Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VR tillsammans med AF-ON-knapp

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej. Får hem ett nikon 70-200 2.8 vr II (2009-2016) idag. Har en nikon d7100 som jag använder back button focus på genom att af-l/ae-l-knappen är tilldelad af-on.
- I instruktionerna till objektivet står ”För kameror med autofokus som har en AF-ON-knapp fungerar inte vibrationsreduktion när AF-ON-knappen trycks ner.”
Vad innebär det? Fungerar inte VR tillsammans med back-button focus? Låter märkligt men vill kolla.
 
Det som står är sant för äldre kamerahus som fanns när objektivet lanserades, t ex min gamla D700. Om man sätter ett objektiv med VR på den (och VR är påslaget) och trycker på AF-On så aktiveras inte VR. Det sker bara om man trycker på avtryckaren (även om AF inte är aktiverat på den). På nyare modeller med AF-On-knapp gäller inte detta utan VR går igång av båda knapparna. Det är inte svårt att märka på 200 mm hur det förhåller sig genom att titta i sökaren… ;)
 
Det som står är sant för äldre kamerahus som fanns när objektivet lanserades, t ex min gamla D700. Om man sätter ett objektiv med VR på den (och VR är påslaget) och trycker på AF-On så aktiveras inte VR. Det sker bara om man trycker på avtryckaren (även om AF inte är aktiverat på den). På nyare modeller med AF-On-knapp gäller inte detta utan VR går igång av båda knapparna. Det är inte svårt att märka på 200 mm hur det förhåller sig genom att titta i sökaren… ;)
Och om man har af på pv och/eller fn (d850)?
 
Hej. Får hem ett nikon 70-200 2.8 vr II (2009-2016) idag. Har en nikon d7100 som jag använder back button focus på genom att af-l/ae-l-knappen är tilldelad af-on.
- I instruktionerna till objektivet står ”För kameror med autofokus som har en AF-ON-knapp fungerar inte vibrationsreduktion när AF-ON-knappen trycks ner.”
Vad innebär det? Fungerar inte VR tillsammans med back-button focus? Låter märkligt men vill kolla.
Finns ingen anledning att VR aktiveras för fokus, räcker att den aktiveras när kortet tas.

lm
 
Finns ingen anledning att VR aktiveras för fokus, räcker att den aktiveras när kortet tas.

lm

Det spelar roll. VR behöver lite tid för att stabilisera fullt ut. Jag vill minnas att på Nikon aktiveras VR när man trycker ner avtryckaren till hälften. Med t.ex 70-200 VR är det tydligt att stabiliseringen tar någon sekund innan den är fixerar bilden. Det syns i sökaren.

Det finns väl inget som hindrar att du kör AF-ON för fokus och trycker ner avtryckaren halvvägs för att aktivera VR.
 
Inget jag märkt men jag skall vara uppmärksam i framtiden. Tack.
Ofta klarar de sig bra ändå. Men om du tänker på att AF-logiken ska försöka lista ut vilka olika linjer på AF-sensorerna som matchar varandra, och utifrån det klura ut åt vilket håll och hur mycket objektivets avståndsinställningsmekanism ska köras, då är det lätt att inse att det underlättar om linjerna inte hoppar omkring för mycket.
 
Ofta klarar de sig bra ändå. Men om du tänker på att AF-logiken ska försöka lista ut vilka olika linjer på AF-sensorerna som matchar varandra, och utifrån det klura ut åt vilket håll och hur mycket objektivets avståndsinställningsmekanism ska köras, då är det lätt att inse att det underlättar om linjerna inte hoppar omkring för mycket.
Det är mkt som kameran skall fixa. Men jag bukar koppla bort VR för att inte sinka AF. Nån storfräsare som sagt i nån video.
 
Det är mkt som kameran skall fixa. Men jag bukar koppla bort VR för att inte sinka AF. Nån storfräsare som sagt i nån video.
Och tyvärr tror ju folk på storfräsare bara för att de räknas som storfräsare.

Om du betänker att stabiliseringen sker genom att en processor i objektivet känner av gyron och flyttar en lins i objektivet för att bilden ska stå mer stilla, så en annan processor i kameran får ett lättare jobb med att reda ut vad som är vad på AF-sensorn, vilket tror du är effektivast då, med kunskap om detta?
 
Och tyvärr tror ju folk på storfräsare bara för att de räknas som storfräsare.

Om du betänker att stabiliseringen sker genom att en processor i objektivet känner av gyron och flyttar en lins i objektivet för att bilden ska stå mer stilla, så en annan processor i kameran får ett lättare jobb med att reda ut vad som är vad på AF-sensorn, vilket tror du är effektivast då, med kunskap om detta?
Brukar inte argumentera om saker jag inte kan. Men om vi tar ett logsikt resonemang: Kameran skall göra 2 saker innan bilden tas. 1 fokusera och 2 VR. Eller tvärtom. Hoppar vi över en sak bör man spara tid. Min erfarenhet är fler skarpa bilder på min action med VR bortkopplat. Storfräsaren jag hade som referens är Steve Perry. Men jag tror vi kommit från ämnet lite.
 
Om man gör flera saker en efter en så spar man förstås tid om man hoppar över en av dem, men om man gör flera saker samtidigt så spar man ingen tid på att hoppa över en av dem.
 
Särskilt inte när den ena underlättar den andra.
Däremot förekommer det att stabilisering "slår i botten" om man vimsar omkring med objektivet för att försöka följa något som rör sig. Det var anledningen till IS mode 3 på vissa Canonobjektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.