Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webgalleri...

Produkter
(logga in för att koppla)

Thommy

Aktiv medlem
Har just börjat bygga en hemsida, men när bildantalet växer blir det ganska jobbigt och tidskrävande att ändra hemsidan varje gång.

Jag skulle därför vilja ha en dynamisk sida. Ska jag skriva den i PHP eller finns det något annat språk som lämpar sig bättre?
 
PHP fungerar alldeles utmärkt, likaså ASP. Det råder delade meningar om vilket som är bäst, och det är väl mestadels en smaksak.
 
Precis. Valet av språk beror ju också på vad webhotellet kör för system. Annars är det väl lämpligt att välja ett språk man är van vid.

Jag håller själv på och kodar ett dynamiskt webgalleri i PHP. Det framskridande resultatet kan ses på http://foto.klasburen.se

/Klas
 
Kör du din site på en server som stödjer PHP så kör programmet "gallery" finns på sourceforge... funkar hur bra som helst... bygger tummnaglar och allting automatiskt... man kan knappast skriva det bättre själv, om man nu inte orkar lägga ner dagar av tid på att programmera skiten själv.
 
Tack för alla svar!

Än så länge har jag inget Webhotell, men ska köpa ett inom en inte allt för avlägsen framtid. Anledningen till att jag ville programmera det själv är för att få det att se ut precis som jag vill. Kan varken PHP eller ASP, så det blir till att lära sig.
 
i likehet med klasb så använder jag php för att hantera uppladdning bilder och generering av gallerier på leonards sida smudo.org/leonard.

ganska enkelt också; det tog ett par nätter att få ihop nåt som funkade, utan några som helst förkunskaper i php.

/f - smudo.org
 
Vill i detta sammanhang puffa lite för Exhibit Engine som enl. min mening är bland det bästa galleriscript som går att få tag på. Jag har Gallery och Coppermine också, som moduler i Postnuke och de är imponerande i sin funktionalitet men Exhibit Engine är ändå min favorit. EE är skrivet av finnländaren Pekka Saarinen som också driver CANON DIGITAL PHOTOGRAPHY FORUM. Exhibit Engine är snyggt, mycket flexibelt och går enkelt att anpassa till de mest skiftande behov från ett mycket kraftfullt admingränssnitt. EE är för närvarande donationware PHP/MySQL kod version 1.5 RC4 som är utvecklad efter aktiva fotografers specifika behov och önskemål. På serversidan krävs php, mysql samt helst ImageMagick men det funkar även med GD2.
 
Jag började med asp och sen över på php och enligt mig är php bättre/lättare på alla sätt. Och det är en trevlig känsla när man lyckats bygga sitt eget fotoalbum :) tro mig.. Och så får man det precis som man vill.. Fast de färdiga albumen är väl också bra.. Lättare att komma igång med i alla fall. Men det va bara lite av mina åsikter :)
 
Tack för alla förslag! Har kollat lite på PHP ikväll och det verkar inte vara så svårt att göra ett web-galleri själv, och så får jag det utseende jag vill ha. Och inte att glömma, det är roligt att programmera!
 
Ett annat färdigt PHP-album är DAlbum. Kräver inga externa program mer än PHP. Det är gratis och anpassningsbart mha templates. Det går att lägga ner egen programmering i det också om man vill.

/Hasse
 
Alternativ till PHP skulle ju kunna vara Python, Ruby, Java Servlets och eventuellt kanske man kan köra ocaml med?

Python har ju grymt många moduler skrivna för sig så det kanske är lämpligare för bildbehandling om något skall göras med bilderna i efterhand, fast egentligen har jag ingen aning :)
 
Völj först ett webbhotell som du känner dig nöjd med och kolla sedan vad de stödjer språket är inte så intressant.

Tänk på att använda CSS-Positioning när du kodar HTML delen. Det är oänldigt mycket renare än att stoppa tabell i tabell i tabell som man gjorde förr.

Om du inte kodat förut så skaffa en referens på de programmeringsspråk du skall använda så du vet vilka funktioner som finns. Oreilley har bra referenser ofta.

Lycka till.

Martin
 
Har nu gjort mitt gallery, om än mycket enkelt så fungerar det - och det är bara mitt! Mästerverket :) finns att beskåda på Thommy Johansson.

Martin: Vad är CSS-Positioning. Just nu har jag använt tabeller. Vad är det för fördelar med att använda CSS, har du någon länk till någon sida som förklarar hur det fungerar?
 
CSS är cascading style sheets, till fördelarna hör att en tabell kan placeras var som helst, du kan inte styra marginaler på en websida, osv, med CSS kan du det, du kan även lägga text i olika lager på varandra osv. Till problemet hör väl att Microsoft naturligtvis har sitt eget sett att beteckna bredden på sidan så gör du rätt blir det fel i explorer, men vem bryr sig ;D

En annan fördel är att en sida skriven med CSS fortfarande fungerar i en browser som inte stödjer det.

(du kan även använda javascript och ändra innehållet i ett visst lager)
 
usch vad läckra bilder :)

edit:
eller, jag ändrar mig, får man det? Så långt jag hade klickat fram thumbnails var det läckert, när jag sedan höll in ctrl och klickade på alla bilder för att få dem i nya tabbar, skrev detta inlägg och gick tillbaka fanns där inga bilder... och då var det inte så läckert längre.

Öppna inte bilder med javascript, det är otroligt efterblivet men används överallt och suger stenhårt. Vill jag ha bilden i samma fönster o trycka back, i nytt fönster eller i en ny tab öppnar jag väl bilden på det sättet själv, jag vill inte att någon annan bestämmer det åt mig. Att behöva få nytt fönster hela jävla tiden o klicka bort det är så fruktansvärt störigt, plus att man inte kan öppna tusen bilder i bakgrunden utan måste sitta o vänta på var och en.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.