ANNONS
Annons

Voigtländer 90/3,5 APO-Lanthar i nytillverkning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt foruminlägg på dpreview (news talk) är det ett avtal med Zeiss som hindrar 125/2,5. Nästa objektiv från SL-serien blir tydligen 75/2,5.

Hoppas att det inte stämmer. 75:an vill jag förståss ha, men även 125:an. Hoppas att det trots allt finns en marknad för båda dessa objektiv.

BTW, Zeiss 35:an är magisk! Prövade en sån på en fotomässa i ett par minuter och var frälst. Tyvärr hade den då nackdelen att inte vara chippad så därför blev det inget köp.
Skärpan är otrolig och den är lättjobbad. En helt underbar glugg

Som jag misstänkte så avsåg du tydligen kort skärpedjup. Nu var det inte alls det jag menade, utan struktur och "djup" i bilder där allt ligger i skärpa. Men även i bilder med endast ett uns kort skärpedjup tycker jag att Distagonen ger mycket mer djupkänsla än de flesta andra objektiv.

I den här bilden är skärpedjupet ganska stort, men cykeln står ändå ut fint från bakgrunden: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9132.jpg

Och kika på stolen till höger i denna bild: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9145.jpg

Jag kan inte riktigt förklara vad det beror på, men det ser ganska speciellt ut.

Ahhh...nu förstår jag vad det är du tittar på...

Jag skulle säga att den där gluggen har ett "distinkt släpp"...dvs att övergången från skärpa till oskärpa sker ganska abrupt. Detta är en egenskap som jag mest (nästan aldrig annars faktiskt) kollar efter när det kommer till längre brännvidder, på vidvinklar och normaler upp till ca 70-80 grader tycker jag om ett mer "diffust släpp".

Frågan är om den beter sig likdant hitom skärpeplanet, risken är att du inte har samma karaktär där....men av vad jag sett av din stil så spelar det mycket mindre roll hitom skärpeplanet, eller hur?

Intressant att någon skulle fästa sig så mycket vid den egenskapen...nåväl...tycke och smak; alla kan ju inte vara lika välutrustade med sådant som jag.

BTW, Zeiss 35:an är magisk! Prövade en sån på en fotomässa i ett par minuter och var frälst. Tyvärr hade den då nackdelen att inte vara chippad så därför blev det inget köp.
Skärpan är otrolig och den är lättjobbad. En helt underbar glugg
Det finns en ny version som är chippad! Fast den är ännu lite dyrare. Jag köpte den gamla och fick pruta 10% tack vare det, trots att jag skiter helt i CPU:n, hehe. Jag trivs med att vrida på bländarringen istället för att använda inmatningshjulen.

Ahhh...nu förstår jag vad det är du tittar på...

Jag skulle säga att den där gluggen har ett "distinkt släpp"...dvs att övergången från skärpa till oskärpa sker ganska abrupt. Detta är en egenskap som jag mest (nästan aldrig annars faktiskt) kollar efter när det kommer till längre brännvidder, på vidvinklar och normaler upp till ca 70-80 grader tycker jag om ett mer "diffust släpp".
Ja, det är åtminstone en delförklaring. Men jag tror också att det beror på att objektivet återger kanter, tonövergångar och skillnader mellan strukturer väldigt verklighetstroget. Det blir liksom inget "murr" alls, så bilderna får riktigt bra tryck utan att man behöver göra så mycket med dem:)

Om vi jämför med Voigtländer 40/2 så beter det sig inte likadant alls. Det är skitbra i vanlig bemärkelse, men jag har inte fått till samma smäck utan att behöva ligga på gränsen till överskärpning. Å andra sidan har det istället lite mjukare bokeh och mer traditionell rendering av bilden. Distorsionen är också lägre.

Frågan är om den beter sig likdant hitom skärpeplanet, risken är att du inte har samma karaktär där....men av vad jag sett av din stil så spelar det mycket mindre roll hitom skärpeplanet, eller hur?
Jag har ytterst sällan något oskarpt hitom skärpeplanet, så det spelar mig ingen roll, nej.

Intressant att någon skulle fästa sig så mycket vid den egenskapen...nåväl...tycke och smak; alla kan ju inte vara lika välutrustade med sådant som jag.
Det är naturligtvis lite av "nyhetens behag", men jag tror faktiskt det är detta jag velat åt hela tiden, utan att veta att det faktiskt går att uppnå:) Lite av samma stuk tycker jag mig se i mellanformatobjektiv, eftersom de i regel är ljussvagare i förhållande till brännvidden, och kan därför vara bättre korrigerade för aberrationer.

Jag har också just köpt ett Biogon 35/2,8 till min M8, som verkar ännu bättre på denna front. Antagligen är det möjligt för att det är ljussvagare.

--------------------------

Angående 125/2,5 så är det jävligt synd om de inte får nytillverka den för Zeiss, men jag förstår varför. Den skulle antagligen bräcka 100/2 Makro-Planar nämligen.

Samma deal verkar gälla på mätsökarobjektivfronten. Voigtländer gör exempelvis 35/2,5, 35/1,4 och 35/1,2, medan Zeiss gör 35/2,8 och 35/2. Samma med 28 mm; Voigtländer gör 28/3,5 och 28/2 medan Zeiss gör 28/2,8. Vid 50 mm har Voigtländer däremot (enligt obekräftad uppgift) gått förbi "avtalet" med ett 50/1,5 Nokton eftersom det är nån slags kopia på ett gammalt Voigtländerobjektiv från den klassiska tiden, långt innan Cosina började använda namnet. Zeiss har ju alltså ett 50/1,5 Sonnar som ligger farligt nära konkurrensmässigt.

Jag har faktiskt både 125/2.5 och 180/4 och har länge velat köpa ett 90/3.5 men det har inte blivit av. Har snubblat över andra gluggar som gjort att köpet inte blivit av... Än. :)

Har faktiskt också 75/2.5 som är ett helt fantastiskt porträttobjektiv.
Dock gillar det inte kyla nå vidare, för fokuseringen blir väldigt, väldigt trög vid minusgrader. :p

Tror det Martin pratar om vad gäller Zeiss-objektiven är vad vissa beskriver som 3D, något som är lika luddigt som att ovjektivt försöka benämna vad som är bra bokeh.

Men det är något visst med zeiss-gluggarna som får bilderna att kännas helt magiska direkt ur kameran. Färger, kontrast och skärpan är fantastisk. Och sen är det den där mystiska 3D-effekten förstås. Eller borde väl säga "3D-känsla". :p

Voigtländer-objektiven ger också otroligt fina bilder, men av en annan karaktär än Zeiss. Det är mest bokehn som är exceptionellt bra, och skärpan då förstås...

Har du köpt och/eller provat objektivet än Fredrik?
Någon annan kanske?

Själv så ropade jag in den gamla versionen på ebay nyligen.
Befinner mig i Norge för tillfället så har inte hunnit testa än.
Men nu har jag alla tre, 90/3.5, 125/2.5 och 180/4. :)
Kunde fan inte med att ha ett av dom nytillverkat och helt svart, istället för den gamla designen med krom och så... :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar