Annons

VR-funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Manneman

Medlem
Hej!
Äger en Nikon D80 med objektiv 18-200 mm.
Har där funktionen VR, tror de heter antiskak...
Undra nu om det är bra att alltid använda denna
funktion eller skall den bara användas när man
zoomar mycket för att få bättre skärpa på bilderna?
 
Hej!
Äger en Nikon D80 med objektiv 18-200 mm.
Har där funktionen VR, tror de heter antiskak...
Undra nu om det är bra att alltid använda denna
funktion eller skall den bara användas när man
zoomar mycket för att få bättre skärpa på bilderna?

Använd VR sålänge du inte måste spara på batteri eller använder stativ :)
 
Du kan alltid använda den, i princip.

*Undantag är om du fotar något som rör på sig och du vill följa med i rörelsen.
Rör sig motivet åt sidan vill du ju inte att antiskaken skall motverka din rörelse.

Det finns, iaf på canon, två lägen på antiskaken. Det ena läget korrigerar dina rörelser i båda leden. Det andra läget korrigerar bara det ena, så att du skall kunna följa med i en rörelse.

Vill du följa med på diagonalen får du stänga av antiskaken helt.


*Om du har kameran på stativ och vill ta en ganska lång exponering, då skall du stänga av antiskaken. Annars kan antiskaken faktiskt orsaka en egen skakning.
 
Som sagt, alltid utom när du använder stativ eller plåtar från helikoptrar och annat som skakar mycket. VR dämpar småvibrationer, d v s dina egna skakningar, men kräver ändå att du håller kameran så stilla som möjligt för att kunna fungera. Gör du det kan du använda 2-4 stegs långsammare slutartid än normalt, förutsatt att motivet också står stilla.
 
Som sagt, alltid utom när du använder stativ eller plåtar från helikoptrar och annat som skakar mycket. VR dämpar småvibrationer, d v s dina egna skakningar, men kräver ändå att du håller kameran så stilla som möjligt för att kunna fungera. Gör du det kan du använda 2-4 stegs långsammare slutartid än normalt, förutsatt att motivet också står stilla.

Tack, skall testa detta.
 
Du kan använda VR i normalläge vid panorering. Jag tycker det fungerar alldels utmärkt. mvh Stefan Andersson
 
Jag tycker också det är till nytta vid panorering (även om jag har begränsad erfarenhet av det). Jämnar ut rörelsen en smula, och dämpar vertikala skakningar.

Det enda läge då man inte har någon större nytta av det är väl vid handhållen makrofotografering, då är det oftast problem att hålla still i djupled, och det kan ju inte VR kompensera för.
 
Om kameran är inte skakig och IS eller VR är på så försöker den rätta till även om det är inte skakig då kan det orsaka skakning :D
 
Du kan alltid använda den, i princip.

*Undantag är om du fotar något som rör på sig och du vill följa med i rörelsen.
Rör sig motivet åt sidan vill du ju inte att antiskaken skall motverka din rörelse.

Det finns, iaf på canon, två lägen på antiskaken. Det ena läget korrigerar dina rörelser i båda leden. Det andra läget korrigerar bara det ena, så att du skall kunna följa med i en rörelse.

Vill du följa med på diagonalen får du stänga av antiskaken helt.


*Om du har kameran på stativ och vill ta en ganska lång exponering, då skall du stänga av antiskaken. Annars kan antiskaken faktiskt orsaka en egen skakning.

Jag hade jämt på antiskaken på mitt 18-200 när jag använde det och jag hade aldrig problem ens vid stativfotografering på bort emot 30sek.

VR funkar perfekt vid panoreringar, där gör den nästan ännu mer nytta.

Mitt tips är att alltid ha den på, ska du följa konstens alla regler så slår du av den när du har kameran på stativ.

/Karl
 
Jag hade jämt på antiskaken på mitt 18-200 när jag använde det och jag hade aldrig problem ens vid stativfotografering på bort emot 30sek.

VR funkar perfekt vid panoreringar, där gör den nästan ännu mer nytta.

Mitt tips är att alltid ha den på, ska du följa konstens alla regler så slår du av den när du har kameran på stativ.

/Karl

Beror på vilken sorts antiskak det är.
Jag kan bara tala för canon, men de nyaste generationerna av antiskak känner automatiskt av om du använder stativ och slår isf av. Äldre generationer har inte denna finess och kan då ställa till det.

Om jag inte minns fel framgick detta i instruktionsbladet till den antiskakoptik jag en gång ägde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.