Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webbfotogalleri

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy.L

Aktiv medlem
Hej!

Det är ju väldigt enkelt att göra snygga webbfotogallerier i photoshop. I de flesta gallerier ska man kunna få en beskrivning till bilden genom att tex sätta pekarn på bilden eller trycka på "info" etc.

Min fråga...

Hur får jag in beskrivningen? Vart skriver jag den?

Om någon kan hjälpa mig med detta skulle jag vara otroligt tacksam!

Jag använder CS2...

/Billy
 
Tror inte det går med automatik. Deras gallerier är väl inte gjorda för en individuell text till resp. bild. Däremot kan du naturligtvis gå in på varje enskild bild och göra det efteråt, men det blir lite jobb om man har många bilder...
...ALT="DIN TEXT"....
 
Tack för ditt svar!

Vet du om det finns något webbgalleri som har denna funktion?

I min drömvärld så skulle programmet ta infon direkt från kommentaren jag har skrivit under egenskaper på bilden (höger klicka på bilden > egenskaper > sammanställning > kommentarer).

Det skulle underlätta mitt jobb massor. Är det någon som har en idé om man löser detta?

Tack på förhand!

/Billy
 
Jag använder Porta http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/ som är ett enkelt och bra webbalbumprogram.
Eftersom det är väldigt enkelt, så har det givetvis även sina begränsningar.
Tror att delar av det du efterlyser finns i det. Använder inte beskrivningar själv och jag har inte möjlighet att kolla här på jobbet, så jag är inte riktigt säker. Du får kolla.
 
Beskrivning kan galleriet visa, men det kommer inte fram när du för musen över bilden, utan visas hela tiden
 
Jag brukar använda JAlbum, se http://jalbum.net/ . Det är helt gratis och kan mer än jag orkar lära mig.
Jag brukar göra webb-bilderna, lägga dem i en mapp och sedan säga till JAlbum att göra ett album som länkar till originalen och det fungerar mycket bra.

Det finns dessutom massor av olika utseenden som kallas "skins", se http://jalbum.net/skins/ .

/Andreas
 
Ronnie_W skrev:
Beskrivning kan galleriet visa, men det kommer inte fram när du för musen över bilden, utan visas hela tiden


Jodå, om du gör flash-galleriet så blir det så.
Annars så finns det gallerier i photoshop där du klickar på en knapp "bildinfo" och ska då få upp info om bilden. Men det är där det skiter sig... Jag vet inte vart jag ska skriva för att den ska synas där. Även när jag öppnar upp filen i DreamWeaver kan jag inte hitta var jag ska skriva...

/Billy
 
Billy.L skrev:
Jodå, om du gör flash-galleriet så blir det så.
Annars så finns det gallerier i photoshop där du klickar på en knapp "bildinfo" och ska då få upp info om bilden. Men det är där det skiter sig... Jag vet inte vart jag ska skriva för att den ska synas där. Även när jag öppnar upp filen i DreamWeaver kan jag inte hitta var jag ska skriva...

/Billy

vi kanske inte pratar som samma sak.
För att få text om bilden när du för musen över bilden, i dreamweaver...klicka på bilden-välj properties längst ner och i ALT rutan skriver du texten.
 
Leta rätt på Subpage.htm för det galleri du vill ha . Leta rätt på raden som innehåller img src="%IMAGESRC osv och ändra alt="%ALT%" till alt="%captiontitle%" eller vilken information du nu vill ha..Har inte själv testat om det fungerar, men det borde det göra.
 
Ronnie_W skrev:
Leta rätt på Subpage.htm för det galleri du vill ha . Leta rätt på raden som innehåller img src="%IMAGESRC osv och ändra alt="%ALT%" till alt="%captiontitle%" eller vilken information du nu vill ha..Har inte själv testat om det fungerar, men det borde det göra.

Jag ska testa...

Tack så mycket för din hjälp!

/Billy
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.