Annons

webfotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

Miltona

Aktiv medlem
Hej!
jag håller på att lägga upp fotoalbum på webben för att mina nära och kära ska få ta del av mina bilder.
Finns det något bra "blädderprogrem" som är gratis.
Frontpage bildspel är lite "jobbigt"
Folk tycker det är lite jobbigt att klicka upp bild för bild.
Väldigt tacksam för hjälp och tips
Lena Karlsson
 
Jag skapar en huvudmapp. Därefter undermapper per kategori. Sen kopierar jag in bilder som jag vill publicera i respektive mapp. Kör därefter jalbum (ett par knapptryckningar). Skicka över bilder och filer till webben m h a FTP. (finns även "inbyggt")
 
Om du klarar av att läsa en instruktionsmanual och hara stöd för PHP på servern du laddar upp bilderna till så rekommenderar jag:

http://spgm.sourceforge.net/

Mitt album som bygger på spgm hittar du här:
http://www.hubbo.se/gallery/

Fördelen med att ha ett album som sköts av ett script är att om du vill ta bort någon bild så är det bara att radera bilden och inget annat. Bilderna + thumbnails (som genereras av ett java-program) skickas upp till en mapp och så sköter skriptet allt för dig.
Problemet med "mjukvarubarserade" album är att de generar en html fil till varje bild. Vill du sedan radera bilden så måste du radera html-filen + att du måste redigera diverse länkar osv.

Aja. SPGM är min frälsare. Inte så svårt att installera så länge man följer instruktionerna. Och kan du läsa så kan du.............

Mvh. Miche
 
Fast iofs. Vet man med säkerhet att bilderna ska ligga där och man inte har typ 100+ bilder i ett album så är nog JAlbum ett bra alternativ.
Fotar man dock en massa festbilder (som jag gjort) så brukar det vara mest effektivt att ha ett album som man kan redigera senare. Händer ju att vissa människor vill att man ska ta bort en och annan bild några månader efter bildtagningen.
 
Om jag vill ta bort en bild i Jalbum så raderar jag den i utforskaren, trycker på två knappar i Jalbum och skickar över ändrade filer vilket är två stycken (tror jag, ska kolla senare..)
 
Alfons2 skrev:
Om jag vill ta bort en bild i Jalbum så raderar jag den i utforskaren, trycker på två knappar i Jalbum och skickar över ändrade filer vilket är två stycken (tror jag, ska kolla senare..)

Jo men... Du måste ju genera om hela albumet och skicka upp hela albumet igen.

Dvs.

1. Generera + lägga upp på ftp.
2. Oj en eller två bilder måste bort.
3. Ta bort album från ftp.
4. ta bort en eller två bilder från din dator.
5. Generera album igen + skicka upp till ftp.

Ska man hålla på så här med ett album som innehåller 100+ bilder så kan det bli lite stökigt. Men om man bara lägger upp en liten portfolio så tycker jag JAlbum är ett utmärkt program!
 
Det räcker med att generera om i Jalbum och skicka upp de filer som är ändrade. Om inte jag missminner mig så är det endast två filer du behöver skicka om.

Problemet är väl att bilden ligger kvar på webben och tar plats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.