Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webgalleri...

Produkter
(logga in för att koppla)
CSS

CSS Funkar bra idag om man använder en browser som är nyare än 4.XX. Detta gäller både Netscape, Opera och IE.

Det bästa är att söka efter en enkel guide på nätet och sedan kolla i specen för CSS 2.0 på w3c.org.

Mvh

Martin

aliquis skrev:
usch vad läckra bilder :)

edit:
eller, jag ändrar mig, får man det? Så långt jag hade klickat fram thumbnails var det läckert, när jag sedan höll in ctrl och klickade på alla bilder för att få dem i nya tabbar, skrev detta inlägg och gick tillbaka fanns där inga bilder... och då var det inte så läckert längre.

Öppna inte bilder med javascript, det är otroligt efterblivet men används överallt och suger stenhårt. Vill jag ha bilden i samma fönster o trycka back, i nytt fönster eller i en ny tab öppnar jag väl bilden på det sättet själv, jag vill inte att någon annan bestämmer det åt mig. Att behöva få nytt fönster hela jävla tiden o klicka bort det är så fruktansvärt störigt, plus att man inte kan öppna tusen bilder i bakgrunden utan måste sitta o vänta på var och en.

NEJ, du får inte ändra dig :)

Det ska jag ändra bara jag har tid. Håller med om att det ska gå att öppna flera bilder i bakgrunden. Har själv irriterat mig på sidor det inte går att göra så i, och nu har jag gjort samma sak själv!

css inte så enkelt som det verkar...

inte för att vara negativ, men det är ett helsike att få en någotsånär avancerad sajt gjord med css att funka i olika vävbrusare. kolla till exempel på tabellen över olikheter brusare emellan här:

http://www.quirksmode.org/css/contents.html

hej!

/f - smudo.org

Att använda positioning är inte så bra om man vill kunna klara av olika skärmstorlekar, tabeller är kanon för att till exempel sätta bredden på en kolumn fast men låta en annan kolumn resiza automatiskt, samt för att lägga til marginaler både till vänster och höger.

Med CSS positionering får man ofta scrollbar i x-led om fönstret är litet.

En till fråga: Ni andra som gjort ett eget web-galleri har ni lagt in information om bilderna i en databas? Antal bilder, titel, m.m.

Jag har bara lagt in bildernas namn och annat i en vanlig textfil.. en fil för varje galleri.

Jag tycker att det är lättare att ta backup på alltihopa genom att ha allt samlat i "vanliga filer"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar