Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Welcome home...

Produkter
(logga in för att koppla)

Termik

Aktiv medlem
...my precioussss!

Ikväll fick jag hem mitt nya FA31/1,8 Limited. Allt prat om att det är ett (av flera, men ändock) världens bästa objektiv har jag misstänkt vara pentaxianers överdrivna snack. (Ett av de tre bästa autofokusobjektiv som Luminous Landscape testat osv..osv..)

Har inte hunnit testa det, men jag trodde inte jag skulle kunna ha en klump i halsen av "vördnad" när jag stod med denna tunga klump av stål och glas, fastän jag spenderat en obscen summa pengar på en "glugg"...

Min K10 med batterigrepp blev framtung med denna ganska korta glugg, vilket ger en vink om tyngden och det gedigna bygget!

Men ser det som ett gott tecken att ingen köpångest infunnit sig än, utan en lätt återhållen eufori..

Om känslan även manifesterar sig i bildkvalitet så sällar jag mig också till de troende..

Än en gång, welcome home!

Svårt avundsjuka gratulationer, Björn!

Det ska bli kul att se bilderna från den - jag förväntar mig storverk ;)

jido skrev:
Svårt avundsjuka gratulationer, Björn!

Hej Jimmy!

Well.. vi får se när jag får tillfälle attt ta ut den på en rejäl provkörning..

Tog en bild på katten som låg bredvid datorn med 2.8 och 1/15 sekund handhållet. Bra med så pass stor bländaröppning!

RAW -> Jpg utan någon uppskärpning eller någonting.

Man ser inte skärpan nu när bilden är så pass liten och "webbifierad", men i sin fulla glans på min 24''-skärm är den förvånansvärt skarp!

Bilagor

• test0074.jpg
    test0074.jpg
    37.4 KB · Visningar: 752
Senast ändrad:
Kris07 skrev:
Her er et lite FA 31mm Limited bidrag fra meg ;o)

Har sett din bild på DPreview. Den är fantastisk! Tog några bilder igår på kartonger och dylikt.. Jag börjar förstå pratet om 3D-effekt..Din bild är ett typexempel...

Grattis till en suverän glugg, Pentax ägare har helt klart det bästa alternativet till en normalprime för cropkameror.

/kent

grattis och varsågod!

måste säga att pentax gär jäkligt bra fasta gluggar till hyfsade priser. har själv just inhandlat en FA50 f/1,4 och en FA35 f/2. grym skärpa och ruggig bokeh.

jido skrev:

Autofokusen har svårt att låsa på det jag vill. Har centrumpunkten vald, men så fort något lite kontrastrikare finns i närheten så låser den på det istället.

Inga bak eller frontfokus problem..men får känslan av att analoga filmlinser saknar "digitalcoatingen" som skapar kontrast som autofokusen på K10D behöver för god funktion.

Så har fått kämpa lite med bilderna, men testar lite olika fokuspunkter osv, så vi får se hur det blir.

När jag får till det så blir det våldsamt bra. Här är ett exempel på en riktig bokébild:

Bilagor

• seneby20069.jpg
    seneby20069.jpg
    38.4 KB · Visningar: 363
...till detta skall sägas att jag tagit in bilderna i bibble och kört dom helt obehandlade från Raw -> Jpg. När jag drog upp kontrasten lite (som jag brukar göra) så blev dom föör skarpa...lite så man fick ont i ögonen...

Det har jag aldrig varit med om förut :p

Termik skrev:
Autofokusen har svårt att låsa på det jag vill. Har centrumpunkten vald, men så fort något lite kontrastrikare finns i närheten så låser den på det istället.

Inga bak eller frontfokus problem..men får känslan av att analoga filmlinser saknar "digitalcoatingen" som skapar kontrast som autofokusen på K10D behöver för god funktion.

Så har fått kämpa lite med bilderna, men testar lite olika fokuspunkter osv, så vi får se hur det blir.

När jag får till det så blir det våldsamt bra. Här är ett exempel på en riktig bokébild:

Autofocusfunkten i mitten är lurig. Jag har börjat lära mig men gör forfarande misstag. Problemet är att punkten är mycket större än vad som syns i sökaren, och den verkar alltid fokusera på det närmaste inom det området. Det är lite missvisande med den lilla punkten i sökaren.

quarc skrev:
Autofocusfunkten i mitten är lurig. Jag har börjat lära mig men gör forfarande misstag. Problemet är att punkten är mycket större än vad som syns i sökaren, och den verkar alltid fokusera på det närmaste inom det området. Det är lite missvisande med den lilla punkten i sökaren.

Hej!

Vet att indikeringen i mitten bara berättar att kameran använder den mittersta autofokus punkten. Den punkten fyller mer eller mindre, vad jag förstår, hela mittersta cirkeln i ett kors.

Med min DA21, DA40 och DA70 funkar autofokusen klockrent! Med FA31'an så får man jobba för att få fokusen där man vill. Punkterna längst till höger och vänster verkar mindre och ger bättre precision.

Experimenterar för att hitta lösningar.. vet inte om bara jag har problem med autofokus på FA-gluggar... kan också vara så att FA31'an som är en vidvinkel, i sin konstruktion gör den extra känslig och drar ner kontrasten för autofokus sensorerna..

När allt klaffar så ger den i alla fall sanslöst bra bilder..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar