Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vuescan och canon fs4000

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Hej

Har hört att Fare inte fungerar tillsammans med vuescan. Sant eller falskt? Någon som vet?

MVH/Jan

SANT

Jag kör vuescan med FS4000U. Det går dubbelt så snabbt som med canons programvara, men man får fixa mer med färgerna. Å andra sidan verkar vuescan verkligen ta ut allt ur negget och av vad skannern kan ge (men det ser blaskigt ut innan man fixat till nivåerna).

Jag svarar fortfarande att det Jan har hört att Fare INTE fungerar med Vuescan är falskt.

Jag vet inte riktigt vad du svarade på Magnus?

Läste tossigt. Visst går det att köra med vuescan och viss funkar den infraröda dambortagningen (i lightläge). Men det verkar inte funka lika perfekt som med Canons programvara

Om jag har förstått det hela rätt så funkar den till viss del.

Står inför ett ev köp av canon scannern men vill kunna använda Fare, iallafall till viss del.

Magnus och Hans.Har ni några album/bilder inscannade med denna scanner? Gärna dia!

MVH/Jan

Tack så mycket Magnus.
Tycker du det är svårt att få teckning i skuggpartierna men scannern?

Du är ordf i EFK ser jag, då har vi träffats några ggr. Jag har inte varit på ngt möte på länge.

MVH/Jan

Jag tycker att det är lättare med neg. Det är högdagrarna och inte skuggorna som är problemet. Men det
blir klart bättre med min Polaroidskanner, fast den har andra nackdelar som att den inte funkar så bra i XP...och ingen dammborttagning.

Canonskannerna ger bra prestanda i förhållande till sitt pris.

Hoppas att du kommer på fler möten! Det händer grejor i klubben. :)

Janne skrev:
Om jag har förstått det hela rätt så funkar den till viss del.

Står inför ett ev köp av canon scannern men vill kunna använda Fare, iallafall till viss del.

Magnus och Hans.Har ni några album/bilder inscannade med denna scanner? Gärna dia!

MVH/Jan

Jag har dessvärre inga bilder kvar som är skannade med FS4000. Jag har tidigare skrivit om mina negativa erfarenheter av denna skanner i denna tråd.

Samtliga bilder i mina album är skannade med en Coolscan LS-40. Att skanna dia med den är enligt min åsikt en dröm. Det går nästan av sig självt utan en massa pyssel efteråt.

Senast ändrad:
Hans
Ja. jag står fortf i valet och kvalet ang vad jag ska köpa. Jag och plånboken har alltid skilda åsikter och han vinner nästan alltid:)
Tack för dina inlägg.

MVH/Jan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar