Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

WB Sb-800+d80

Produkter
(logga in för att koppla)

Nali

Aktiv medlem
Har en liten fråga angående vitbalansen vid användandet av SB-800 tillsammans med D80. I blixtmanualen står det tydligt att CLS kompatibla kameror automatiskt skall få rätt färgtemp av blixten (s.5). Läser man sedan i kameramanualen står det klart och tydligt att SB-800+SB-600 skall ge fullt stöd för alla CLS funktioner tillsammans med D80 (s.119).
NU är det dock så att det absolut INTE automatiskt vidarebefodras någon vitbalans/färgtemp från blixten till kameran. Med D80 i autoWB blir färgresultatet högst varierande. Om jag däremot ställer in manuell WB till "Blixt" är allt frid och fröjd.

Har jag missförstått något? Har svårt att tänka mig att den så kallade automatiska överföringen av färgtemp endast fungerar om man själv ställer in manuell WB. Hoppas någon har en bra förklaring, ska försöka få tag på någon från Nikon och se vad dom har att säga. (känns ju minst sagt som en "bugg" eller falsk deklaration)

(För övrig så fattar jag inte varför kameran inte ställer om till blixt WB när den inbyggda blixten är uppfälld, den automatiska WB är ju riktigt kass (?))
 
Ja den automatiska WB är riktigt kass när det gäller blixt, så har det varit med alla mina kameror, både från Nikon och Canon, men ställer man in blixt som WB så funkar det, jag tycker också det är märkligt att inte kameran ställer in WB-blixt själv när man har den inställd på auto och fäller upp blixten eller ansluter en extern blixt, det borde vara en struntsak att programera in kan man tycka.

/kent
 
Jag har också en del problem med just det här... Numera kör jag med gråkort och då blir det bra.

När du ställer in kameran på vitbalans blixt blir väl färgtemeperaturen 5500K om jag inte minns fel. Men om du har många halogenlampor runt om får du ett blandljus och bilden kan bli för gul. Antar att det är just blandljus som kameran försöker kompensera för i auto-läget. Eller är jag ute och cyklar..??
 
Det beror väl vad man ska plåta? Jag fotar mest interiörer i alla möjliga sammanhang. Hotell, bostäder med mera. Då kör jag Auto WB med SB800 och SB600. Kör helt manuellt och med ganska lång slutartid för att "suga upp" det befintliga ljuset. Det ger varma och behagliga bilder som mina kunder gillar.
Om man däremot ska ta produktbilder är de så klart viktigt att färgerna stämmer bra och då är det bara gråkort och pre WB som gäller.

Hursomhelst är det egentligen inget problem eftersom man kan korrigera nästan vilket färgstick som helst om man använder en bra RAW-konverterare.
Värre var det på den analoga tiden. Hade man tur kunde man komma över en bra emulsion och köpa en hel batch av den filmen, sedan var man ändå tvungen att byta lampor med jämna mellanrum eftersom de blev gulare med tiden.
 
att bara fälla upp blixten
eller sätta på en extern hjälper ju inte
entydigt att tala om för kameran
vad wb som gäller.
Man får läsa på hur kameran väljer mellan upplättningsblixt och blixt som huvudsaklig
ljuskälla.
Om det är upplättningsblixt som gäller så är det inte alls säkert att BW blixt är det som är bäst!

Jag tycker det brukar bli wb blixt när jag har
blixten på kameran, jag kör alltid
manuellt tid/bländare och ibland ttl, ibland manuell styrka på blixten (när jag använder den som trigger).

Flera gånger när jag haft autowb på kameran
har det blivit bra ändå!

Fast eftersom jag oftast ställer wb själv så har jag inte undersökt så noga.
 
Jag har samma "problem". Vi har även diskuterat detta tidigare här på FS. Problemet verkar vara att av någon outgrundlig anledning så sätter kameran WB för kallt jämfört med WB läget blixt. I dagsljus med upplättningsblixt så kan jag förstå att kameran försöker balansera mot det omgivande ljuset men i nattsvart mörker borde den väl ändå strunta i det......

Tyvärr finns det ingen väg runt det om du vill använda AutoWB läget. Det är i och för sig inget större problem för mig då jag arbetar nästan uteslutande i raw men det tar ett extra moment i efterbehandligen att fixa till det. Otroligt retsamt.


ps jag har haft det på alla mina i-ttl (CLS) modeller. På min tidigare D100 blev i alla fall detta perfekt. Den hade andra problem istället. Det största var att när du satte på blixten för att lätta upp en dagsljusbild så drog den ner exponeringen för bakgrunden med ca 0,5-1 EV
 
Har man två ljuskällor med olika färgtemp finns det ingen kamera i världen som kan fixa det. Då blir det en gyllen medelväg vilket bli bra ibland och skit ibland. Har man SB800 finns det filter medlev. som man bör använda framför blixten för att få samma färgtemp på ljuset och då klarar kameran av det i de flesta fallen. Dock är att föredra att ställa in WB manuellt om man är osäker även med filter på blixten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.