Annons

webbalbum hur göra.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Jag skulle vilja göra ett webbalbum så jag kan visa mina bilder till kamrater osv. Men jag vill slippa att göra om HTML koden varje gång jag vill lägga in en ny bild på sidan.

Finns det något sätt att göra att sidan automatiskt kollar vilka bilder som är på ftp´n och sedan visar dem?

mvh jago svensson
 
tack för svaret. men det är väll fortfarande så att du skappar en tumbnailsida i html format och sedan måste du ladda upp html på ftp till din hemsida. jag vill att html automatiskt läser in filerna på ftp´n så det räcker med att ladda upp bilderna i jpgformat och sedan är de där på sidan.
 
PS 7.0

om du själv eller nån vän till dig har Photoshop 7.0 kan du mycket enkelt skapa några olika varianter av webbalbum.
du kan se ett av dem på min sida www.powerphoto.nu
lycka till
 
Om du har möjlighet att använda någon form av serverscript (PHP, ASP eller liknande) så är det inte så svårt att skriva ett skript som läser in och visar vad som finns på ett visst ställe (ftp-mappen t.ex.), men enbart med html-sidor kan det bli knepigt.
 
ok. så det jag behöver är altså en server som klarar php. OCh någon som kan programera.
Tack för alla svar.
mvh jago
 
Photoshop 7.0

...PS 7.0 genererar album i html-format... då kan du ladda upp dem på vilken server som helst... ;)
 
Peter...

Det är nog så att han vill slippa generera albumen själv, vare sig med hjälp av photoshop eller någon annan applikation. Han vill nog att albumen ska generera sig själva, och då är det perfekt med ett server side-script.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.