Annons

webb vs papperstidning

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Först, ursäkta om jag ställer en fråga som redan ställts men jag hittar inte svaret genom sökning.

Jag har precis beställt BLF's prislista men jag bara undrar om tidningarnas webbsidor. Likställs tidningen på nätet med pappersversionen med avseende på publicering av bild?

Internet är ju dynamiskt och innehållet förändras ju konstant. Har man rätten att visa bilden på webben för all framtid för 660 kr + moms (om det nu är samma prisbild)?

jdandanell skrev:
Jag har precis beställt BLF's prislista men jag bara undrar om tidningarnas webbsidor. Likställs tidningen på nätet med pappersversionen med avseende på publicering av bild?

Nej. Men jag tror att det finns redaktioner som likställer dessa publikationer.

Jo det stämmer dom räknar det som samma tyvär.

Vad som är värre är att om du har en bild på webb och samma bild i papper räknas detta som två olika editioner av samma tidning allså dom betala bara för en pub.

Anders

Taxi skrev:
Jo det stämmer dom räknar det som samma tyvär.

Vad som är värre är att om du har en bild på webb och samma bild i papper räknas detta som två olika editioner av samma tidning allså dom betala bara för en pub.

Anders
Det var lite som jag misstänkte.
Men hur länge får de ha bilden på webben?
För all framtid?

vad jag vet så tror jag du har rätt så länge dom ej ändrar innehållet så tror jag det blir länge. Men den försvinner ju ganska fort från första sidan.

Sen kan det vara bra om man missat någon händelse som man har för sig att den blev pub på nätet är det ju bara gå in på tidningen och söka på sitt namn så får du fram alla bilder som du är pappa till.*ler*

Anders

Taxi skrev:

Värt att tillägga är att det råder strid om det här mellan Journalistförbundet och Tidningsutgivarna, TU. Arbetsgivarna vill ju gärna att fotfolket släpper ifrån sig sin upphovsrätt så att materialet kan återpubliceras hur många gånger som helst utan någon ersättning till upphovsmannen/kvinnan.

Praxis på flera redaktioner är att reportrar/fotografer får en klumpsumma i ersättning varje år därför att webb och tidning räknas som två olika publikationer.

Jag brukar oftast få separat betalt för bild på web och bild i tidningen då det gäller nyhetsbilder. Detta av den enkla anledningen att det på fler och fler tidningar är helt separata redaktioner för dessa publikationer.

Bild på web ger ju också ett litet högre pris än bild i tidningen p g a den längre exponeringen.

Jag har hittills alltid fakturerat de olika publikationerna separat och bara en enda gång fått nej.

Kristoffer Hasselberg

Det var intessant vilka tidningar jobbar du mot och hur mycket jobbar du med dom i medel ??

För jag har fått beskedet av Blf att tidningarna gör rätt när dom sa detta till mig.

Sen var det enligt Blf nyhetsinnerhållet som avgjorde om det var samma tidning men två olika editioner kommer ej ihåg exakt men tror det var att det skulle vara 75% samma nyhetsinnerhåll.

Anders

Kenneth Eriksson

"Praxis på flera redaktioner är att reportrar/fotografer får en klumpsumma i ersättning varje år därför att webb och tidning räknas som två olika publikationer."

Vad kommer detta ifrån jag känner och samarbetar med 6 av Frilansfotograferna som jobbar för Gt,Gp,Aftonbladet i Gbg och har aldrig hört talas om detta .

Anders

Det har varit Expressen och Aftonbladet. Deras redaktioner är så skilda att internetredaktionen inte ens vet om tidningen är intresserad av bilden eller inte.

Taxi skrev:
Kristoffer Hasselberg

Det var intessant vilka tidningar jobbar du mot och hur mycket jobbar du med dom i medel ??

För jag har fått beskedet av Blf att tidningarna gör rätt när dom sa detta till mig.

Sen var det enligt Blf nyhetsinnerhållet som avgjorde om det var samma tidning men två olika editioner kommer ej ihåg exakt men tror det var att det skulle vara 75% samma nyhetsinnerhåll.

Anders

Taxi skrev:
Vad kommer detta ifrån jag känner och samarbetar med 6 av Frilansfotograferna som jobbar för Gt,Gp,Aftonbladet i Gbg och har aldrig hört talas om detta .

Där jag jobbar. Och jag vet att det varit så även på andra redaktioner. Dock kan ju förhållanden ändras från tid till annan.

Jag har lite frågor på samma område men fortsätter i denna istället för att starta en ny tråd.

Har något ändrats på 1,5 år sedan denna tråden startades?

Jag ska fota fotboll för en dagstidning och de vill ha 2-3 bilder i papperstidningen och undrade samtidigt om publicering på internet. Han jag pratade med på sportredaktionen sa att ingen verkade veta vad som gällde. Jag sa att publicering på webben räknades som en ytterligare publicering och kostade alltså samma som det i tidningen.

Nu börjar jag dock bli lite osäker och har kollat igenom SFFs prisguide men hittar tyvärr inte min guide från BLF. Enligt SFF så ska man dra av 30-50% på arkivbildspriset vid digital publicering.

Är det någon som kan reda ut hur det brukar funka i dagsläget vore det kanon. Jag vill ju veta om jag gör rätt som tar ut extra för publ på web. De på tidningen verkade inte ha direkt koll så jag skulle nog kunna få igenom det, men det är ju bra att veta vad som gäller.

Det kanske till och med är så att olika tidningar har olika policys för detta, och vissa betalar ut ersättning för publ på web och andra inte?

Så nu räknas alltså publicering på web och i tryck som en publ totalt?
Och detta gäller för alla tidningar?

Det ska du inte ta för givet, är mitt svar.
På olika tidningar kan finnas olika lokala överenskommelser som säger något annat.

Vad som framför allt slår mig är ju att tidningar (eller redaktioner över huvud taget) helst inte går efter vad BLF-listan rekommenderar. Men i det här fallet när BLF-avtalet sätter likhetstecken mellan papper och webb, ja då går det bra.

Vad som framför allt slår mig är ju att tidningar (eller redaktioner över huvud taget) helst inte går efter vad BLF-listan rekommenderar.

BLF är ju bildleverantörernas förening som är partisk så då är det kanske inte så konstigt om motparten inte vill följa alla rekommendationer.

Vad som framför allt slår mig är ju att tidningar (eller redaktioner över huvud taget) helst inte går efter vad BLF-listan rekommenderar. Men i det här fallet när BLF-avtalet sätter likhetstecken mellan papper och webb, ja då går det bra.
BLF-listan är inte en rekommendation utan ett avtal. Vissa tidningar, men långtifrån alla, har skrivit på avtalet. De som inte skrivit på har alltså ingen anledning att följa listans priser.

När det gäller den årliga klumpsumma som nämnts i den här tråden så är det sant att på många tidningar får de fasta anställda ett par tusen per år som ersättning för att deras material publiceras på både papper och webb. För frilansare (både text och bild) gäller dock att båda publiceringarna betalas i klump.

Arvodet ger tidningen rätt att publicera bilden på webben så länge de vill (och spara/visa den i ett elektroniskt arkiv) -- men givetvis bara i just det sammanhang som den är köpt för. Vill man använda bilden till en annan artikel måste den betalas igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar