ANNONS
Annons

Wacombräda och dubbla skärmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

saab

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av att använda Wacom-ritplatta tillsammans med dubbla skärmar? Hur fungerar det, plattan motsvarar ju en specifik punkt på skärmen och med dubbla skärmar blir propotionerna "fel"?

Jag håller på att speca en ny dator och skulle vilja köra dubbla skärmar (vem vill inte det?), men då jag anväder Wacom-ritplatta till det mesta PS-arbetet så undrar jag hur det då kommer att fungera i hop.

Det fungerar men eftersom båda skärmarna representeras av samma yta på plattan blir den mycket mindre. Vilket känns sådär...

Men det kanske finns någon klok en som kan berätta om det går att dedicera plattan till den ena skärmen.

Jag har kört dubbla skärmar och Wacom platta. Jag gjorde det när jag hade ett jobb att göra i Flash då var det bekvämt att skotta verktygen på en separat skärm samt förhandsvisning i 2 upplösningar.

MEN! när det gäller precisionsarbete i PS så blir dubbla skärmar bara jäkligt jobbigt. Om jag skall vara ärligt så e dubbla skärmar jobbigt till allt (utom möjligtvis 3D). Men det funkar dock att köra wacomen på dubbla skärmar men det e ju inget jag rekomenderar.

Istället för dubbla skärmar så köp en riktigt stor skärm o kör med hög upplösning.

Man kan ställa wacomen att antingen fungera som en mus. Då kan man sätta ner pennan var man vill och börja jobba utifrån det.

Eller så kan hela wacombrädan representera datorskärmen. Då hmnar muspekar där du sätter ner wacompennan.

Jag kör dubbla skärmar och det är verkligen underbart att kunna ha bilden och bara bilden på en skärm och sedan alla verktyg, bridge etc på den andra.

Tack för synpunkterna!

Det finns en Wacombräda som är i widescreenformat, den kanske passar bättre.

En annan lösning är kanske att skippa tanken med de dubbla skärmarna och köpa en stor widescreenskärm istället och gärna en widescreenplatta.

Jag kör 20" TFT idag så det måste bli minst 23" Widescreen (Apple Cinema HD 23" är prissänkt till 14000kr inkl moms), mycket pengar, fast det kostar en hel del med två skärmar (skärm+grafikkort) också.

Varför inte mappa bordet till att bara vara över ena skärmen? Så kan du ha fullt precisionsarbete där och ha verktyg och annat på den andra (använda mus för att välja, går smidigare än det låter).
Köp inte apples överprisade skärmar, du får inte valuta för pengarna, deras Cinema serie är ju numera uråldrig (om dom inte bytt paneler).

Dubbla skärmar är toppen, speciellt i Photoshop. Då maximerar man bilden till ena skärmen och har menyerna på den andra.

Själv bytte jag upp mig till en A5 Wacom som även har dubbla knappsatser. Normalt sett behöver man bara en A6, med en A5 kan jag välja när jag vill täcka båda skärmarna eller bara den ena utan att ha det trångt om utrymme.

pellapoo skrev:
MEN! när det gäller precisionsarbete i PS så blir dubbla skärmar bara jäkligt jobbigt. Om jag skall vara ärligt så e dubbla skärmar jobbigt till allt (utom möjligtvis 3D). Men det funkar dock att köra wacomen på dubbla skärmar men det e ju inget jag rekomenderar.

Istället för dubbla skärmar så köp en riktigt stor skärm o kör med hög upplösning.
Beror på hur man är som person. Jag skule aldrig komma på tanken att bara köra med en skärm, även om den var stor. Men å andra sidan tycker alltid att det är problem att ha ett antal program startade samtidigt och inte kunna maximera något på sin egen skärm. Men så har jag ofta både två och fler program där jag jobbar i samtidigt som jag har någon IRC och någon video gående på en annan skärm.

Dessutom är en stor skärm rätt kostnadsineffektivt för att få mer yta när man kommer över 19-20" synlig yta och däromkring.

saab skrev:
Har någon erfarenhet av att använda Wacom-ritplatta tillsammans med dubbla skärmar? Hur fungerar det, plattan motsvarar ju en specifik punkt på skärmen och med dubbla skärmar blir propotionerna "fel"?

Jag håller på att speca en ny dator och skulle vilja köra dubbla skärmar (vem vill inte det?), men då jag anväder Wacom-ritplatta till det mesta PS-arbetet så undrar jag hur det då kommer att fungera i hop.

Jag kör 2 skärmar med min a5 platta fungerar jättebra.

Jag kör dubblar skärmar & dubbla Wacom-brädor.. Pennan gick sönder till min gamla bräda så jag passade på att köpa en helt ny (pennorna är ju ändå svindyra). När jag utökade med en skärm till så mappade jag den gamla brädan till extraskärmen, så att jag slipper byta till mus när jag ska fippla med PS kontrollerna..

pitchblack skrev:
Jag kör dubblar skärmar & dubbla Wacom-brädor.. Pennan gick sönder till min gamla bräda så jag passade på att köpa en helt ny (pennorna är ju ändå svindyra). När jag utökade med en skärm till så mappade jag den gamla brädan till extraskärmen, så att jag slipper byta till mus när jag ska fippla med PS kontrollerna..

Två skärmar och två brädor, kan det bli bättre? det låter som en trevlig lösning.

saab skrev:
Två skärmar och två brädor, kan det bli bättre? det låter som en trevlig lösning.

Japp, det funkar bra.. När jag skaffade en skärm till så märkte jag att brädan inte riktigt var lika rolig längre (eftersom skrivbordet blev så brett). I drivrutinen går det ju att att begränsa brädan till en skärm och då blev den ju "normal" igen, men det det blev krångligt att komma åt lagerkontrollerna etc. (som jag lagt på den andra skärmen).. Således blev två brädor en riktigt smidig lösning..

Jag kör dubbla TFT-skärmar och har dem i Pivot-läge. Dvs båda på höjden. Då blir proportionerna mot Wacom samma som med en enda stor skärm och det känns inte riktigt som man sitter i flygplanscockpit. Mina två 20" blir ju som att ha två A3-papper framför sig.

Sen kan man ju förstås rotera ner den ena om man sitter och jobbar timmar med ett enda stort landskapsfoto. Och om man ändå gör det så går det ju snabbt att ställa om brädan till att bara funka till en skärm.

Fast jag har vuxit ur min A6-bräda när jag bytte till så stora skärmar.

Har en Intuos 3 A4, och oavsett vilken du beställer så tror du kan välja vilket område pennan ska röra sig på. De fungerar utmärkt på två skärmar om man vill köra det, dock kör jag ej det så de blir fel när man ritar på brädan (mitten av brädan blir mitt emellan båda skärmarna om ni förstår vad jag menar).

Som det redan sagts. Verktygspaletter på den minsta skärmen och arbetsytan på den stora. Kör Intuos A5 wide eftersom jag har widescreenformat på arbetsskärmen. Det bästa jag kommer fram till än sålänge iaf.

Lösning finnes!

Det hela är inget problem!

Har sedan nyss en Intuos 3 A6 wide på en Mac med dubbla skärmar. Har läst hela manualen (utom troubleshooting) och det kan faktiskt rekommenderas!

Du kan mappa hela plattan till hela ena skärmen och hela andra skärmen och lätt byta emellan. En snabbknapp på brädan ges funktionen att byta mellan skärmarna. Jag har valt den nedersta knappen för att det då är lätt att trycka till den med pennspetsen och sedan fortsätta på andra skärmen :)

Läs noga för det finns ett braigt tips i manualen. Om man låter båda skärmarna + "Current setting from Mapping Tab" vara med i växlingen kommer nämligen en skärm att vara vald 2ggr i växlingen. Alltså det krävs 3! klick för att gå ett varv på två skärmar! Detta kan åtgärdas genom att välja bort en av skärmarna och låta den vara vald som "Current setting from Mapping Tab" istället - voala (eller vad det heter) så snurrar växlingen på 2 klick.

Det enda som inte går i detta är att dra ett fönster hela vägen med pennan, i skarven får man ta till musen/touchpaden eller finlira lite.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar