Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ritplatta? "Wacom bamboo mfl"

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur funkar Pen & Touch i praktiken? Kan man tex nyp-zooma och panorera i photoshop med vänsterfingrarna medans man fortfarande håller pennan med högern? Det låter otroligt smidigt i så fall. Kritikerna säger att touchen är okänslig, men bara den duger för lite zoomande och sånt så blir jag nöjd då pennan ändå kommer agera pekdon.

/Tobbe
 
Håller helt med om att A5 är lagom. Har använt en Intuos3 A5 i flera år istället för mus, både på jobbet och hemma. Numera har jag en Intuos4 på jobbet, men ärligt talat så tycker jag mer om trean än fyran. Oavsett så är de strålande verktyg, inte bara för att teckna och redigera bilder, utan även som komplett ersättning till musen.

Köpte nyss en Intuos4 Wireless. Fungerar riktigt bra efter en hel del strul med att sätta upp Bluetooth på min stationära. Nu saknas bara att konfigurera alla knappar och menyer för olika applikationer.

Bara av nyfikenhet, vad är det du tycker är bättre med trean?
 
När vi köpte vår bräda fick man mer för pengarna om man tog en beggad Intuos 3/4 än en ny Bamboo.

Vi har en beggad Intuos 3 A5 wide som gick på 1500:-. Reservdelar finns billigt från Wacom om något behöver bytas. Det första vi gjorde var att skaffa nya spetsar och ny rityta, och så var den som ny :)
 
Köpte nyss en Intuos4 Wireless. Fungerar riktigt bra efter en hel del strul med att sätta upp Bluetooth på min stationära. Nu saknas bara att konfigurera alla knappar och menyer för olika applikationer.

Bara av nyfikenhet, vad är det du tycker är bättre med trean?
Pennan tycker jag håller högre kvalité på trean än fyran. Det har hänt flera gånger att "noskonen" ramlat av på fyran vid vanligt arbete, medan detta aldrig hänt på trean. Annars är det ju inga större skillnader, hjul istället för touch strips är ju en smaksak och knapparna använder jag inte varken på 3 eller 4. Pluspoäng till fyran för att man kan ta loss kabeln, de trådlösa har jag inte använt.
 
Jag kan inte uttala mig om de olika modellerna. Storleken däremot vill jag verkligen slå ett slag för A5. A5 tycker jag (och väldigt många med mig) är den perfekta storleken på en ritbräda. A4 ger för stora yviga rörelser, många får ont i armen av dom (inkl mig). A6 är perfekt som "sitta-avslappnat-i-soffan-med-plattan-i-knät-och-slöretuschera"-platta, men i mitt tycke något för liten för när man vill jobba mer seriöst.

Att ha den i soffan och "slöredigera" har jag aldrig gjort med min Intous 4 A6. Den är dessutom kopplad till en 27" skärm + en 22" skärm som förlängt skrivbord. Det blir en stor utväxling, men när man vant sig är det befriande att kunna täcka hela arbetsytan med små rörelser. Den tar dessutom mycket mindre plats.

Jo, man kan jobba seriöst och yrkesverksamt, både som fotograf och retuschör med en A6 platta.

...men man ska undvika katter på plattan :)
 

Bilagor

  • PRE_3934.jpg
    PRE_3934.jpg
    74.7 KB · Visningar: 807
Senast ändrad:
Hur funkar Pen & Touch i praktiken? Kan man tex nyp-zooma och panorera i photoshop med vänsterfingrarna medans man fortfarande håller pennan med högern? Det låter otroligt smidigt i så fall. Kritikerna säger att touchen är okänslig, men bara den duger för lite zoomande och sånt så blir jag nöjd då pennan ändå kommer agera pekdon.

/Tobbe

Har haft en pen&touch ett år nu. Pen är det jag använder. Försökte med touchdelen men fick inte till det nåt bra. Håller med någon som påpekade att touch-delen inte är särskilt känslig, och om iPhone/iPad är referens så är den direkt trög. Jag kanske inte gav den tillräckligt med tid. F.ö. är plattan underbar, har en A5.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.