Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Websida för att beräkna skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag hittade tidigare en länk här på fotosidan till en websida där man kunde knappa in Kamera, objektiv, bländare och avstånd till objektet och sedan så beräknande sidan skärpedjupet.

Tyvärr så krashade min dator och nu hittar jag det inte igen. Kan någon hjälpa mig???

Tack på förhand!
 
Yes, den var det!

Jag var inne på den tidigare och tittade och såg då inge "on line calc."

Nu hittade jag den!!!

Tack!
 
Mafor skrev:
Jag hittade tidigare en länk här på fotosidan till en websida där man kunde knappa in Kamera, objektiv, bländare och avstånd till objektet och sedan så beräknande sidan skärpedjupet.

Tyvärr så krashade min dator och nu hittar jag det inte igen. Kan någon hjälpa mig???

Tack på förhand!

Mattias. varför inte göra egna prov och försök.
Det finns även på digitalakameror en skärpdjupsfunktion så att du kan se skärpdjupet.
Hur skulle du göra om det inte fanns datorer och fotosidan???
/Thomas..
 
Kul länk till programmet man laddar ned. "Förr i världen" (på 1900-talet), ja då gjorde man ju kameror och optik som var praktiska att använda, till skillnad mot idag..............!?
 
Re: Re: Websida för att beräkna skärpedjup

ThomK skrev:
Mattias. varför inte göra egna prov och försök.
Det finns även på digitalakameror en skärpdjupsfunktion så att du kan se skärpdjupet.
Hur skulle du göra om det inte fanns datorer och fotosidan???
/Thomas..
Om det nu finns enkla och smidiga verktyg att använda, varför inte använda dem då om det känns bra? Jag tror inte att ett program för att räkna ut skärpedjupet måste utesluta egna prov, man kan använda sig av båda...
 
Borde inte kameratillverkarna kunna lägga till en funktion som visar skärpedjup på kamerans display? Det skulle vara praktiskt att alltid kunna se aktuellt skärpedjup, när man ändrar bränvidd/bländartal.
 
Graal skrev:
Kul länk till programmet man laddar ned. "Förr i världen" (på 1900-talet), ja då gjorde man ju kameror och optik som var praktiska att använda, till skillnad mot idag..............!?




Vi är nog för gamla Nils! ;) ;)
Nya tider!! ;)


Eller också så fattar jag nog inte riktigt vad som menas......!?

När det gäller skärpedjup, (om det nu är det som menas att se skärpedjupet direkt), så tittar jag ned på mina objektiv, och där står i klartext skärpedjupet för olika bländare, avstånd..!?

Tycker det är ganska praktiskt och enkelt anordnat!! :)


Exempel Helge!! ;)
http://www.cameraquest.com/ZM lenses.htm


Men det är klart, zoomgluggar...!!! :(
Där blir det rörigt!!
Har ingen zoom, "så tänkte inte på det!"


/B

Ps.
Skull just nu ut och använda hyperfokal/skärpedjup på en Flektogon 4/20 mm på min RTS II... :)

Fota rivningskåkar!! :)
 
Senast ändrad:
Tänk på att alla beräkningar av skärpedjup är subjektiva. Vilken oskärpa är du beredd att acceptera som skarpt.

Dessutom är det så för moderna objektiv (speciellt zoomar, tror jag) med innerfokusering att brännvidden ändras när man fokuserar på korta avstånd. Dvs de klassiska skärpedjupsberäkningarna gäller inte, utan får nog snarare ses som approximationer. Hur mycket som skiljer beror på hur just det objektivet är konstruerat, så några allmäna regler går inte att sätta upp.
(Desto större anledning för tillverkarna att tillhandahålla skärpedjupsskalor på sina objektiv kan man tycka.)

I kritiska lägen är det alltid att rekomndera att ta flera bilder med alternativa bländare.


Graal skrev:
Kul länk till programmet man laddar ned. "Förr i världen" (på 1900-talet), ja då gjorde man ju kameror och optik som var praktiska att använda, till skillnad mot idag..............!?
Kul att ni uppskattar min humor.

/Magnus, som gjort mobil-programmet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.