade både laptopens egna skärm och min externa Eizo och beroende på vilken jag valt laddar Vista rätt profil. Jag fick inga konstiga Vistafrågor, och ingen svart skärm.

mvh

Bent

Jag tror inte du forstod vad jag skrev.

Nar UAC fragar dig nagot, sa morkar den bakgrunden och laddar standard profilen.
 
fredriklindstrom skrev:
Jag tror inte du forstod vad jag skrev.

Nar UAC fragar dig nagot, sa morkar den bakgrunden och laddar standard profilen.

Nej det kanske jag inte gjorde. Jag vet dock inte vad det var jag inte förstod. Jag fick inga frågor från UAC, inga mörka skärmar och inga ladningar av standardprofiler under kalibreringen och inte heller eferåt vid inladdningen av de kalibrerade profilerna. Men det kanske inte har med ditt problem att göra? Om så, förklara gärna vad det var jag inte förstod?
 
Bent C. skrev:
Nej det kanske jag inte gjorde. Jag vet dock inte vad det var jag inte förstod. Jag fick inga frågor från UAC, inga mörka skärmar och inga ladningar av standardprofiler under kalibreringen och inte heller eferåt vid inladdningen av de kalibrerade profilerna. Men det kanske inte har med ditt problem att göra? Om så, förklara gärna vad det var jag inte förstod?

I så fall är antingen UAC avstängt på din Vista alternativt så gjorde du inget som kräver administratörsrättigheter. Så tolkar jag det.

/J
 
Nå, vad säger fotoproffsen egentligen om Windows Vista? Går det att kalibrera skärmen och ha en skärm rätt kalibrerad om man kör Window Vista?
Jag är intresserad av att veta det eftersom jag är i färd med att investera i en dyr bildskärm. Frågan jag ställer mig är om jag även bör gå över till Mac?
Tycker det låter helt vansinnigt av Microsoft att släppa ett operativsystem som inte går att använda till digital fotografering på hög nivå. Kan det verkligen vara sant att de är så pantade i huvudet?

(Jag har stängt av UAC på min dator, så nu slipper jag det problemet i alla fall).
 
Senast ändrad:
Jag har inget problem med att jag tappar förgprofilen som laddats in i grafikkortet av min colorvision Spyder iallafall. Inte heller när jag får dessa förfrågningar. Dessutom går det att ladda in den igen genom att köra samma program som i startupen för att ladda den igen.
 
Galaxens President skrev:
Jag har inget problem med att jag tappar förgprofilen som laddats in i grafikkortet av min colorvision Spyder iallafall. Inte heller när jag får dessa förfrågningar. Dessutom går det att ladda in den igen genom att köra samma program som i startupen för att ladda den igen.

Det är inte färgprofilen utan den LUT som laddas ner på videokortet som försvinner varje gång en av dessa förfrågningar dyker upp. Jag har inte testat, men John Upton, som är mycket kompetent på färghantering har gjort det. Jag kommer att köra vidare med XP på mina PC-burkar till dess att detta är löst.

Sättet att få tillbaka den är att köra det nedladdningsprogram som ligger som startprogram för ditt profileringsverktyg. Lite märkligt från Microsoft att missa denna detalj, när man hållt på i alla dessa år med Vista.

Stefan
 
Jag kör Vista och har inte märkt några problem med färgprofilen när dom där UAC meddelandena dyker upp. Har börjat med Vista nyligen och misstänker att det är fixat.

Stängde av UAC meddelandena ändå eftersom dom var irriterande.

Det går bra att kalibrera med min eye one II som vanligt efter att ha laddat ner senaste programvaran för den från deras hemsida.

Dock har jag haft lite stabilitetsproblem i CS3 och Bridge under Vista som kommer när jag hållit på länge med många bilder. Inget allvarligt men har fått starta om bridge ibland då det slutat lyssna på tangentbordet.

Förstår egentligen inte vad som ska vara så nytt med Vista, liknar XP men med mer löjliga animeringar som jag stänger av där det går.
 
Hej
Jag får problem när jag ska kallibrera min skärm med min spyder. Jag kör Vista. Allt verkar funka först och den kör igenom alla färgerna men dom sista körs som är vita i olika nyanser så får jag helt plötsligt ett felmeddelande att det inte går att skapa profilen...Nån som vet?
 
Jesper71 skrev:
Hej
Jag får problem när jag ska kallibrera min skärm med min spyder. Jag kör Vista. Allt verkar funka först och den kör igenom alla färgerna men dom sista körs som är vita i olika nyanser så får jag helt plötsligt ett felmeddelande att det inte går att skapa profilen...Nån som vet?

Den försöker förmodligen skriva till någon mapp dit en vanlig användare inte får skriva (även om denne är "administratör".

Har du prövat att köra programmet som administratör (högerklicka på programmet/länken och välj "kör som administratör")?

Det sämre alternativet är att ge dig själv skrivrättigheter till katalogen. Jag är inte säker på att det fungerar på alla kataloger dock.
 
Jesper71 skrev:
Hej
Jag får problem när jag ska kallibrera min skärm med min spyder. Jag kör Vista. Allt verkar funka först och den kör igenom alla färgerna men dom sista körs som är vita i olika nyanser så får jag helt plötsligt ett felmeddelande att det inte går att skapa profilen...Nån som vet?
Har du laddat ner en uppdaterad programvara för spydern? Ingen vad jag har sett fungerar ur boxen ännu (för många gamla i lager?).
 
stefohl skrev:
Det är inte färgprofilen utan den LUT som laddas ner på videokortet som försvinner varje gång en av dessa förfrågningar dyker upp....

Tänkte väcka denna tråd lite.

En stor uppdatering av VISTA är på gång i november; ett Service Pack 1. Är det någon som hört om detta problem får någon lösning då?.

En relaterad fårga. Om man har en bildskärm som kan hårdvarukalibreras - påverkas den också av detta problem?

/Per
 
Väldigt många fotografer verkar ha bytt till Mac under det senaste året. Då menar jag de vi ser på internet som trendsättare. Luminous Landscape. Outback Photo med flera. Listan kan göras betydligt längre.Även här på fotosidan kan trenden ses helt kjlart. Mac får allt fler anhängare.
Personligen är jag också trött på Microsoft.
Varför skall vi acceptera att behöva installera om minst varje år för att ha ett fungerande system, Varför skall vi leva med alla dessa barnsjukdomar?
Jag är trött på att vara försökskanin och kommer rösta med fötterna och visa MS att världen inte dansar efter deras pipa.
Ju fler av oss som gör det desto mer marknadsanpassade kommer MS att bli.
Idag spelar de bara spelet om marknasdominans.
Jag slutade med Mac 1996 p.g.a ett projekt men längtar verkligen tillbaka.
Mac har säkert också problem men värre äm MS kan det bara inte bli.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.