Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows Vista och färgkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)
vaspenil skrev:
Tänkte väcka denna tråd lite.

En stor uppdatering av VISTA är på gång i november; ett Service Pack 1. Är det någon som hört om detta problem får någon lösning då?.

En relaterad fårga. Om man har en bildskärm som kan hårdvarukalibreras - påverkas den också av detta problem?

/Per

Hej!

Nej, som Stefan påpekade så rör detta endast den LUT (LookUp Table) som laddas till grafikkortet som försvinner när UAC busar. Hårdvarukalibrering av skärmen rör LUT (och annat) i själva skärmen och det påverkas inte på något sätt av vilket operativsystem du kör i datorn (OSX, XP eller Vista).

Flash Gordon skrev:
Väldigt många fotografer verkar ha bytt till Mac under det senaste året. Då menar jag de vi ser på internet som trendsättare. Luminous Landscape.

Hej

Jag tror Michael Reichmann på Luminous Landscape har kört med Mac hela tiden eller i flera år i alla fall. Har en del gamla videos med honom där han sitter med Mac.

Sitter själv med Vista 64 och den kalibrerar med One-Eye med senaste programvaran.

Mvh
Omar

Jag har ingen kalibrerare och när jag kör Vista blir min bildskärm så himla mörk (sitter med laptop). I XP och Photoshop CS2 följer Adobe Gamma med där jag "ljusat" upp skärmen. Kruxet för mig är att detta verktyg inte finns i CS3 eller i Vista. Finns det någon annan väg att gå?

Jag kör Vista x64 på min jobbdator, och har kalibrerat med eye-one och senaste Match3.

När jag loggar in laddas profilen, för att nästan direkt försvinna igen. Jag har gjort en genväg till "Logo Calibration Loader" och lagt på skrivbordet för att lätt kunna köra den manuellt när jag tappar profilen ...

Finns det någon lösningen på problemet med att Vista tappar färgprofilen ännu? Finner ingen som helst vettig lösning.

Jag fick inte fram att de får rätt på grejerna. Snarare att de stängde av UAC. Men det hindrar inte färgen från att försvinna vid viloläge.

Så den sidan antar att "professionella" fotografer ej kan stänga av UAC ?
Har själv en Spyder 3 Pro och kalibrerar min Eizo utan några som helst problem. Profilen laddas varje gång Vista startar och försvinner ej.

Jag har inga problem med Vista och färgkalibrering med Eye one II.

Det var bara lite i början innan jag läste mig till att stänga av UAC. Kört Vista sedan juli 07 och det funkar kanonbra.

Det är litet som ett lotteri om min färginställning blir bra eller inte.
Hur skriver jag en .bat-fil att lägga i autostarten som försenar uppstarten av Colorvision med 15 sekunder?
Fann ett tips om att skriva såhär:

@echo off
ECHO ColorVision Startup Delay
ECHO Please wait... this screen will close automatically...
wait 15
start "" C:\PROGRA~2\COLORV~1\Utility\COLORV~1.EXE

men wait verkar inte finnas som funktion.

Går det förresten att få bort spash screenen som syns vid spyder2express uppstart?

Har alltsedan jag övergick till Vista för ett par månader sedan haft problem med att Vista vill dumpa den profil jag skapat med i1Display 2. Har UAC avaktiverat, men stup i kvarten går Vista ändå tillbaka till vad jag förmodar är någon slags standardprofil (vilket ger skärmen på min laptop ett blåstick som jag inte uppskattar). Går jag in och kollar på Bildskärminställningar -> Färghantering som anges fortfarande rätt profil som standard, men det är alltså inte den som används.

Av någon för mig totalt outgrundlig anledning som räcker det med ett jag exempelvis ansluter en yttre enhet till datorn (t o m ett sketet litet USB-minne) så dumpar Vista den rätta profilen direkt och blåsticket återvänder till skärmen. Har lagt det lilla programmet DisplayProfile i snabbstartsfältet för att snabbt kunna "locka tillbaka" den rätta profilen, men det är irriterande till max att Vista ska ha så svårt för att klara av saken.

För mig har det löst sig iaf med en batchfil. Men så kan jag inte använda vila eller viloläge utan att färgprofilen tappas. I Windows 7 har de däremot löst problemet.

Skaffade mig en laptop förra månaden och har profilerat den med Spyder 2. Även om det är W7 på den tappade den färgprofilen varje gång UAC dök upp eller när skärmen återtändes. Jag testade då mig vidare till dispcalGUI som är öppen källkod. Profilerade skärmen vilket inte hände ett smack med. Valde att kalibrera + profilera och då fick jag en bra färgprofil.
Dock tappades även denna färgprofil vid samma tillfällen. Lösningen var att läsa litet på dispcalGUIs FAQ vilket där stod följande:

MS Windows with Intel graphics (also Intel/AMD hybrid): The Calibration gets unloaded after login/resume/User Access Control prompt

Solution:
The Intel graphics drivers contain several utilities that interfere with correct calibration loading. A workaround is to rename, move or disable (e.g. using a tool like AutoRuns) the following files:

C:\Windows\system32\igfxtray.exe
C:\Windows\system32\igfxpph.dll
C:\Windows\system32\igfxpers.exe

Funkade mycket bra att döpa om dessa filer. Hade säkert fungerat med Colorvision också då, men öppen källkod säger man inte nej till.

hej !

Använde tidigare en Vista, och laddade profiler för två
skärmar med Aryllcms ´s "dispwin" via autostartren
vilket fungerade alldeles utmärkt.

( Kör det fortfarande , men på en XP )

Vistan tappar profilen vid viloläge, åtgärdades med en lätt åtkommlig genväg.

Hur XPn beter sej vet jag inte, det uppstod nått sorts fel vid
övergången mellan SP2-3 som yttrar sej med att den inte stänger av sej helt,
moderkortet igång (fläktar går), endast strömbrytare fungerar dvs ej omstart, viloläge, crtl alt del, mm.

Så här ser kommandot ut: (skärm 1 )
dipwin -d1 -v -I <profil.icm/icc>

och om man har en kalibreringsfil:
dispwin -d1 -v <profil.cal>

XPn fungerade inte utan "call" först dvs
call di..... på nått sätt verkade det som den
inte inväntade att första commandot blev färdigt
innan nästa startades, här Vista fördel.

Vet inte mera, xpn fungrade med detta, kan vara
någon annan anledning.

Sökvägen är satt så den hittar Agryllfilerna, annars
lägger man den först.

//MW

En stor uppdatering av VISTA är på gång i november; ett Service Pack 1.

Ehm, Service Pack 2 för Vista släpptes redan 2009.

Jag har inte hört något "skvaller" om att Vista skulle få något Service Pack 3. Trenden är ju att MS är på väg bort ifrån monolitiska servicepack till fördel för Windows Update och Microsoft Update.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar