Annons

Wacom, Bamboo fun

Produkter
(logga in för att koppla)

naesstrom

Aktiv medlem
Hej hallå!

Jag har sökt runt lite här på sidan men inte riktigt hittat rätt svar tror jag! Det är så att jag jobbar som lärare samt en aning design ansvarig på skolan och har börjat få lite problem med musarm på sistone!
har länge drömt om att ha en Wacom och såg nu chansen att köpa in en via jobbet, av rent ergonomiska skäl såklar, men undrar nu över storleken! (även om vissa säger att den saknar betydelse :D )

Nåja, tillbaka till allvaret! Eftersom Intous4'an är lite utanför prisklassen vad jag kan motivera har jag kollat på Bamboo serien, "Bamboo one" är inget jag ens tittar på visserligen, "Bamboo" ser snygg ut men som jag fattade det har "Bamboo fun" lite bättre upplösning osv så det lutar mot en sådan!

A6 säger dom flesta är helt tillräckligt eftersom hörnen motsvarar hörnen på skärmen, och den jag testade på mediamarkt kändes större än papperspiten jag klippt ut hemma!
Därmot funderar jag lite över ikoner, jag hade ju en förhoppning om att kunna byta ut min mus mot wacom plattan, och med en A6 är jag rädd att det blir lite svårt att träffa rätt på ikoner och menyer utan att behöva sikta ett tag innan om ni förstår hur jag menar!

Så, dom får inte in någon medium (A5) förrän nästa vecka tidigast så jag har ingen möjlighet att testa en IRL förrän då, vad säger ni... A5 eller A6 om jag ska ersätta musen mot plattan!
 
har själv en bamboo A6 sen några veckor tillbaka. o visst är det lite svår att sikta rätt men det lär man sig rätt så snabbt och det funkar jättefint i övrigt


kan inte tänka mig att gå tillbaka till en vanlig mus
 
har själv en bamboo A6 sen några veckor tillbaka. o visst är det lite svår att sikta rätt men det lär man sig rätt så snabbt och det funkar jättefint i övrigt


kan inte tänka mig att gå tillbaka till en vanlig mus

Aha, så du kör enbart med pennan med och har inga problem varken med ikoner eller menyer!
hmm... gör det ju inte lättare... har fått en budget som gör att jag kan köpa A5, men en del kommentarer jag läst säger att det blir lite mycket "viftande"... eller var det A4 kanske... tusan, läst så mkt olika sidor om Wacom senaste dagarna så allt känns lite rörigt!
 
Aha, så du kör enbart med pennan med och har inga problem varken med ikoner eller menyer!
hmm... gör det ju inte lättare... har fått en budget som gör att jag kan köpa A5, men en del kommentarer jag läst säger att det blir lite mycket "viftande"... eller var det A4 kanske... tusan, läst så mkt olika sidor om Wacom senaste dagarna så allt känns lite rörigt!

Jag har en Wacom Intuos 3 A5. Hela den är större än ett A4 papper, men arbetsytan är såklart i storlek med ett A5. Och större skulle bli alldeles för stort för mig.
Jag använder den i princip till allt som jag gör på datorn med något undantag. Som du säger är ergonomin överlägsen en mus. Likaså precisionen.

Så jag tror att med en A4 blir det mycket viftande.
 
Jag har en Wacom Intuos, storlek A5, har inte använt musen en enda gång sen jag köpte den för ca 8 månader sen.

Det är underbart, och nej, ett A4 skulle jag absolut inte ha någon som helst nytta av, skulle nog bara bli jobbigt att vifta runt tror jag..

Men du kanske ska be o få pröva de olika storlekarna någonstans i någon butik eller liknande?
 
Börjar verkligen luta mot en A5, men som sagt, ska nog vänta för säkerhetsskull tills dom får hem en som man kan testa!
Ett tips för dom flesta inköp är faktiskt mediamarkt, även om man sedan hittar det billigare på nätet så har dom de flesta va sina saker uppackade och inkopplade så man får testa lite!
 
Börjar verkligen luta mot en A5, men som sagt, ska nog vänta för säkerhetsskull tills dom får hem en som man kan testa!
Ett tips för dom flesta inköp är faktiskt mediamarkt, även om man sedan hittar det billigare på nätet så har dom de flesta va sina saker uppackade och inkopplade så man får testa lite!

Jag har Intuos A3, och jag tycker absolut inte att det ar nagot viftande, men jag anvander den iofs enbart med photoshop och min 30" skarm..
 
Själv kör jag med en Wacom Bambo A6. Tycker den är fullt tillräcklig i storlek. Tar inte så mycket plats på skrivbordet heller. Tycker de förklarar bra på Moderskeppet hur man ska resonera vilken storlek man ska välja.

En del föredrar att rita med hela handen och då ska de välja en ritplatta med större arbetsyta. Andra ritar mer med fingrarna (små rörelser) och då passar en mindre platta bättre. Själv kom jag på att jag har alltid ritat med mindre rörelser och därför är e A6-storlek helt ok för mig.

Finns säkert fler saker man ska tänka på för vissa personer, men Moderskeppet är ett tips för att få svar på en del av sina funderingar.

/Gunnar
 
Som tidigare nämts: http://www.moderskeppet.se/wacom/

Går själv i tankarna på o köpa en ritbräda och hade turen att jag kunde låna hem lillebrors gamla Wacom Volito, ganska risig bräda, men mest för att testa storleken. Aktiva ytan på denna är 9,5cm x 13cm och det känns ganska lagom tillsammans med min 22" monitor och mina handrörelser. Största nackdelen med denna är ju att hela brädan inte är så stor så man har handen galet hälften av tiden då den halkar av ritbrädan. Lycka till med köpet!
 
De senaste två åren har jag använt en Intuos3 A5 istället för mus, både hemma och på arbetet. Min personliga erfarenhet säger mig att för fotoredigering är det mindre viktigt vilken storlek man har (zooma in lite i Photoshop om du har en liten platta, zooma ut om du har en större). När man ska använda den som komplett ersättning för mus dock är det viktigt att man har tillräcklig precision (du måste träffa ikoner etc) samt att inte har för stor platta då det blir för yviga rörelser.

Sedan hur Bamboo-serien står sig mot Intuos3/4 kan jag inte svara på. Däremot den äldre Graphire-serien som jag antar att Bamboo är en efterföljare på (?) tyckte jag hade för låg känslighet på hur högt över brädan som pennan kändes av. Alltså jag var tvungen att ha pennan mycket nära plattan för att styra muspekaren, vilket jag uppfattade som störande. Jag fick en mer avslappnad arbetsställning med Intuos-serien, jag skulle rekommendera att testa båda innan du bestämmer dig. En skola borde kunna betala ett ergonomiskt verktyg åt dig, speciellt med tanke på att du dessutom arbetar med design. En Intuos4 Medium tror jag är det absolut bästa verktyget för att slippa "musarm", och den kostar faktiskt otroligt lite med tanke på vad de sparar in på att slippa framtida sjukskrivningar etc. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.