Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VR eller VR 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

sannaidin

Ny medlem
Hej!
Är sugen på ett Nikon AF-S 105/2,8G IF ED VR Micro och har hittat ett begagnat som jag tänkte köpa. Googlade sedan lite till och upptäckte att objektivet finns med VR 2. Inte alla butiker som har skrivit ut det, trots att deras ovjektiv har VR 2.
Hur kan jag veta om objektivet jag är intresserad av har VR eller VR 2? Enligt Nikons hemsida syns detta inte på själva objektivet, dvs det är inte märkt annorlunda.
Undrar även hur mycket detta påverkar, om jag då hellre ska köpa ett nytt, för att vara säker på att få den senaste versionen av VR eller om det är värt att spara 2500 och köpa ett begagnat.

Väldigt tacksam för hjälp, då jag helst vill ha detta objektiv i förrgår!

Okej, vad konstigt. På Scandinavian Photo säger dom att det de säljer är version 2, samt att den första versionen inte säljs längre. Dessutom är det skillnad på de båda.
Tänkte såklart att detta innebär att det begagnade jag vill köpa skulle kunna vara den första versionen.
Skulle detta inte stämma så blir jag bara glad..

"Version 1" är i så fall Nikon AF 105mm f/2.8 Micro, dvs AF, inte AF-S (och inte VR heller för den delen)

Tror dom menar att den har generation 2 av VR. Nikon har utvecklat mer effektiva versioner med åren. Nu tror jag dom nya gluggarna har version 3.

Hej Sanna.
Mig veterligen finns det bara en version med VR. Det första versionen hade bländarring.
Och den härstammar från den analoga tiden. Och den är skarp den med till ett lägre pris men utan VR då.
//Benny

Hej!
Är sugen på ett Nikon AF-S 105/2,8G IF ED VR Micro och har hittat ett begagnat som jag tänkte köpa. Googlade sedan lite till och upptäckte att objektivet finns med VR 2. Inte alla butiker som har skrivit ut det, trots att deras ovjektiv har VR 2.
Hur kan jag veta om objektivet jag är intresserad av har VR eller VR 2? Enligt Nikons hemsida syns detta inte på själva objektivet, dvs det är inte märkt annorlunda.
Undrar även hur mycket detta påverkar, om jag då hellre ska köpa ett nytt, för att vara säker på att få den senaste versionen av VR eller om det är värt att spara 2500 och köpa ett begagnat.

Väldigt tacksam för hjälp, då jag helst vill ha detta objektiv i förrgår!

Nja, ibland är det förvirrande. VR i sig finns som VR och VRII(2). VR version ett skrivs med röd text och VR version 2 med guldtext. VRII är effektivare, tystare och "hoppar" mindre vid rörelser och aktivering. Ett objektiv kan alltså heta VR II men då syftas inte på att det är version två av objektivet nödvändigtvis utan att det kan vara tvåan som syftar på att det är just VR version två. T ex har 24-120/4 VRII och det är det första 24-120/4 d u med VR men det är VRII. I fallet 18-200 VR råkar version ett ha VR ett medan version II faktiskt samtidigt råkar ha VR II - det är tvåan i båda bemärkelser. I fallet 105/2,8 VR är det VR ett då VR står i röd text. Här är det både det första 105 makrot med VR och d u är det VR ett så vitt jag kan se.

Hej!

Väldigt tacksam för hjälp, då jag helst vill ha detta objektiv i förrgår![/Qy,

Hej igen Sanna.
Fick detta svar från Nikon.
Hoppas det är till hjälp

Tack för din kontakt med Nikon.

Vi har bara tillverkat ett 105mm Micro objektiv med VR. Sedan använder vi oss inte av generationer på VR, utan om du ser den romerska siffran II bakom ett objektiv så är det andra generationen av ett objektiv, och inte av VR.

Om du har fler frågor tveka inte att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar

Tommy Wallin
Rådgivare
Nikons kundsupport

Senast ändrad:
Tack!

Tack så jättemycket för hjälpen allihop! Fantastiskt vad bra det var att skriva här.
Då slipper jag fundera mer på saken antar jag.
Objektivet är på väg till mig med posten nu. Har fått se kvittot där "II" står, antar att detta då syftar på objektivet i sig, inte just VR. Dock står VR i rött på detta, inte i guld som vissa säger ska betyda att det är version 2 av just VR. Om det enligt Nikon själva endast har tillverkats ett 105mm med VR så borde det ju dock garanterat vara det jag har köpt.. Haha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar