Annons

Voigtländers mätsökarobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Besväret är ju inte att köpa sökaren, utan att använda den!
Den gör att kameran blir klumpig med sökaren monterad och det är pilligt att montera på och av den vid objektivbyte, samt man får vara försiktig när man hanterar den. Lös sökare ger ett klumpigare användande är min erfarenhet.
Tja, jag tror inte det kommer att besvära mig. 21 mm kommer mest att användas för "skrotfoto" när jag vill dokumentera en miljö som annars inte får plats på bild. Och då blir det nog vid små bländaröppningar och kanske med stativ. Objektiv brukar jag inte byta särskilt ofta när jag är ute och fotar ändå.

Efter lite mer funderande tror jag att jag kommer att göra såhär; jag köper kameran och provar hur det funkar med Summicron-C 40/2. Om objektivet är bra så behöver jag ingen ytterligare 40-millimetersglugg, utan kompletterar med ett 35/1,2 och 21/4. Då spelar det ingen roll att 35:an är en klump. 50 mm har jag aldrig riktigt varit förtjust i, så det är nog korkat att köpa ett 50/1,1 även om det är ball.
Nu rasade det just in en mycket större lön än jag hade räknat med, så det kanske går ganska snabbt att byta;-) Men då måste jag också sälja E-P1:an. Kanske är dumt, men jag lär ju aldrig mer använda den om jag köper en M9.

Enda kruxet är att jag måste sälja ALL min nuvarande kamerautrustning. Och om det går segt så står jag utan kamera under tiden. Inte så kul. Fast då har jag i och för sig en bra anledning att plåta analogt:)

Sidofråga om det är ok. Någon som har tips på vart man kan köpa Voigtländer objektiven. LP-Foto är helt hopplösa. Robert White känns dyrt. Ebay försäljare från Asien känns lite oroligt.

Andra tips?

//M

Robert White har jag köpt från. Det fungerar smidigt och jag tycker att de är prisvärda på Voigtländer och mycket annat.

Fast dyrt. Det blir dyrare därifrån än från Robert White.
Vem är Robert White, och hur köper man något från denne? Jag hade uppfattningen att Cameraquest var skitbilligt, men det finns alltså ännu billigare? :-O

Tillägg: Jag såg förresten en jämförelse mellan Nikkor 35/1,4 AI-S och Voigtländer 35/1,2. Voigtländern piskar ju skiten ur Nikkorn vid full glugg på alla plan, trots att den är ett halvt steg ljusstarkare:) Ska se om jag kan hitta en länk.
Jag har haft Nikkorn och hat-älskat den. Om Voigtländern är så bra som den ser ut att vara så är den allt jag saknade hos Nikkorn.

Vem är Robert White, och hur köper man något från denne? Jag hade uppfattningen att Cameraquest var skitbilligt, men det finns alltså ännu billigare? :-O.

Baserad i England: http://www.robertwhite.co.uk/
Allt är inte billigare 50 1.1 var nog det.
Fördelen med att handla därifrån jämfört med USA är att "allt" är inräknat när du betalar. Frakt, engelsk moms osv. Paketet kommer med UPS dagen efter om man beställer tidigt.

Edit: Det var jag som räknade dåligt.... 50 1.1 är billigare inklusive moms, tull och frakt från Camera Quest...

Senast ändrad:
Posten har blivit mer alerta på momsen, men vanlig flygfrakt är fortfarande ofta väldigt billigt från Camera Quest. UPS och andra kurirer tar alltid betalt fullt ut.

Är det någon som vet om det är samma motljusskyddsbajonett på Zeiss ZM-objektiv som Voigtländers M-objektiv? Motljusskyddet för Zeiss Biogon 35/2 och Planar 50/2 ser misstänkt identiskt ut med det som hör till Voigtländer Nokton 35/1,4. Objektiven har samma filtergänga och tillverkas allesamman av Cosina.

Det råkar vara så att jag har ett sådant Zeiss-skydd som jag fått på köpet när jag köpte annat, och om jag inhandlar ett Nokton så vore det ju smutt om det passade:)

Martin, jag skulle verkligen inte råda dig att börja med en mätsökare med utbytbara objektiv.
Och framförallt inte om det innebär att släppa spegelreflexen!!

Om du verkligen vill uppleva smidigheten med en mätsökare ska du kolla på de mätsökande klappkameror som finns, detta är bara några av de mer framstående varianterna:

Voigtländer Vito III med en Ultron 50/2
http://www.marriottworld.com/vito_cameras/vito111.htm
http://elekm.net/pages/cameras/vitoiii.htm

Retina IIIc med antingen Schneider Kreuznach Retina-Xenon 50/2 eller Rodenstock Heliogon 50/2:
http://www.camerapedia.org/wiki/Kodak_Retina_IIIc

Jag har själv en Retina IIIc med en Heliogon på som jag bar om kring på en hel massa (tills den hängde sig...nu ska jag repa den så fort jag få tag i en servicemanual)...det är väldigt värdefullt att bara kunna vika ihop den och låta den glida ner i bröstfickan, gluggencär skyddad och allt är tipp topp.

Mätsökare i stil med leica och liknande är en dålig kompromiss där man behåller stöket man har med ett Slr-system och samtidigt får den mycket sämre sökaren och fokus hjälpmedlet på en mätsökare.

När det gäller kameror så Fuji GL690 eller Linhof super-technika liknande kan jag förstå att man väljer en mätsökarlösning men på en småbildare är vinsterna små idag.

Mitt råd är att du köper en mätsökare som du har råd med utan att offra ditt nuvarande system och lever med bekantskapen i nått år innan du bestämmer dig för vilken du ska köra på.

Edit: Och om du ändå vill ha en mätsökare med Leica-fattning så kolla in Bessa R3A...Den har en sökare som har linjer för 40mm (och dessutom med naturlig återgivning!) så den borde passa dig.
http://www.cameraquest.com/voigtr2ar3a.htm

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto