Makten
Aktiv medlem
Tja, jag tror inte det kommer att besvära mig. 21 mm kommer mest att användas för "skrotfoto" när jag vill dokumentera en miljö som annars inte får plats på bild. Och då blir det nog vid små bländaröppningar och kanske med stativ. Objektiv brukar jag inte byta särskilt ofta när jag är ute och fotar ändå.Besväret är ju inte att köpa sökaren, utan att använda den!
Den gör att kameran blir klumpig med sökaren monterad och det är pilligt att montera på och av den vid objektivbyte, samt man får vara försiktig när man hanterar den. Lös sökare ger ett klumpigare användande är min erfarenhet.
Efter lite mer funderande tror jag att jag kommer att göra såhär; jag köper kameran och provar hur det funkar med Summicron-C 40/2. Om objektivet är bra så behöver jag ingen ytterligare 40-millimetersglugg, utan kompletterar med ett 35/1,2 och 21/4. Då spelar det ingen roll att 35:an är en klump. 50 mm har jag aldrig riktigt varit förtjust i, så det är nog korkat att köpa ett 50/1,1 även om det är ball.
Nu rasade det just in en mycket större lön än jag hade räknat med, så det kanske går ganska snabbt att byta;-) Men då måste jag också sälja E-P1:an. Kanske är dumt, men jag lär ju aldrig mer använda den om jag köper en M9.
Enda kruxet är att jag måste sälja ALL min nuvarande kamerautrustning. Och om det går segt så står jag utan kamera under tiden. Inte så kul. Fast då har jag i och för sig en bra anledning att plåta analogt