voitcanon
Aktiv medlem
Enligt foruminlägg på dpreview (news talk) är det ett avtal med Zeiss som hindrar 125/2,5. Nästa objektiv från SL-serien blir tydligen 75/2,5.
Är den så bra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enligt foruminlägg på dpreview (news talk) är det ett avtal med Zeiss som hindrar 125/2,5. Nästa objektiv från SL-serien blir tydligen 75/2,5.
Som jag misstänkte så avsåg du tydligen kort skärpedjup. Nu var det inte alls det jag menade, utan struktur och "djup" i bilder där allt ligger i skärpa. Men även i bilder med endast ett uns kort skärpedjup tycker jag att Distagonen ger mycket mer djupkänsla än de flesta andra objektiv.
I den här bilden är skärpedjupet ganska stort, men cykeln står ändå ut fint från bakgrunden: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9132.jpg
Och kika på stolen till höger i denna bild: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9145.jpg
Jag kan inte riktigt förklara vad det beror på, men det ser ganska speciellt ut.
Det finns en ny version som är chippad! Fast den är ännu lite dyrare. Jag köpte den gamla och fick pruta 10% tack vare det, trots att jag skiter helt i CPU:n, hehe. Jag trivs med att vrida på bländarringen istället för att använda inmatningshjulen.BTW, Zeiss 35:an är magisk! Prövade en sån på en fotomässa i ett par minuter och var frälst. Tyvärr hade den då nackdelen att inte vara chippad så därför blev det inget köp.
Skärpan är otrolig och den är lättjobbad. En helt underbar glugg
Ja, det är åtminstone en delförklaring. Men jag tror också att det beror på att objektivet återger kanter, tonövergångar och skillnader mellan strukturer väldigt verklighetstroget. Det blir liksom inget "murr" alls, så bilderna får riktigt bra tryck utan att man behöver göra så mycket med demAhhh...nu förstår jag vad det är du tittar på...
Jag skulle säga att den där gluggen har ett "distinkt släpp"...dvs att övergången från skärpa till oskärpa sker ganska abrupt. Detta är en egenskap som jag mest (nästan aldrig annars faktiskt) kollar efter när det kommer till längre brännvidder, på vidvinklar och normaler upp till ca 70-80 grader tycker jag om ett mer "diffust släpp".
Jag har ytterst sällan något oskarpt hitom skärpeplanet, så det spelar mig ingen roll, nej.Frågan är om den beter sig likdant hitom skärpeplanet, risken är att du inte har samma karaktär där....men av vad jag sett av din stil så spelar det mycket mindre roll hitom skärpeplanet, eller hur?
Det är naturligtvis lite av "nyhetens behag", men jag tror faktiskt det är detta jag velat åt hela tiden, utan att veta att det faktiskt går att uppnå Lite av samma stuk tycker jag mig se i mellanformatobjektiv, eftersom de i regel är ljussvagare i förhållande till brännvidden, och kan därför vara bättre korrigerade för aberrationer.Intressant att någon skulle fästa sig så mycket vid den egenskapen...nåväl...tycke och smak; alla kan ju inte vara lika välutrustade med sådant som jag.
Ett första test av 90:an
http://translate.google.com/transla.../lens_review/2008/08/21/9006.html&sl=ja&tl=en
Ser riktigt fint ut!
Försökte beställa en idag, men butiken jag frågade i sålde bara kvalitetsprodukter. Så inget Voigtländer till mig
Kvalitet var det ja....
Tyvärr får man nog i regel köpa såna här tattiga objektiv från utomlands.