Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Widvinkeltillsats ?

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Fujifilm FinePix HS30 EXR
Den har i vanliga mått mätt ett objektiv på 24 till 720 mm.
Nu funderar jag på att köpa en widvinkellins, att skruva på gängan 58 mm

Någon som kan förklara för mig vad en sådan adapter som är på 0.45X Wide-Angle Lens FOR Fuji Fujifilm FinePix HS30EXR ger för vidvinkel i vanligt tal, typ 18 mm eller nått.
Skall man köpa en billig eller lönar det sig att köpa en dyrare variant

Det fin ju även sådana som har 0,40xWide, var hamnar man då?

Jag vill inte ha ett rent fisheye, bara skaplig widvinkel, utan en massa distortion i bilden

Tacksam för svar :)

Vet inte hur filtergängorna sitter på din kamera, men kan du fortfarande zooma så har du ju inga problem. Kring 11mm blir det bara om du har din kamera "ut-zoomad" till max. Ta fram räknaren så kan du se själv, din zoom multiplicerad med 0,45 blir 10,8mm - 324mm.

Räkna

Hej
Tack för svaret.
Jösses blir det 11 mm, det är ju enorm vidvinkel
Det finns varianter som är 0,48, det kanske blir mer lagom ?
Vad blir det i vanliga mått ?

Det är bara att multiplicera! (0,48x24 till 0,48x720 mm), mao ingen större skillnad mot 0,45x. Finns det ingen som ger 0,7x? Jag tror jag sett sådana och dessa bör nog ge lite bättre kvalitet.

De kan vara svåra att hitta. De ligger ofta under videotillbehör (vidvinkelkonverter brukar de heta på svenska) på hemsidorna. Här är en lite finare från Canon:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=WD-58H
Letar du runt lite hittar du säkert lite olika. Finns säkert en massa varianter på e-bay också.

Hej
Oj det var prisskillnad ....
Men det framgår ju inte om den passar till min kamera.
Jag ger inte mer för en adapter än jag gav för hela kameran

Kolla filtergängan

Hej
Oj det var prisskillnad ....
Men det framgår ju inte om den passar till min kamera.
Jag ger inte mer för en adapter än jag gav för hela kameran

Passar filtergängan brukar 99/100 tillbehör som man skruvar fast framför objektivet passa. Givetvis kollar man upp det i en butik ifall man är osäker. Nu finns det ju billigare än Canons, men du måste som sagt leta lite. Du kan dock inte räkna med att en vidvinkelkonverter som kostar under tusingen ger knallskarpa bilder. Man brukar få vad man betalar för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar