Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Wanted: Testbild 10D / ColorChecker
- Trådstartare ture
- Start datum
kaw
Aktiv medlem
Jag har också försökt mig på lite profilering, fast med en it8-karta. Det var totalt omöjligt att få exakt jämn belysning på den och sedan använde jag inte precis det mest kraftfulla programmet heller("scannerprofiler" i lcms-paketet).ture skrev:
Jag gör plågsamma profilförsök
Till slut kom jag på att med hjälp av blanda kanaler och sedan färgmättnad/ljushet på rätt färgspann gick det att få till en ganska ok matchning helt manuellt = passar mig bättre.
Med profil rakt av blev färgerna för starka och "styrde över" i vissa fall. Gissar att det är ett grundläggande problem man måste lära sig att hantera vid profilering. Någon som har koll?
ture
Aktiv medlem
Jag har lekt med att försöka "handhacka" en matrisprofil som går från crw-färgrymden till kamerans egen sRGB-version av bilden, och fått resultat som är hyfsade, men knappast kanon. Det finns en massa icke-lineariteter (kontrastkurvor och elände) som är svåra att få grepp på, så därför skulle det vara intressant att få en raw-fil på något med kända reflektionsspektra (egentligen skulle man vilja ha en känd ljuskälla också, men det får väl vara lite måtta på vad man begär. )
ture
Aktiv medlem
Jag har ingen riktigt bra referens, tyvärr, det jag vet är mest hopkok från massor av onlinekällor. En del grundläggande teori om färgperception, CIE-systemet och lite annat finns i alla fall i Andrew Glassners "Principles of Digital Image Synthesis" (det finns säkert bättre, men det är vad som råkar finnas i min hylla). Gissningsvis är referenslistan i Charles Poyntons "Color FAQ" värd att följa upp, men jag har aldrig orkat göra det.
För övrigt har jag nu skaffat en egen ColorChecker ($70 för en stackars pappskiva, aj!) och mätt och räknat lite. Jag ska försöka få ihop en websida med bättre resultat någon dag, men för den som känner för att labba: r=(0.65,0.33) g=(0.06, 1.29) b=(0.16,-0.16), w=(0.42, 0.32).
För övrigt har jag nu skaffat en egen ColorChecker ($70 för en stackars pappskiva, aj!) och mätt och räknat lite. Jag ska försöka få ihop en websida med bättre resultat någon dag, men för den som känner för att labba: r=(0.65,0.33) g=(0.06, 1.29) b=(0.16,-0.16), w=(0.42, 0.32).